تحلیل ایرانی
بررسی و تحلیل
مرضیه ضیغمی

سامانه قضائی هوشمند علمی ضرورت عدالت علوی

0

سامانه قضائی هوشمند علمی ضرورت عدالت علوی

در راستای ارشادات رهبری معظم در تیرماه 1403 به دستگاه قضائی، به استحضار می رساند که؛

عدالت علوی، باید محور کار دستگاه قضائی تراز جمهوری اسلامی باشد و تنظیم و پالایش جزئیات قوانین جامع، مانع، عادلانه و مبتنی بر تجارب مثبت گذشته، باید مسیر استحکام و هماهنگی بین آرا بدوی و تجدیدنظر تا رسیدن به سازماندهی کامل، الگوسازی شود که بعد از دستورات موثر شهید رئیسی در این زمینه، متاسفانه باز هم به خانه اول برگشته ایم.

راهکار کاهش ۸۰درصدی پرونده های قضائی از چرخه مطول، فرسایشی و معمولا بی نتیجه و حتی ناعادلانه و سلیقه ای قضائی، تجمیع آرا وحدت رویه، استعلامات معاونت حقوقی و آرا و احکام متقن در سامانه قاضی هوشمند و صدور فوری آرا قضائی مجازی است.

این فرآیند زمان بندی شده فعلا می توان در سطوح بدوی پیاده سازی شود که بتواند ظرف کوتاهترین زمان، رای قطعی یا قابل تجدیدنظر خواهی در محاکم دیجیتال قضایی صادر کند و مسیر قضاوت را علمی تر، فنی و دقیق تر کند.

این کار، دستگاه قضایی را کارآمد و چالاک نموده و در کنار آن، قضات می توانند با فراق بال و تحقیقات مکفی در چارچوب فرآیند قضایی سخت، گامی در مسیر عدالت و اجرای احکام عادلانه تخصصی متناسب با جامعه اسلامی قرار بردارند که بسیار کارساز و به نفع تمام مردم و انقلاب اسلامی است و در مسیر و خواسته مقام معظم رهبری هم، بسیار نتیجه بخش و راهکشاست، که فرمودند فکری به حال این موضوع بشود.

شهید اعظم آیت ا… رئیسی، خیلی سریع و جدی قضات ناکارآمد را برای تامین عدالت تسویه، و از چرخه قضاوت خارج می کردند ولی متاسفانه این دستاورد محفوظ نماند و فعلا برخورد با فساد در قضاوت، را به ماه ها و سال های بعد موکول می کنیم که نتیجه اش برای عدالت و اصلاح امور کشور فاجعه بار و فرصت سوزی است.

دستگاه قضائی زیرساخت اصلی امنیت اجتماعی و روانی کشور برای مدیریت مناسب بر امور و کارآمدی در تمام نهادهای حاکمیتی است.

حتی قضات معدود متعهد و عادل هم در این سیستم قضائی و قاضی محوری(با قاعده نامناسب، علم قاضی) بجای حاکمیت عدل و عدالت محوری یا در سطح پایین تر، قانون محوری نمی توانند دوام بیاورند و با حفظ انگیزه های عدالتخواهی، به منزل و مقصود جامعه اسلامی که ثبات احکام و عدالت محوری است؛ برسند.

سامانه قضائی هوشمند علمی ضرورت عدالت علوی

سپاس.

احسان اله باقری

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.