تحلیل ایرانی
بررسی و تحلیل
مرضیه ضیغمی

نتانیاهو و یک احتمال پشت صحنه جنگ غزه

تحلیلی از وقایع جنگ غزه

4

نتانیاهو و یک احتمال پشت صحنه جنگ غزه

بنام خدا

آنچه امروزه در غزه شاهد هستیم عکس العمل طبیعی مردمان سرزمینی است که سال ها تحت محاصره و فشار ظالمانه رژیم غاصب صهیونیستی قرار داشته اند و اکنون همچون یک فنر از جا جسته و واکنش نشان داده است.

این واکنش خود جوش و طبیعی قدرتمندانه مبارزان فلسطینی (حماس) که بلافاصله با حمایت همه آزادیخواهان عالم روبرو شد و تقریبا تمامی معادلات چندین ساله رژیم صهیونیستی  در منطقه به خصوص روند عادی سازی روابط را با دنیای عرب را بر هم زد، می تواند پیام ها و دستاوردهای هایی دیگر از زوایای مختلف داشته باشد.

یکی از این زوایا را باید در بهره برداری کثیف نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی از این شرایط دانست.

ابتدا باید به این نکته اشاره شود در یک سال اخیر سرزمین های اشغالی شاهد تظاهرات و اعتراضات خیابانی ساکنین بر علیه نتانیاهو و اقدامات دولت او برای کسب مصونیت قضائی از کنیسه صهیونیست ها به عنوان بالاترین مرجع قانون گذاری بود.

این اقدامات هرچند با مخالفت تند و شدید مخالفانش روبرو شد ولی توانست در کنیسه رای لازم را در بین صهیونیست ها کسب کند و عملا با دهن کجی به نظرات مخالفین، نوعی تداوم سیاست های  افراطی نتانیاهو و دولتش را بدنبال داشته باشد.

اما ارتباط این قضایا با عملیات فعلی مبارزین فلسطین را باید درجایی جستجو کرد که دولت اسرائیل با همه ادعایی که بر داشتن قویترین سیستم اطلاعاتی جهان را یدک می کشد و ارتش خود را قوی ترین ارتش های منطقه و خاور میانه می داند که از سوی همه سیستم های اطلاعاتی استکبار حمایت می شود چرا در هفتم اکتبر 2023 بنابه اعتراف نتانیاهو از زمین، دریا، هوا و تونل های زیر زمینی غافلگیر کامل شده اند تا جایی که افسران ارشد این رژیم در خواب به اسارت در امده و چند شهرک نیز از دست صهیونیست ها آزاد شده است.

هرچند دراین وجیزه کوتاه به دنبال کم ارزش کردن تلاش و مجاهدت های رزمندگان حماس نبوده و نیستیم؛ اما این جنگ و نحوه شروع آن برای نتانیاهو و دار و دسته حزبش چه منافعی می تواند داشته باشد که اعتراف به غافلگیری تمام می کنند؟

آیا مبارزان غزه و حماس به قدرتی فوق اطلاعات رژیم صهیونیستی دست یافته اند؟

آیا جابجایی و شلیک هزاران راکت به صورت ناگهانی از چشم دوربین ها و اطلاعات ماهواره ایی و به ثانیه رژیم صهیونیستی بدور بوده است؟

آیا گنید آهنین رژیم صهیونیستی فقط یک ادعا بوده است و عملا کارائی خود را از دست داده است؟

هر چند پاسخ سئوالات فوق می تواند مثبت باشد ولی باید پرسید:

آیا رژِیم صهیونیستی و شخص نتانیاهو از این حمله کاملا اطلاع داشته و همزمانی جنگ را با وقایع داخلی این کشور را در جهت منافع کثیف خود قلمداد کرده است؟ لذا سکوت اختیار کرده است؟

آیا بعد از اعلام بخشی از نظامیان رژیم صهیونیستی مبنی بر ترک ارتش، این رژیم این جنگ را عامل انسجام دوباره ارتش و گروه های مختلف سیاسی هر چند در کوتاه مدت می داند؟

ایا وجود وضعیت جنگی در رژیم صهیونیستی و مصونیت نتانیاهو در اجرای قوانین قضایی دست او را باز نمی کند تا با مخالفان تصفیه حساب سیاسی راه اندازی کند؟

آیا نتانیاهو به دنبال فرسایشی کردن جنگ است؟ تا بتواند مدت طولانی تری بر قدرت تکیه بزند؟ ارسال کمک های جنگی امریکا به اسرائیل و فراخوان صد هزار نفری نیروهای ذخیره اسرائیل برای الحاق به ارتش این رژیم می تواند بیانگر این موضوع باشد که جنگ به سمت فرسایشی می رود.

اما این پرسش مطرح است که اسرائیل تا چه میزان و تا چه زمانی قادر خواهد بود پاسخگوی کشتگان ارتشی و اسارت شهروندان غاصبش بدست رزمندگان فلسطینی، آنهم در افکار عمومی جهان باشد. بخصوص یهودیانی که با شعار رفاه و زندگی مرفه از سراسر دنیا به سرزمین های اشغالی آمده و خانه های فلسطینی ها را اشغال کرده اند.

نتیجه:

بر مبنای مثل معروف که عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد؛ چنانچه دایره این جنگ محدوده به عملیات های جنگی فلسطینی ها و نهایت لبنانی ها(حزب الله) ختم شود، باید اذعان نمود که تجربه تاریخی سال های نه چندان دور نشان داده است این جنگ بلاخره دیر یا زود با شکست مفتضحانه و مجدد رژیم غاصب صهیونیستی تمام می شود و رزمندگان فلسطینی خواهند توانست قدرت کامل خود را بر این رژیم نژاد پرست برتری بدهند و ضرب شستی جانانه را بر این رژیم کودک کش صهیونیست ها تحمیل نمایند و تنبیه  برای این رژیم بخاطر اقدامات شرورانه اخیر خود در سرزمین های اشغالی و رفتارهای توسعه طلبانه در منطقه باشد.

این جنگ با تلفات و خساراتی بیش از جنگ های گذشته که باید آن را اجتناب ناپذیر دانست خاتمه خواهد یافت و نتیجه ان به لرزه درامدن پایه های رژیم سست صهیونیستی خواهد بود که سرانجامی جزو نابودی و محو کامل و تسلیم و واگذاری سرزمین های اشغالی به صاحبان اصلی ان ندارد.

ولی در کوتاه مدت و بعد از این مرحله و بعد از حل و فصل موضوع تبادل اسرا و اجساد کشته گان، نتانیاهو باید در افکار عمومی دنیا پاسخگوی بسیاری از سئوالات باشد از جمله چرا با اقدامات افراطی با جان هزاران نفر انسان بازی کرده و چهره ایی پوشالی از رژیمی غاصب را صرفا در جهت منافع شخصی به دنیا نشان داده است.

از سوی دیگر دنیای عرب (دولت های عربی هچون مصر، عربستان، بحرین، قطر، امارات، اردن و…) و برخی دیگر از دولت های اسلامی اکنون در یک دو راهی تاریخی مهمی قرار گرفته اند که آیا می خواهند همچون سال های گذشته به سیاست های ذلیلانه خود در برابر رژیم صهیونیستی در برقراری  ارتباط سیاسی و اقتصادی ادامه داده و بازیچه نتانیاهو و سیاست های افراطی و توسعه طلبانه او شوند یا اینکه در جهت  منافع اسلام و جامعه اسلامی از آرمان فلسطین و قدس شریف دفاع کرده و دوباره خود را در دامن جبهه اسلامی قرار می دهند؟

حوادث آینده بزودی از تمامی صحنه های پشت پرده خبر خواهد داد.

مجید بهمنی

مهر1402

4 نظرات
  1. حمید می گوید

    کاش به این نظر حضرت اقا هم اشاره می کردید
    حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: من قاطعانه می‌گویم: حرکت نزولی و رو به زوالِ رژیم دشمن صهیونیستی آغاز شده و وقفه نخواهد داشت.
    👈 تحرّکوا باسم الله إلى الأمام و اعلموا أنّه «وَلَیَنصُرَنَّ اللهُ مَن یَنصُرُه

  2. اشرفی گودرزی می گوید

    درود و خداقوت

  3. فرزاد می گوید

    سران حماس همه در قطر هستند و نامی از از قطر نیست. ولی نام ایران بعنوان کمک کننده در صدر اخبار است. هنوز مصیبتهای اوکراین تمام نشده مکافات دیگری شروع شد. در همین چند روز دلار گرانتر و شرایط معیشتی برای مردم ایران مطمئنا سختر میشود که واقعا عجیب و جالب است.

  4. موسوی می گوید

    سلام بسیار دقیق و موشکافانه است
    بنظر بنده هم بسیار دقیق و با احتمال قریب به یقین همینطور است و رژیم کودک کش جعلی و نتانیاهو قصاب کثیف از این عملیات بهره برداری زیادی خواهند کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.