تحلیل ایرانی
بررسی و تحلیل
مرضیه ضیغمی

جاسوسی از فضای مجازی 1

رسانه ‌های اجتماعی، خطرات و نگرانی‌ ها

0

جاسوسی از فضای مجازی 1

رسانه ‌های اجتماعی، خطرات و نگرانی‌ ها

با استفاده ‌ی روز افزون از اپلیکیشن ‌هایی مانند فیس ‌بوک، اینستاگرام، لینکدین، اسنپ ‌چت و تیک‌ تاک، رسانه‌ های اجتماعی بخشی از زندگی روزمره‌ ی بسیاری از مردم شده است و بازار اشتراک ‌گذاری پست‌ ها، فیلم‌ ها و عکس ‌ها، هم‌ چنان داغ است. حتی با وجود قوانین حفظ حریم خصوصی، اطلاعات حساس کاربران ممکن است در معرض خطر باشد.

حفظ حریم خصوصی کاربران و امنیت داده‌ها مهم است، زیرا کاربران به طور روزانه ردپای دیجیتالی از خود به جای می‌گذارند، اما این همه ‌ی ماجرا نیست و استفاده از رسانه‌ های اجتماعی ممکن است اطلاعات شخصی شما را بدون اطلاع شما در معرض خطر قرار دهد.

انتقال داده‌ ها برای کشورها نیز نگرانی‌هایی ایجاد کرده است. در می 2023، کمیسیون حفاظت از داده‌ های اتحادیه‌ ی اروپا، برای شرکت متا 1.3 میلیارد دلار جریمه در نظر گرفت و اعلام کرد که متا با ذخیره و ارسال اطلاعات شخصی کاربران اروپایی فیس‌بوک به سرورهای ایالات متحده، قوانین حریم خصوصی اتحادیه‌ی اروپا را نقض کرده است.

ایالات متحده، استرالیا، فرانسه و چند کشور دیگر نیز ممنوعیت‌ هایی را برای تیک‌ تاک به ظن انتقال اطلاعات کاربران به چین در نظر گرفته‌اند.

در جولای 2022، توییتر هک شد و 200 میلیون آدرس ایمیل کاربر در فضای دارکوب منتشر شد. آدرس‌های ایمیل لو رفته می‌توانند اطلاعاتی را در اختیار سوء‌استفاده‌ کنندگان یا کسانی قرار دهند که برای شروع حملات سایبری به آن اطلاعات نیاز دارند.

چرا حریم خصوصی رسانه‌ های اجتماعی مهم است؟

حریم خصوصی رسانه‌ های اجتماعی شامل اطلاعات شخصی و حساسی است که افراد می‌توانند از حساب ‌های کاربری پیدا کنند. برخی از این اطلاعات به صورت داوطلبانه از طریق پست ‌ها و اطلاعات نمایه به اشتراک گذاشته می‌شود. هم‌ چنین ممکن است اطلاعات ناآگاهانه از طریق کوکی‌ های ردیابی منتشر شوند، که اطلاعات فعالیت آنلاین کاربر، از جمله بازدید از صفحه ‌ی وب، اشتراک‌ گذاری رسانه‌ های اجتماعی و سابقه‌ ی خرید را ردیابی می‌کنند.

سپس تمام اطلاعات بر اساس میزان فراوانی و تکرار و علاقه ‌مندی ‌های کاربر، که مهندسان داده آن ‌ها را برای اهداف بازاریابی می ‌فروشند، جمع‌آوری و مرتب می‌ شوند. نمونه‌ هایی از دسته ‌بندی ‌ها شامل علاقه ‌مندان به سفر، گروه مهندسین، فارغ ‌التحصیلان دانشگاه خاص، اعضای یک حزب یا حتی علاقه‌ مندان به تناسب اندام باشند. علاوه بر شرکت‌ های تجاری و فروشگاه‌ های آنلاین که می‌توانند با استفاده از این دسته ‌بندی‌ ها، کمپین ‌های بازاریابی را برای کاربران در رسانه ‌های اجتماعی شخصی‌ سازی کنند، سرویس‌ های امنیتی و جاسوسی نیز با دسترسی و جمع ‌آوری داده ‌های خصوصی می ‌توانند در جهت منافع خود از این‌ گونه اطلاعات بهره‌ برداری کنند.

این داده ‌ها هم‌ چنین مورد استفاده‌ ی کلاهبرداران قرار می‌گیرد به صورتی که بر اساس گزارش کمیسیون تجارت فدرال آمریکا، در سال 2021 بیش از نود هزار نفر قربانی کلاه برداری در رسانه ‌های اجتماعی شدند که منجر به خسارت 770 میلیون دلاری شد.

رسانه ‌های اجتماعی چه نوع داده‌ هایی را جمع‌ آوری می‌کنند؟

هنگامی که کاربران، یک حساب رسانه‌ ی اجتماعی ایجاد می‌ کنند و از آن پلتفرم استفاده می‌ کنند، از خود و فعالیت‌ هایشان یک رد پای دیجیتال در اینترنت به جا می‌ گذارند. شرکت ‌های تجاری با استفاده از کوکی ‎های ردیابی، ژئوفنسینگ و ردیابی بین سایتی، اطلاعات شخصی، علایق و مکان ‌ها را از پلتفرم جمع ‌آوری می ‌کنند. وقتی کاربر برای یک حساب ثبت نام می ‌کند، با قبول شرایط و ضوابط، پلتفرم‌ رسانه‌ های اجتماعی را قادر می‌ سازد داده‌ های شخصی ‌اش را جمع ‌آوری کنند.

حتی اگر یک حساب، خصوصی باشد، پلتفرم موردنظر می ‌تواند داده ‌های حساسی مانند موارد زیر را جمع‌آوری کند:

به روز رسانی وضعیت، از جمله رویدادهای کار، زندگی و روابط؛

اعتقادات دینی؛

اطلاعات نمایه، از جمله نام، اطلاعات تماس و تاریخ تولد؛

داده‌ های مکان، از جمله زادگاه، مکان‌ ها، شهرهای قبلی یا آدرس دقیق.

علایق شخصی، مانند تاریخچه ‌ی خرید و تعاملات وب سایت؛

محتوای به اشتراک گذاشته شده، مانند به روزرسانی وضعیت، عکس‌ ها و فیلم‌ ها؛

مشارکت در رسانه ‌های اجتماعی، از جمله لایک، اشتراک‌ گذاری یا نظرات در مورد پست‌ های دیگر؛

اطلاعات استخدامی، از جمله مشاغل فعلی یا گذشته؛ و

اطلاعات شخصی مانند سن، نژاد و جنسیت.

پست‌ های رسانه ‌های اجتماعی هم‌ چنین می ‌توانند داده‌ های مبتنی بر احساسات و عواطف را نشان دهد. این داده‌ ها احساس کاربران در مورد پیام ‎ها و محتواهای خاص را اندازه‌ گیری می ‌کند. داده‌ های نگرشی را می‌ توان با نظرسنجی‌، مصاحبه‌، بررسی، بازخورد، ترجیحات و شکایات به دست آورد.

داده‌ های ترجیحی در رسانه ‌های اجتماعی نشان می ‌دهد که کاربر از کدام ایده‌ ها، فعالیت‌ ها و محتواهای مختلف مانند سیاست، غذا، ژانرهای سرگرمی و اعتقادات مذهبی پشتیبانی می‌کند.

ادامه دارد …

منبع:متسا

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.