تحلیل ایرانی
بررسی و تحلیل
مرضیه ضیغمی

حساب شما از سوی واتساپ مسدود شده است

مسدود شدن برخی شماره های متصل به واتس اپ در ایران

7

حساب شما از سوی واتساپ مسدود شده است

مقدمه:

امروزه این جمله: «حساب شما از سوی واتساپ مسدود شده است» برای بسیاری از کاربران این شبکه اجتماعی در ایران که متعلق به شرکت فیس بوک آمریکایی که اکنون به نام  متا (فیس بوک، اینستا، واتساپ) تغییر نام داده است؛ ارسال شده و کاربران بسیاری از این اپلیکیشن در گوشی های تلفن همراه خود، آن را خوانده و ناباورانه با آن مواجهه گردیده و با تلاشی بیهوده به دنبال علت یابی آن رفته اند و عملا این کاربران را با مشکلات خاصی مواجهه کرده اند.

مشکلاتی همچون؛ عدم اطلاع از اخبار و پیام های دوستان، آشنایان، همکاران و کسانی که در گروه های تخصصی و کاری پیام های خود را برای مخاطبین از این طریق ارسال می نمودند، ایجاد شده است و عملا نوعی سکوت و بی اطلاعی را برای کسانی که از این امکان بهره می برند و در ایران ساکن بوده و تعداد قابل ملاحظه ایی را تشکیل می دهند؛ شده اند.

افرادی که هیچگاه از صاحبان تفکرات آزادی بیان و انتشار اطلاعات(بخوانید آمریکا) چنین تصور و توقعی نداشتند که به این راحتی از سوی آزادی خواهان آمریکایی (به بهانه عدم رعایت مقررات واتساپ) اقدام به مسدود کردن شماره ای تلفن های آنان گردد.

پس از  فیلتر شدن فیس بوک، وی چت،  وایبر، مسنجر، تویتتر و تلگرام که به نظر می رسید بدون توجه به موارد کارشناسی و کاربردی آن بوده است، در شرایط کنونی؛ از آن سو استکبار وارد صحنه شده و  دست به اقدام از نوعی دیگر از فیلتر نمودن فضای مجازی یعنی مسدود کردن واتساپ برای برخی شماره هایی که به زعم آنان با مقررات این شرکت همخوانی ندارد ، نموده است.

حساب شما از سوی واتساپ مسدود شده است

سابقه:

به قول دوست خوش ذوقی عملا طرح صیانت از سوی آمریکائیان کلید خورده است و تصور می رود این بازی دومینو وار به سایر شبکه هایی چون تویتتر و فیکس بوک و حتی تلگرام در ایران برغم فیلتر بودن آنان، به طور وسیع و بیشتر از گذشته کشانده خواهد شد.

واتساپ به راحتی خیلی از افراد و مسئولین و حتی کاربران ساده خود در فضای مجازی را به چوب مخالفت با مقررات خود ساخته (عدم رعایت با مقررات واتساپ) تنبیه و مجازات کرده و مردم را از این امکان جدا کرده اند.

این واقعیتی تلخی است که اکنون با طلیعه شروع جنگ سوم جهانی در اوکراین استارت خورده است و به نظر می رسد هم اکنون استکبار جهانی شروع به خط کشی اساسی با مخالفان خود کرده و این حرکت را در فضای مجازی آغاز نموده تا پس از برآورد و بررسی اینگونه اقدامات، این حرکت را دومینو وار به سایر شبکه های اجتماعی توسعه دهد.

ملت ایران هیچگاه فراموش نمی کند انگاه که هیلاری کلینتون وزیر خارجه دولت اوباما با ژستی بشر دوستانه اما در اقدامی شیطانی با فیلتر کردن تویتتر درایران مخالفت نمود لتش چه بوده است.

آنزمان هم آنان بدنبال استفاده از این امکان برای بهره گیری مستقیم از اخبار  و اطلاعات در ایران بودند.

که اوج آن در ماجرای تلخ آبان 98 در جریان افزایش بهای بنزین رخ داد، وگرنه هیچگاه اینان برای ایرانیان دلسوز نبوده اند و آدمی را به یاد آن ضرب المثل معروف  ایرانی می اندازدکه می گویند:«گربه هیچگاه برای رضای خدا موش نمی گیرد».

 

آیا فضای مجازی بد است؟

هر چند مردم ایران طی سال های گذشته اعم از عامه مردم و حتی مسئولین با بهره گیری از این امکان (فضای مجازی) حضور خود را نه تنها در این فضا نکاسته، بلکه آن را گسترش داده و با استفاده از این فضا صدای خود را به گوش جهانیان رسانیدند.

ولی باید این حضور را اینگونه تحلیل نمود که امروزه فضای مجازی همچون سلاحی است که با پیام ها و اخبار و اطلاعات و تبلیغات های منتشر مخاطبان خود را تحت تاثیر قرار داده و موجب واکنش مسئولین در تصمیم سازی و تصمیم گیری شده است.

این شمشیر دو لب به عنوان یک امکان قابل بهره برداری است و نمی توان به صرف اینکه اساس و ساختار اصلی این گونه نرم افزارها و سرورهای اصلی انباشت اطلاعات مبادله شده در این فضا در دست و خاک دشمن است، ما خودمان را از آن محروم کنیم.

بهترین استدلال برای توجیه استفاده از اپلیکشن های غیر بومی این است که: امروزه همه می دانیم بزرگترین، مخوف ترین و بیشترین کارخانه های سلاح های کشتار مردم در دست استکبار است، اما آیا این واقعیت تلخ باعث گردیده است تا سایر کشورهای جهان سومی از این سلاح ها، خود را در برابر مقابله با دشمنانشان محروم کنند.

سلاح هایی که برای خرید آنان از استکبار باید بسیاری از سرمایه های وطنی و بومی را هزینه کنند؟ جواب قطعا  و آنطور که شاهد هستیم خیر است.

حساب شما از سوی واتساپ مسدود شده است

چه باید کرد؟

بلی، اما بسیاری از کشورها از جمله ایران عزیزمان به واسطه همین واقعیت تلخ، از طریق مهندسی معکوس به سمت بومی سازی سلاح های ارتش خود گام برداشته و پس از ساخت و تولید سلاح های سبک به سمت تهیه سلاح های سنگین قدم برداشتند، تا آنجا که می توان ادعا نمود در همه زمینه های تولید سلاح های دریائی، زمینی و فضا و هوا آنقدر موفق عمل شده است که امروزه جمهوری اسلامی ایران اگر جز اولین قدرت های منطقه نباشد، قطعا از اعضای مهم باشگاه های تولید سلاح های استراتژیک در منطقه است.

اکنون اسم موشک و پهبادهای ایرانی لرزه بر اندام مخالفین ایران در منطقه  می اندازد و نقش بسیار مهمی در ایجاد توازن منطقه ایی و بازدارندگی دشمن از حمله به ایران داشته است و این موضوع  فقط با اراده و تصمیم و خواست عزیزانی صورت گرفت که اراده کرده و آن را انجام دادند.

بنابراین با عنایت به اینکه امروزه وجود فضای مجازی به عنوان یک واقعیت مسلم شناخته شده است و از ضروریات مهم فضای کسب و کار و ارتباطات گردیده؛ نابخردانه است تا آن را به طور کلی از صحنه زندگی مردم حذف کنیم، اما قرار دادن ریشه و بن کار و اساس قضیه را در دست بیگانگانی که هر گاه اراده کنند بتوانند موجب زحمات مردم را فراهم سازنند؛ نیز با عقل سالم هم خوانی ندارد.

همچنین این فضا ضمن رونق دادن به فضای کسب و کار می تواند به شفافیت و پاسخگویی عملکرد مسئولین بسیار موثر و تاثیر گذار باشد و نباید اسمی از پاک کردن صورت مسئله آورد.

چنین سخنی از سوی هرکس باشد نشان دهنده عدم اطلاع یا همراهی آن فرد با تحولات و دگرگونی های فنی و فناوری های روز جامعه در قرن بیست و یکم است.

پیشنهادات:

با توجه به شرایط کنونی؛ باید به دنبال طرح ها و روش هایی نوین و به روزی بود تا بتواند ضمن حفظ شرایط فضای موجود، از استقلال در این عرصه نیز پاسداری نمود تا حاکمیت مردم بیشتر از گذشته به منصه ظهور برسد.

شاید اکنون وقت آن رسیده باشد تا با کوچ دست جمعی کاربران به سایر شبکه های موجود در فضای مجازی بخصوص شبکه های بومی، بار دیگر اراده ملت ایران در انتخاب راهی که در پیش گرفته اند نشان داده شود.

شاید بتوان حدس زد همزمانی اقدام واتسآپ و آتش گرفتن ساختمان زیر ساخت ارتباطات و قطعی مکرر و اختلال در اینترنت ایران؛ تصادفی نباشد، لذا هوشیاری بیشتر مسئولین حفاظت از سامانه های بومی و دستگاه ها را بر می تابد.

برای رسیدن به فضای مستقل مجازی و دور بودن از هرگونه سانسور، قطع و مسدود شدن شماره ها، باید شاهد تلاشی مسئولانه، متعهدانه و تخصصی و البته سالم و بدور از هرگونه شائبه سیاسی، جناحی از سوی متولیان امور در سه قوه کشور با بهره گیری از نظرات کارشناسانه متخصصین و متعهدین دلسوز به انقلاب باشیم و با حرکتی آفندی به سمت رهایی دائم از این معضل وارداتی بوده و باید دانست این مهم، بجز خواست و اراده عامه مردم و مسئولین به پیش نمی رود.

لذا پیشنهاد می گردد: ضمن هوشیاری و حفاظت از ساختارهای فعلی؛ اقدام به کوچ دست جمعی به اپلیکیشن های بومی شده و در این راه با صبوری، استقامت و تحمل مشکلات پیش بینی نشده از سوی همه ملت و مسئولین، بار دیگر بر تهاجمات ظالمانه استکبار در فضای مجازی در شرایط  تحریم ظالمانه حداکثری غلبه نموده و تهدید را به فرصت تبدیل نمائیم.

و به همه قوای کشور فرصت مناسب را داد تا برای پیدا کردن راه حل اساسی برای استقلال فضای مجازی، اقدامات لازم را به عمل آورند.

7 نظرات
  1. حسن صالحی می گوید

    جعفر محمدی

    📝فضای مجازی را بیش از همه ، آن نماینده مجلس لمس کرده که روزی وارد خط ویژه شد و با سیلی زد تو صورت سرباز بی نوای وطن؛ غافل از آن که قصه اش، تا ساعاتی دیگر، موبایل به موبایل می چرخد و همه جای مملکت می شود حرف و حدیث آن تخلف و این سیلی و ماه ها درگیر تناقض گویی و دادسرا و دادگاه و کابوس فضای مجازی ای میشود که ول کن هم نیست، لامصّب!

    📌فضای مجازی را آن مدیر اتوکشیده یقه بسته پرشیای شیشه دودی سوار خوب می فهد که یک روز منشی اش با اضطراب، موبایلش را به سمت رئیس محترم برد و با صدای لرزانی گفـت: فیش حقوقی تون کانال به کانال دارد می چرخد و همه دارند از حقوق نجومی تان حرف می زنند. و آن مدیر، که تا دیروز جانماز خدمت به ملت را آب می کشید، حالا باید مثل مرغ پرکنده، ضجه و مویه و ماستمالی کند و آخر، هم کسی باور نکند و هم آبرویش برود و هم از این پس با یک پنجم فیش دوست داشتنی قبلی بسازد، چون رئیس بالا دستی گفته است آبرویمان در خطر است فیتیله را بکش پایین رفیق!

    📌فضای مجازی را آن مسؤول تهرانی می فهمد که در ویلایش نه با یک زن غریبه که با گروهی از نسوان زیبای آرایش کرده کم لباس، همزمان آن کار دیگر می کرد و فضای مجازی هم برایش کم نگذاشت و بیچاره، رفت که رفت و پشت سرش را هم دیگر نگاه نکرد که روی نگاه کردن هم نداشت!

    📌فضای مجازی را آن جوان تازه به منصب رسیده ای درک می کند که هنوز سر برج نشده، پیج به پیج می چرخد که چون فامیل فلانی است بدون شایستگی و تحصیلات و تجربه مرتبط، کرسی اش داده اند و طفلک، هنوز حقوق اول را دشت نکرده، ناگزیر از کنار می رود و نوع خاصی از جوان ناکام می شود.

    📌فضای مجازی را آن نماینده کم دانش مجلس می فهمد که حتی بلد نبود NPT را درست بنویسد یا تلفظ کند ولی با آن مخالفت می کرد و مردم کلی در تلگرام و اینستاگرام و واتساپ، درباره اش حرف زدند و خندیدند و متاسف شدند و او احتمالا با خود گفت: اگر این فضای مجازی نبود، تشت رسوایی کسی که با چیزی مخالف است که حتی اسمش را هم بلد نیست، چنین پر صدا از پشت بام نمی افتاد.

    📌فضای مجازی را آن رئیس بسیار ارشد می داند که سال ها در ویلای لواسان که مال بیت المال بود، زندگی می کرد و حالش را می برد و بعد، نه به زور اجرائیه دادگاه که با قدرت موبایل هایی که این رسوایی در آنها می چرخید، مجبور شد از آن باغ ویلای خاطره انگیر و میوه های آبدار و رنگارنگ و تازه اش دل بکند و لعنت بفرستد به مخترع بی ادب اینترنت و شبکه های بی ادب تر اجتماعی که نمی گذارند آدم در ویلای خودش – یا ویلای بیت المال – نفس راحتی بکشد و حالش را ببرد که دنیا دو روز است و دریاب دمی که با طرب می گذرد و از این حرف ها!

    📌فضای مجازی را خیلی ها می فهمند و چون یا خودشان خاطره بدی از آن دارد یا دیده اند که چطور دوستان خطاکارشان رسوای این فضا شده اند و می دانند که ممکن است روزی هم خطا و شاید خیانت خودشان سوژه شود، سعی دارند که سر چشمه را با بیل بگیرند چون دیر بجنبند دیگر “نشاید که بستن به پیل”.

    📌فضای مجازی، با همه اشکالاتی که دارد، آینه ای است که بسیاری از واقعیت ها را عیان می کند و عیب داران، به جای اصلاح عیوب خود، سنگ برداشته اند که آینه را بشکنند و بریزند زمین.
    جواب شان را خدا بیامرز نظامی گنجوی در یک بیت گفته است:
    آینه گر نقش تو بنمود راست
    خود شکن آیینه شکستن خطاست
    کسانی که دو پایشان را کرده اند توی یک کفش و رسماً و علناً روبروی بیش از 80 میلیون ایرانی ایستاده اند و می خواهند به اسم طرح صیانت، آینه تما نمای اینترنت را بشکنند، احتمالاً انسان هایی بدان حد ضعیف اند که جرات شکستن و اصلاح خود را ندارند و شکستن آینه متعلق به ملت را هدف قرار داده اند؛ غافل از آن که این آینه بشکند، هر تکه اش، می تواند به خنجری از خشم تبدیل شود و جامعه ایران را که به شدت نیازمند آرامش است، دچار بحران امنیت کند.

    📌من که فکر می کنم، علاوه بر نگرانی های برخی مسوولان از کارکرد آینه، این طرح، تله ای است برای هل دادن نظام به سمت آشوب.
    حال در کجا پخت و پز شده و کدام دشمنان دانا با بهره گیری از دوستان نادان پیگیرش هستند، موضوعی است که نهادهای اطلاعاتی باید بدان ورود کنند؛ کسی چه می داند شاید هنوز “کاترین شکدم” هایی باشند که ماموریت شان، زدن جرقه بر بنزین نارضایتی های انباشه شده است و الا در جهانی که کشورها، برای رشد شبکه ها و افزایش سرعت و گسترش پهنای باند و زیرساخت های اینترنتی با هم رقابت دارند، کدام دولت عاقلی، اینترنت مملکت خودش را محدود و خود و مردم اش را از منافع آنی و آتی بی شمارش محروم می کند؟!

    📌به نظر شما، این که ایران در ماجرای شکاف دیجیتال، در زمره کشورهای مفلوک و عقب ماندگان جدید قرار گیرد، می تواند طراحی چه افراد یا کشورها و سرویس های اطلاعاتی باشد؟! / عصر ایران

  2. عبدلواسی می گوید

    سلام خوبی واتساپ من مسدود شده لطفاً درستش کنید ممنون میشم 09135731928

    1. مجید بهمنی می گوید

      سلام شما را نمی شناسم

  3. محمد می گوید

    سلام واتساپ من مسدود شده لطفاً حساب منو باز کنید 09139774643

    1. مجید بهمنی می گوید

      سلام این فقط یک یادداشت است کاری از دست ما بر نمی اید

      1. مهدی می گوید

        سلام لطفا حساب واتساپ بنده باز کنید 09332761136
        09372662462

  4. مهدی می گوید

    سلام لطفا حساب واتساپ بنده باز کنید 09332761136
    09372662462

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.