تحلیل ایرانی
بررسی و تحلیل
مرضیه ضیغمی

ادله اثبات ولایت فقیه 3

0

ادله اثبات ولایت فقیه 3

بنام خدا

مقدمه:

در قسمت اول و دوم  دلایلی مبتنی بر روایت و احادیث معتبر از کتب وسایل الشیعه، نهج البلاغه، بحار الانوار، فقه الرضا، عوائد،کافی و تهذیب الاحکام در خصوص اثبات ولایت فقیه آورده شد. در قسمت سوم  و در ادامه به دو آیه قرآنی در همین رابطه اشاره می گردد و انشاءالله در قسمت چهارم به ادله های عقلی در اثبات ولایت فقیه خواهیم پرداخت.

 سوره نساء آیات 58 و 59

 إِنَّ اللّهَ یَأْمُرُکُمْ أَنْ تُؤَدُّوا اْلأَماناتِ إِلی أَهْلِها وَ إِذا حَکَمْتُمْ بَیْنَ النّاسِ أَنْ تَحْکُمُوا بِالْعَدْلِ إِنَّ اللّهَ نِعِمّا یَعِظُکُمْ بِهِ إِنَّ اللّهَ کانَ سَمیعًا بَصیرًا ﴿۵۸

خدا دستور مؤکد به شما مي‏دهد که امانت مردم را به آنان برگردانيد، و چون بين مردم داوري کنيد به عدل حکم برانيد، که خدا با اندرز خوبي شما را پند مي‏دهد چون او در هر لحظه شنوا و بيناي کار شما است.

 یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا أَطیعُوا اللّهَ وَ أَطیعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِی اْلأَمْرِ مِنْکُمْ فَإِنْ تَنازَعْتُمْ فی شَیْ‏ءٍ فَرُدُّوهُ إِلَی اللّهِ وَ الرَّسُولِ إِنْ کُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللّهِ وَ الْیَوْمِ اْلآخِرِ ذلِکَ خَیْرٌ وَ أَحْسَنُ تَأْویلاً﴿۵۹

هان اي کساني که ايمان آورده‏ايد خدا را اطاعت کنيد، و رسول و کارداران خود را – که خدا و رسول علامت و معيار ولايت آنان را معين کرده – فرمان ببريد، و هر گاه در امري اختلافتان شد براي حل آن به خدا و رسول مراجعه کنيد، اگر به خدا و روز جزا ايمان داريد اين برايتان بهتر و سرانجامش نيکوتر است.

از ائمه معصومین (علیهم السلام)نقل شده که می‌فرمودند: دو آیه‌ی نازل شده یکی از آن دو برای ما و دیگری برای شماست. خداوند متعال می‌فرماید: إِنَّ اللّهَ یَأْمُرُکُمْ أَنْ تُؤَدُّوا اْلأَماناتِ إِلی أَهْلِها (که در آن وظیفه ادای امانت را برای ما مشخص فرموده است) و می‌فرماید: يَا  أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا أَطیعُوا اللّهَ وَ أَطیعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِی اْلأَمْرِ مِنْکُمْ (که در آن وظیفه اطاعت را برای شما معین داشته است).[i]

حکومت و ولایتی که از جانب خداوند به کسی محول می‌گردد، یا مردم به شخصی واگذار می‌کنند از بزرگترین امانت‌هاست و شاید اینکه امانت در کنار حکم به عدل قرار گرفته، قرینه بر این باشد.

از کلمه حاکم گاهی قاضی اراده می‌شود و گاهی والی و سایر مشتقات آن، که این اشتراک معنوی است نه اشتراک لفظی، زیرا هر دو مانع از فساد می‌گردند. قضاوت همواره شعبه‌ای از ولایت است و توان و نیروی وی غالباً به قدرت و سپاهیان والی وابسته است و به تنهایی قدرت منع از فساد ندارد.

ادله اثبات ولایت فقیه 3

کسانی که شرعاً حق امر و حکومت دارند، اولی‌الامر هستند. هرگاه شرعاً برای کسی حق حکومت ثابت گردید، بدون تردید اطاعت وی در این زمینه واجب است. حق امر و حکومت، منحصر به امام معصوم نیست، بلکه هرکه حکومتش به وسیله نصب یا انتخاب مشروع باشد؛ چنین حقی برای وی ثابت است.

ادامه دارد …

دکتر محمود رستگار

[i] مجمع البیان، 2/63، (جزء 3).

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.