تحلیل ایرانی
بررسی و تحلیل
مرضیه ضیغمی

مدل های تهدید

مدل های تهدید علیه جمهوری اسلامی ایران

1
تهدید
دکتر حسین عصاریان نژاد

تهدید علیه جمهوری اسلامی ایران و مدل های  آن بر سه دسته اند؛

تلافی گرایانه

برتری جویانه

منهدم کننده

تهدیدات دشمن در ایران؛ مبتنی بر مدل های فوق بر پاشنه سیاسی اجتماعی قرار دارند.

رویکرد تلافی گرایانه؛

هر‌اقدامی که جمهوری اسلامی ایران علیه دشمنان خود انجام می دهد؛ آنان نیز مقابله به مثل کرده و همان اقدام را به شکل دیگری علیه ایران پیاده می کنند. مثلا؛ ممکن است ایران بدنبال تسلیح کرانه باختری برود؛ آنان نیز بدنبال تسلیح اهل سنت خواهند رفت ….

رویکرد برتری جویانه؛

طرف مقابل ایران، با استفاده از روش هایی؛ سعی می کند جمهوری اسلامی ایران را به میز مذاکره بکشاند و ایران را بواسطه آن به سمت سیاست های مطلوب دشمن پیش ببرد. مانند؛ پذیرش کنش های همکاری با آمریکا از طریق سرنگون کردن هواپیمای ایرباس ایرانی یا حملات مستقیم شیمیایی به شهرها در طی دفاع مقدس یا تهدید حمله شیمیایی به کلان شهرهای بزرگ ایران، این رفتار دشمن توانست موجبات برتری تحلیلی پذیرش مذاکره؛ نسبت به ایستادگی در دفاع مقدس را در برخی از مسئولین ایجاد و ایران را بسمت میز مذاکرات بکشاند.

رویکرد منهدم کننده؛

اینگونه تهدید با هدف نابودی جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر اقدامات تدریجی دشمن تا هنگام فرا رسیدن ضربه آخر استوار است. وقتی شعار نابودی اسرائیل داده می شود باید آگاه باشیم دشمن برای حفظ حیات خود؛ ایران را بسمت نابودی و انهدام به صورت تدریجی خواهد برد. از نشانه های رفتارهای منهدم کننده می توان به این مورد اشاره کرد؛ دشمن به صورت تدریجی توان بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران را با تضعیف روحیه انقلابی هدف قرار داده است. مگر آنکه رویکرد اقدامات مقابله ایی ایران نیز در بازدارندگی به صورت تدریجی، دفعی و ‌ناگهانی علیه دشمن برنامه ریزی شده باشد .

جمع بندی؛

مقابله با این تهدیدات؛ بایستی در قالب عملیات های سیاسی و اجتماعی صورت گرفته و برای آن برنامه های مقابله ای، خنثی سازی و ‌پیشدستانه طراحی و اجرا شود.

دکتر حسین عصاریان نژاد

1 نظر
  1. محبت می گوید

    بسیار عالی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.