تحلیل ایرانی
بررسی و تحلیل
مرضیه ضیغمی

مخالفت، اعتراض و اغتشاش بدون خرج

یادداشتی بر چگونگی جبران خسارات مادی اغتشاشات

0

مخالفت، اعتراض و اغتشاش بدون خرج

مقدمه:

فوت ناگهانی یا با برنامه قبلی یکی از شهروندان ایرانی دستمایه بروز بسیاری نا آرامی ها در برخی از شهرهای ایران گردید و متعاقب ان شاهد بسیاری از اغتتشاشات و بر هم زدن نظم عمومی به همراه آسیب و خسارت وارد کردن به اموال عمومی و حتی جان و نوامیس مردم بودیم. آنهم توسط گروهی از کسانی که در یک مقطع از زمان فقط بر اساس یک سری هیجانات اجتماعی ناشی از جو زدگی و فضای آلوده کشور که توسط فضای مجازی یا رسانه های بیگانه به افکار عمومی کشور پمپاژ گردیده بود و توسط لیدرهایی آموزش دیده، دامن زده می شد، صورت گرفت.

دامنه این اغتشاشات و برهم زدن نظم عمومی تا آنجا پیش رفت که در بسیاری از موارد منجر به زخمی شدن یا شهادت برخی از بهترین فرزندان این مرز و بوم از میان مامورین انتظامی یا بسیجیان یا برخی از مردم عادی، در کنار تخریب و آسیب رساندن به بسیاری از اموال عمومی، مساجد، امبولانس ها و خودروهای مردمی و دولتی شد.

هر چند برآورد خسارات معنوی و غیر مادی این گونه حرکات ناجوانمردانه و بی خردانه که همچون آب به اسیاب دشمن ریختن است هیچگاه به درستی تعیین نمی گردد، اما برآورد نزدیک به صحت خسارات مادی این گونه رفتارهای هنجار شکنانه کاملا شدنی و قابل دسترس است.

مخالفت، اعتراض و اغتشاش بدون خرج

جبران این خسارات مادی بر عهده کیست؟

آیا جبران خسارات مادی اینگونه رفتارهای هنجار شکنانه باید از جیب مردم صورت بپذیرد؟ مگر نه این است یکی از بهانه های معترضین وجود فساد و دست درازی برخی از افراد فاسد به بیت المال در قالب اختلاس و دزدی و ارتشا است؟ ایا اکنون نمی بینند توسط خودشان، آسیب زدن به اموال عمومی، مردمی و شخصی خود نوع دیگری ضرر رساندن به بیت المال است؟

جبران این خسارات را باید چگونه انجام داد؟ آیا بیت المال توان لازم را دارد به صورت جوانمردانه و منصفانه در زمانی که تحریم اقتصادی، گرانی و تورم و فساد مالی به صورت پی در پی ضربات خود را بر تن مردم وارد می کند برای جبران خساراتی که توسط گروهی از معترضین به اوضاع اقتصادی وارد شده است، به میدان بیاید؟

برخی از عناوین خسارات های مادی و مالی شامل:

  • تخریب اموال عمومی و جبران مالی آنان (اتوبوس ها، امبولانس ها، سطل های زباله و…)
  • تخریب اماکن و ساختمان های شخصی افراد و به آتش کشاندن برخی خودرو های شخصی افراد و جبران مالی آن
  • به آتش کشاندن برخی اماکن عمومی و ضرورت جبران و تعمیر و بازسای آنان (مساجد، خودروهای پلیس و ….)
  • تعطیلی برخی کسب وکارها و بیکاری اجباری برخی از افراد و ضرورت جبران مالی آنان
  • به شهادت رساندن برخی جوانان و لزوم پرداخت دیه به خانواده آنان
  • مجروح شدن برخی افراد و ضرورت پیگیری درمان و مداوا و هزینه های مرتبط به ان
  • نقص عضو برخی افراد و پرداخت دیه عضو به اینان
  • بی سرپرست شدن برخی خانواده ها و لزوم حمایت های مالی و مادی به انها

چه کسانی آتش بیار معرکه شدند؟

در کنار نقش بلندگوهای بیگانه در ترویج خشونت ها و تلاش آن در بی سرو سامان نشان دادن اوضاع امنیتی کشور، کسانی نیز هستند که تا همین دیروز از آخور انقلاب و نظام خورده و فربه شده اند و پول های نجومی گرفته و ثروت های باداورده ایی را به جیب زده ولی اکنون با ژست های فریبنده در دفاع از مردم، برای خود نقش رهبری اپوزیسیون تعریف می کنند و داد در غریبی می زنند. ولی باید توجه کرد در نظر آنان هیچگاه حمایت های میلیونی مردم از انقلاب و نظام مشاهده نمی شود؛ بلکه فقط آنچه مهم است؛ دیده شدن در تربیون هایی بوده که در دست بیگانگان  وطن فروش قرار داشته و بدون تامل، تفکر و تعمق با عکس العمل های تند و بی جا و اظهار نظرات نابخردانه، شخصیت خود را در استخدام دشمن قرار داده اند.

مخالفت، اعتراض و اغتشاش بدون خرج

پیشنهاد:

هر چند همچون چهل سال اخیر اینگونه تحرکات مذبوحانه توسط حضور میلیونی مردم در نطفه خفه می گردد و اینبار نیز در 3 مهر 1401 شاهد ان بودیم؛ اما در جبران مالی خسارات ایجاد شده چگونه باید عمل کرد؟

برغم مشکلات اقتصادی که هر روز بر بودجه کشور تحمیل می شود، بیت المال توانایی لازم برای سراپا نگه داشتن خود دارد، اما نکته مهمی که باید به آن توجه کرد؛ این است که پیاده نظام لشکر بی تدبر دشمن، بایستی در برآورد اقدامات علیه امنیت، نظم، آسایش و حتی روح و روان مردم، در کنار هزینه هایی چون زندان، شلاق و حبس، هزینه و مجازات های دیگری همچون جریمه هایی مالی و مادی سنگین، آنهم بر اساس قانون منظور نماید.

شخصیت های سیاسی، هنری و ورزشی که تحت عنوان سلبریتی شناخته می شوند؛ باید در این مقاطع و به هنگام بروز اینگونه نا آرامی ها، قبل از هر گونه اقدام و اظهار نظر بدانند رفتارها و گفتارهای آنان در تایید و تهییج و راه اندازی و تحریک مردم به شروع یا ادامه اغتشاشات و تحرکات و ناآرامی ها بجز مجازات های قانونی که در قوانین فعلی وجود دارد، منبعد ملزم به جبران مالی خسارات هشت گانه که در بالا شد نیز هستند.

این افراد باید بدانند حتی اگر در ایران ساکن نباشند از طریق اینترپل تحت تعقیب حقوقی و قضائی قرار گرفته و اموال آنان و منتسبین درجه یک (همسر و فرزندان و پدر ومادر)در داخل ایران و هر کجای جهان، برای جبران خسارت به نفع بیت المال مصادره خواهد شد.

بنابراین پیشنهاد می گردد هر چه زودتر «قانون جامع امنیت ملی» به تصویب رسیده تا مجرمین در اقدامات خرابکارانه و خطاکارانه خود محاسبه ایی کامل داشته باشند و بفهمند بدون پرداخت هزینه های مادی و مالی بنفع بیت المال نمیتوانند، بر افکار عمومی سوار و امنیت مردم را بازیچه قرار داده و بزعم غلط، اغتشاش بدون خرج و هزینه مادی از سوی خودشان را به مردم تحمیل نمایند.

 

5 مهر 1401

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.