مداخله ایالات متحده به افزایش نگرانی ها در مورد پدافند هوایی رژیم صهیونیستی اشاره دارد

مداخله ایالات متحده به افزایش نگرانی ها در مورد پدافند هوایی رژیم صهیونیستی اشاره دارد

گاردین: 14 اکتبر

نویسنده: دن صباغ

پس از حمله پهپادی حزب‌الله ، هرگونه حمله تلافی جویانه  و عمل متقابل با ایران می‌تواند همچنان مشکل بزرگ‌تری برای پدافند دفاعی رژیم صهیونیستی ایجاد کند .

از آنجایی که درگیری رژیم صهیونیستی با حزب الله و ایران تشدید شده است ، حقایقی از میزان آسیب پذیری آن نمایان شده است . یک هواپیمای بدون سرنشین حزب‌الله روز یکشنبه از دفاع هوایی مورد تحسین رژیم صهیونیستی عبور کرد و به یک غذاخوری نظامی در 40 مایلی جنوب مرز لبنان که سربازان در آنجا مشغول خوردن شام بودند ، حمله کرد . در این حمله چهار نفر کشته و 58 نفر زخمی شدند که حال هفت نفر آنها وخیم گزارش شده است .

به نظر می رسد هواپیمای بدون سرنشینی که به غذاخوری پایگاه گولانی در نزدیکی بنیامینا اصابت کرد ، بخشی از یک حمله همزمان بوده است که به آن اجازه می دهد از دفاع هوایی به خوبی سازماندهی شده کشور عبور کند . سه پهپاد از لبنان بر فراز دریای مدیترانه پرواز کردند و اگرچه در ابتدا همه آنها مشاهده شدند و دو فروند سرنگون شدند ، اما پهپاد سوم  توانست به هدف خود برسد .

این که چرا سومین پهپاد از جت های جنگنده ، هلیکوپترها و سیستم دفاعی گنبد آهنین فرار کرد ، موضوع تحقیقات فوری توسط نیروهای دفاعی رژیم صهیونیستی (IDF) قرار گرفته است . حزب‌الله استراتژی حمله خود را اصلاح کرده است و زمان‌بندی حمله پهپادی با راکت به پیچیده‌تر شدن تصویر برای دفاع به موقع مدافعان ( ارتش رژیم صهیونیستی ) کمک کرد .

پهپادها ممکن است آهسته تر از موشک ها پرواز کنند ، اما مدل های فیبر کربنی طراحی شده ساخت ایران که توسط حزب الله استفاده می شود به سختی دیده می شوند و برای رادارها به سختی می توان آنها را دریافت کرد ، کاری که به دلیل اینکه به طور عمدی در ارتفاع پایین پرواز می کنند ، پیچیده تر می شود .  این پهپاد قابل مانور که گفته می شود صیاد 107 نام دارد ، در برابر پارازیت های هدایت جی پی اس (GPS) مقاومت کرد ، و احتمالاً به این دلیل است که از جایگزین های روسی یا چینی استفاده می کرد .

در روزهای اخیر این اولین بار نیست که یک پهپاد از سامانه پدافندی رژیم صهیونیستی عبور می کند . یک خانه سالمندان در هرتزلیا روز جمعه در جریان تعطیلات یوم کیپور مورد اصابت یک پهپاد قرار گرفت – یکی از دو پهپادی که از مرز لبنان عبور کرد . پهپادهای دیگر با موفقیت توسط یک جت جنگنده سرنگون شدند ، اما پهپاد دوم به ساختمانی در چند مایلی شمال تل آویو برخورد کرد .

نیروی هوایی رژیم صهیونیستی روز دوشنبه اعلام کرد که بیش از 80 درصد از پهپادهای ورودی را رهگیری کرده است – 221 از 1200 هواپیمای بدون سرنشین که در طول جنگ به سمت این کشور شلیک شده است ، تاکنون موفق به فرار شده اند . اما افزایش تعداد حملات و پیچیدگی روزافزون آنچه برای تولید سلاح‌های نسبتاً ارزان باقی می‌ماند ، خطر تلفات رژیم صهیونیستی را با ادامه جنگ افزایش می‌دهد . با این حال ، تعداد تلفات غیرنظامیان و نظامیان ناشی از حملات رژیم صهیونیستی در لبنان و غزه بسیار بیشتر است .

در 24 ساعت گذشته ، 18 نفر در حملات روز دوشنبه در شهر عیتو در شمال لبنان کشته شدند ، در حالی که 22 نفر از جمله 15 کودک در روز یکشنبه در حمله به مدرسه ای در مرکز غزه کشته شدند . اما عدم تقارن درگیری به حدی است که حملات مکرر موفقیت آمیز به رژیم صهیونیستی سؤالاتی را در مورد کامل بودن پدافند هوایی این کشور ایجاد می کند .

اگرچه حمله موشکی بالستیک در مقیاس بزرگ ایران به رژیم صهیونیستی در ابتدای ماه جاری از ابعاد متفاوتی برخوردار بود ، اما به نظر می‌رسد که آسیب بیشتری نسبت به آنچه در ابتدا تایید می‌شد ، رخ داده است . در ابتدا بر اساس تعداد تلفات ناشی از آن اذعان داشته شد که تنها یک نفر ، یک فلسطینی در کرانه باختری ، کشته شده است . اما تأثیر آن بر ساختمان ها بیشتر از آن چیزی بود که در ابتدا تصدیق می شد .

سازمان مالیاتی رژیم صهیونیستی روز یکشنبه اعلام کرد که 2200 ادعای خسارت مربوط به ساختمان های غیرنظامی پس از حمله 1 اکتبر و 300 مورد دیگر برای وسایل نقلیه و محتویات دریافت کرده است که برآورد کل خسارت را به 150 تا 200 میلیون شِکِل (31 تا 41 میلیون پوند) می رساند . در هود هاشارون ، در شمال شرق تل آویو ، بیش از 1000 خانه آسیب دیدند که برخی از آنها توسط موج شوک ناشی از موشکی که به یک منطقه باز در نزدیکی آن اصابت کرد ، آسیب دیدند .

در چنین پس‌زمینه‌ای ، و در شرایطی که انتظار می‌رود رژیم صهیونیستی به زودی علیه ایران دست به اقدامات تلافی جویانه بزند ، جای تعجب نیست که ایالات متحده اعلام کرد یکی از هفت سامانه تخصصی دفاعی منطقه‌ای پیشرفته ارتفاع بالا (سامانه تاد) (Thaad) و نیروهای لازم عملیاتی متشکل از 100 خدمه آمریکایی را در اسرائیل مستقر خواهد کرد . سامانه پدافند دفاعی تاد برای دفاع در برابر موشک‌های بالستیک طراحی شده است و در کنار سامانه‌های دفاعی برد بلند و میان برد پرتابه های 2Arrow  و 3 و David’s Sling رژیم صهیونیستی قرار می‌گیرد .

اجرای سامانه دفاعی تاد نشان می‌دهد که ایالات متحده بر این باور است که هر کاری که رژیم صهیونیستی در نظر دارد انجام دهد ، پاسخ تازه‌ای از ایران خواهد داشت و می‌تواند دفاع هوایی موجود را به طور جدی آزمایش کند . از آنجایی که به نظر می‌رسد حزب‌الله با حملات پهپادی خود مشکلاتی را برای دفاع هوایی رژیم صهیونیستی ایجاد می‌کند ، وضعیت کلی در خطر بحرانی‌تر شدن و مخاطره‌آمیزتر شدن با ورود درگیری به دومین سال خود قرار دارد . (م.ر)