تحلیل ایرانی
بررسی و تحلیل

چرا اسرائیل آماده نبود همه چیز مربوط به ایران، روسیه و اوکراین است؟

چرا اسرائیل آماده نبود همه چیز مربوط به ایران، روسیه و اوکراین است؟

فوربز؛ ۱۳ نوامبر

نویسنده ملیک کیلان

بزرگترین سوالی که از روز اول بر سر مناقشه اسرائیل و غزه وجود داشته این است که چگونه حماس چنین عملیات گسترده ای را بدون اطلاع اسرائیل انجام داد؟ به قدری گسترده و بزرگ که موشکهای غزه برای هفته ها بر شهرهای اسرائیل می بارید و مقاومت اکنون همچنان ادامه دارد حماس به نوعی بدون توجه مقادیر زیادی سلاح را به غزه وارد کرد. واضح است که تونل های عمیق و طولایی نقش مهمی را در این حملات ایفا کردند. چگونه مردم غزه موفق شدند چنین تونل های گسترده و مستمری را در طول سال هایی که مطمئناً برای ساخت آنها طول کشیده است پنهان کنند؟ چطور توانستند وجود این تونل ها را از قوی ترین سازمان اطلاعاتی جهان پنهان کنند بدون شک یک شبکه تونل قاچاق قبلاً از مصر وجود داشت، در واقع شریان های جدید به عنوان نوک پیکانهای مشخص برای لشکر کشی هماهنگ به اسرائیل مانند ۷ اکتبر برنامه ریزی شده بودند.

– آنها باید دقیقاً هدفمند ساخته میشدند و اسرائیلی ها نتوانستند در خصوصشان کاری انجام دهند اما چطور این اتفاق افتاد؟ تئوری های توطئه مختلفی مطرح شده ،است از جمله مهمترین آنها که بی بی نتانیاهو باید آن را میشناخت اما به دنبال اهداف سیاسی بود اینگونه است شاید داستان را شنیده اید او به بحرانی نیاز داشت تا از تحقیقات در مورد فسادش جلوگیری کند یا شغل خود را نجات دهد یا کشور را برای حمایت از خود متحد کند یا حتی یک بار برای همیشه غزه را پاکسازی قومی کند. این معادله در نگاه اول قانع کننده به نظر میرسد اما با بررسی دقیق تر، از هم میپاشد. واقعیت این است که او نمیتوانست سرویس های اطلاعاتی را اگر مطلع از جریانات بودند، ساکت نگه دارد – و آنها قبل از او متوجه میشدند. او نمیتوانست آنها را با خود همسو نگه دارد اسرائیل صداهای مخالف زیادی در تمام طول سلسله مراتب داشته به ویژه در بوروکراسی دفاعی و اطلاعاتی هر گونه اطلاعاتی که از بالا ساکت میشد با صدای بلندتری افشا می شد.

علاوه بر این اسرائیلی ها اینطور فکر نمیکنند حتی خود نتانیاهو که انجام یک حمله و قربانی کردن چند نفر برای اهدافی دور بوده باشد.

در نهایت بنیامین نتانیاهو از قبل میدانست که یک حمله غافلگیر کننده و موفق از سوی حماس به زندگی حرفه ای شهرت میراث و آینده نزدیکانش پایان میدهد همان طور که در واقع پس از پایان جنگ این اتفاق خواهد افتاد. او نمیخواست و نقشه ای برای امتحان راه و روشهای دیگر نداشت.

چرا اسرائیل آماده نبود همه چیز مربوط به ایران، روسیه و اوکراین است؟

بنابراین، چگونه آن را توضیح دهیم؟ میتوان گفت که تونل های حفر شده توسط حماس آشکارا نقش محوری در عملیات های حماس داشتند استفاده از  روش حفر تونل آنقدر محرمانه نیست که امری کاملاً ناشناخته باشد. قطعا این اتفاق در گذشته نیز رخ و اتفاقی بی سابقه نیست در جنگ جهانی اول این پدیده تقریباً به اندازه شبکه های ترانشه ای، پدیده ای گسترده بود، پدیده ای که هر طرف حاضر در جنگ تونل هایی در مسیر حفر میکرد تا به معنای واقعی کلمه طرف دیگر را تضعیف کند. ترانشه به فرورفتگی های مصنوعی یا طبیعی در سطح زمین گفته میشود که ژرفای آنها از پهنایشان بیشتر و پهنای آنها از در از ایشان بسیار کمتر است ترانشه ها اساساً جوی های عمیقی هستند که ممکن است دارای ویژگی های دیگری نیز باشند در جنگ ویتنام، ویت کنگ ها به طور گسترده از تونل ها استفاده می کردند. و در جنگ اوکراین نیز شاهد بودیم که تونل ها در همه جا دیده میشد در جنگ جهانی دوم از حفر تونل برای تلاش در خصوص فراری دادن اسرای جنگی استفاده میشد و این روش، برای دهه ها در واقع قرنها در بسیاری از زندانهای سراسر جهان به خصوص مکزیک به کار میرفت.

 

چرا اسرائیل آماده نبود همه چیز مربوط به ایران، روسیه و اوکراین است؟

اسرائیلی ها در گذشته نیز دائماً با تونل هایی که از سوی نیروهای غزه حفر شده بود برخورد کرده اند. اقدامات و پاسخ های متقابل و تدابیر در حال حاضر تقریبا به اندازه مین گذاری، خنثی کردن بمب و یا برد یاب، یک علم جهانی است. شما میتوانید اطمینان داشته باشید که اسرائیل شنود صوتی و نظارت تصویری را در سطح گسترده ای بر روی مردم غزه انجام میدهد که این نظارتها شامل، تشخیص چهره، تشخیص صدا جمع آوری اطلاعات به وسیله مردم، ردیابی الگوی حرکت اقداماتی برای شناسایی تونل ها و استراق سمع و موارد دیگر میباشد در اینجا به مطالب جامع و جدیدی که نشریه نیویورک تایمز در مورد تونل ها منتشر کرد اشاره شده است اسرائیلی ها باید صداهای حفر تونل را با ریتم منظمی میشنیدند و مطمئناً آن ها همچنین می بایست مراقب خروج مقادیر مشکوک خاک نیز میبوند. مطمئناً داده های آنها فراوان بود اما باید به این داده ها توجه می کردند.

آنها چرا به این داده ها توجه نکردند؟ در اینجا یک روایت قابل قبول وجود دارد و این به نتانیاهو، پوتین، جمهوری اسلامی ایران و زمان بندی اسرائیلی ها مربوط می شود. چند سالی است که اسرائیل و روسیه، به ویژه در دوران نتانیاهو، پیوندهای قوی و شگفت انگیزی را ایجاد کرده،اند و حجم زیادی از پول روسیه به اسرائیل وارد شد. در همان  دوره حدودا دوازده سال پیش و یا بیشتر به نظر میرسید که اسرائیل دسترسی بی وقفه ای به اطلاعات مخفیانه درباره فعالیت های خصمانه ایران در داخل سوریه انتقال تسلیحات جابجایی نیروها، کارخانه های بمب سازی و امثال آن داشته است.

چرا اسرائیل آماده نبود همه چیز مربوط به ایران، روسیه و اوکراین است؟

همواره زمان کافی برای خنثی کردن اقدامات آنها به طور مداوم و بدون خطا با زمان بندی دقیق قبل از اینکه آنها تبدیل تهدیدی باشند وجود داشت آن قدر که جهان آن را بدیهی میدانست روس ها همیشه بدون استفاده از پدافند هوایی خود و بدون اقدام متقابل کنار میایستادند. و این اتفاقات در سوریه رخ میداد که یک کشور وابسته به روسیه است. به نفع مسکو بود که سوریه بیش از پیش به آنها وابسته شود و جمهوری اسلامی ایران نمیتوانست  قدرت کرملین بر دمشق را به چالش بکشد و یا در آن سهیم شود. در همین حال در جهان این ظن افزایش یافت که مسکو و تل آویو شبکه بسیار عمیقی از اطلاعات در مورد ایران و سوریه را در اختیار دارند به طور غم انگیز اسرائیل به این جریان اطلاعات وابسته شد.

سپس دو اتفاق مهم در جهان افتاد، که هر دو آنها بازی را تغییر دادند یکی از این اتفاقات پیمان ابراهیم و دیگری جنگ در اوکراین بود. اولین مورد بدون شک مسکو  و تهران را بسیار خشمگین کرد زیرا به طور بالقوه این دو کشور را از آینده ای که پیش روی خاورمیانه بود کنار میگذاشت روحانیون و مقامات ایران به طور ویژه از این اتفاق خشمگین بودند زیرا آن ها هیچ گاه به توسعه و بهبود روابط خود با نتانیاهو یا ترامپ اهمیت نمیدادند اگر به جدول زمانی نگاه کنیم توافقات ابراهیم در سپتامبر ۲۰۲۰ و تنها سه سال پیش اتفاق افتاد آنها زمان کافی برای ساختن یا مسلح کردن همه تونل های اضافی خود بدون سر و صدا را نداشتند تونل هایی که برای انجام یک حمله بزرگ مورد نیاز هستند.

اما مذاکرات حداقل دو سال قبل از امضا به طول انجامید و به ندرت با موفقیت مخفی نگه داشته میشد، بنابراین محور جمهوری اسلامی ایران حماس پنج سال یا بیشتر فرصت داشت تا آماده این نبرد شود اکنون، این جدول زمانی بسیار واقعی تر است. به محض اینکه روحانیون ایران از زمان بندی توافقات برنامه ریزی شده اطلاع یافتند احتمالاً شروع به برنامه ریزی متقابل کردند – اقداماتی مانند حمله حماس به عنوان یک نیروی مخرب که روند تنش زدایی احتمالی میان اعراب و اسرائیل را بر هم زد در مورد کرملین آنها در حال حاضر هیچ آسیبی از آمادگی ایران برای مقابله با اسرائیل ندیدند. آنها میتوانند اطلاعات خود را هر زمان که بخواهند منتشر کنند.

سپس حمله فاجعه بار پوتین به اوکراین رخ داد و مسکو به طور ناگهانی برای تامین تسلیحات و هواپیماهای بدون سرنشین به شدت به جمهوری اسلامی ایران وابسته شد وابستگی کرملین به تهران بسیار ناگهانی رخ داد زیرا آنها هرگز انتظار یک جنگ فرسایشی چند ساله را نداشتند زمانی که تهران پا به عرصه وجود گذاشت روحانیون مطمئناً بر یک پیشفرض اصرار داشتند. شرط ما این است شما به ما اجازه دادید تا پیمان ابراهیمی را خراب کنیم این بدان معناست که ما موافقت میکنیم برای جنگ در اوکراین به شما هواپیماهای بدون سرنشین بدهیم اما شما باید از اطلاع رسانی به اسرائیل در مورد تهدیدات ما خودداری کنید مسکو بدون شک این گزینه را انتخاب کرد و از افشای جزئیات حمله حماس به اسرائیل خودداری کرده است. کرد. و تکرار میکنم تل آویو به اطلاعاتی که مسکو به ویژه در مورد سوریه به آنها میداد وابسته شده بود. اما ناگهان معادله تغییر کرد.

چرا اسرائیل آماده نبود همه چیز مربوط به ایران، روسیه و اوکراین است؟

پوتین مستاصل بود او نمیتوانست خطر از دست دادن اتحاد با تهران و تامین تسلیحات را به خطر بیندازد. او باید به شرایط آنها تن میداد و حتی به آنها کمک کند تا بعد جهانی تعارض و درگیری جنگ سایبری را پیش از موعد تنظیم و بررسی (شرکت تجزیه و تحلیل اطلاعات نادرست اسرائیلی Cybara محاسبه کرد که ظرف ۴۸ ساعت پس از حمله حماس، حدود ۲۵ درصد از نظرات رسانه های اجتماعی از حساب های دروغین از پیش آماده شده بود – مقیاسی فراتر از تجربه سایبری ایران به طور خلاصه اسرائیل از پیگیری تعداد بیشماری از شاخص های کوچک در غزه غفلت کرده بود زیرا تل آویو تصور میکرد که پوتین به آنها اطلاع خواهد داد همانطور که طی سال ها دسیسه های ایران انجام داده بود اما این بار او این کار را نکرد.