تحلیل ایرانی
بررسی و تحلیل

دوران جدید ریاست جمهوری اردوغان و روابط با ایران

دوران جدید ریاست جمهوری اردوغان و روابط با ایران

الخليج الجديد؛ ۱۱ ژوئیه

پس از پیروزی رجب طیب اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه دکتر ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران به اردوغان تبریک گفت و تاکید کرد که ادامه همکاری ترکیه و ایران شرایط مساعدتری را برای صلح و ثبات در منطقه ایجاد میکند. با وجود اختلافات اساسی در سیاست خارجی – از جمله اختلاف در مواضع دو کشور در مورد حمله روسیه به اوکراین و آینده رهبری سوریه – روابط ایران و ترکیه در دوران اردوغان همچنان نزدیک بود.

در همین راستا به عنوان مثال در سفر سال گذشته اردوغان به ،تهران هشت توافقنامه بین دو کشور در زمینه های تجاری امنیتی، علمی و ورزشی امضا شد.

اگرچه انتظار میرود ترکیه در مرحله بعدی به همکاری با ایران ادامه دهد اما این روابط تا حد زیادی به نزدیکی ترکیه و سوریه بستگی دارد .  تحولات دیپلماتیک اخیر در خاورمیانه از جمله پذیرش مجدد سوریه در اتحادیه عرب و نزدیکی فزاینده بین عربستان و ایران ممکن است به آشتی بین ترکیه و سوریه در بالاترین سطوح سرعت ببخشد.

با این حال رژیم بشار اسد بر ارتباط هرگونه آشتی با خروج تمام نیروهای ترکیه از خاک سوریه تاکید کرد.

در صورت از سرگیری روابط دیپلماتیک بین ترکیه و سوریه ایران که تلاش زیادی برای حصول اطمینان از باقی ماندن اسد در قدرت انجام میدهد از حذف خود از مذاکراتی که به تعیین شرایط” “مساعد برای مشارکت بین آنکارا و تهران کمک میکند

ناخوشایند خواهد شد؛ زیرا این نزدیکی ترکیه و سوریه منافع گسترده ای به همراه خواهد داشت به عنوان مثال ترکیه ممکن است اقداماتی را برای کاهش انزوای بین المللی سوریه و کمک به احیای روابط اقتصادی و امنیتی در سراسر منطقه انجام دهد . بدون شک در صورتی که دکتر رئیسی رئیس جمهور ایران در اولین سفر رسمی خود به ترکیه سفر ،کند آینده سیاست ترکیه در  قبال سوریه یکی از اولین موارد مورد بحث خواهد بود.

در این عصر آشتی بین دشمنان دیروز در سراسر خاورمیانه آغاز عادی سازی روابط با سوریه از سوی ترکیه در یک تغییر ژئوسیاسی بزرگ که پیامدهای مثبتی برای روابط دوجانبه ایران و ترکیه ،دارد تعجب آور نخواهد بود