انعکاس62
ایران در نگاه مطبوعات خارجی
مطالعه همزمان مهمترین یادداشت ها؛ در رسانه های دنیا، با موضوع ایران؛ می تواند به ما کمک کند تا بهتر بر فضای حاکم بر امپراتوری تبلیغاتی جهان بر علیه ایران اشرافیت پیدا کنیم.
در همین راستا وبگاه تحلیل ایرانی با همکاری بعضی از موسسات و اندیشکده ها(رسانه و قائم) اقدام به انتشار تعدادی از این یادداشت ها می نماید. باز نشر این یادداشت ها به معنای تایید محتوای آنها نیست. یادداشت های تحلیلی پیش رو از بین ۵۰ اندیشکده مطرح جهان و خبرگزاری های بین المللی با محوریت مسائل و موضوعات مرتبط با ایران انتخاب و ترجمه شده است. برخی از اندیشکده های شاخص و پایگاه های خبری بین المللی عبارتند از: مرکز مطالعات راهبردی و بین الملل آمریکا (CSS) ، مرکز امنیت نوین آمریکا (CNAS)، مرکز ویلسون، موسسه واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک، شورای روابط خارجی آمریکا، شورای آتلانتیک، چیم هاوس، بنیاد دفاع از دموکراسی، بنیاد هرینج، بنیاد اعانه کارنگی برای صلح بین الملل، اندیشکده رند، اندیشکده بروکینگر، اندیشکده آمریکن اینترپرایز، اندیشکده صهیونیستی بگین سادات، موسسه مطالعات امنیت ملی اسرائیل، فارین پالیسی فارین افرز ، روزنامه واشنگتن پست، روزنامه نیویورک تایمز، روزنامه وال استریت ژورنال، روزنامه های ارتش، روزنامه جروزالم پست، روزنامه یدیعوت آحارونوت، روزنامه اسرائیل هیوم، روزنامه تایمز اسرائیل، پایگاه اینترنتی نشنال اینترست و…..
انعکاس62
ایران در نگاه مطبوعات خارجی
منبع | عنوان | چکیده | لینک یادداشت |
موسسه واشنگتن؛ 12 دسامبر
2024 |
تصور نکنید خطوط تدارکاتی ایران به حزب الله قطع شده است
|
مایکل نایتز عضو ارشد جیل و جی برنشتاین در موسسه واشنگتن و یکی از بنیانگذاران پلتفرم میلیشیا اسپات لایت است که تحلیل عمیقی از تحولات مربوط به شبه نظامیان مورد حمایت ایران ارائه می دهد . تلاشهای گذشته تهران برای تشکیل و تقویت مجدد گروه حزب الله از شرایط و محیطهای سختتری نسبت به سوریه پس از اسد عبور کرده است، اما تلاش اقتصادی به رهبری ایالات متحده میتواند تلاشهای آتی قاچاق و سایر اهداف ضد تروریسم را در این فرآیند پیچیدهتر کند . اگرچه فروپاشی رژیم بشار اسد مطمئناً دلگرم کننده است، اما این بدان معنا نیست که ایران حامی سابق آن به سادگی از استفاده از سوریه به عنوان کریدوری برای تشکیل و تقویت مجدد حزب الله همسایه در لبنان صرف نظر خواهد کرد. کاملاً برعکس: ارسال اسلحه ایران از لحاظ تاریخی در محیطهای دولتی فروپاشیده یا ضعیف رشد کرده است. برای مثال یمن را در نظر بگیرید…… |
برای مطالعه کامل یادداشت اینجا را کلیک کنید |
گاردین؛ 20 دسامبر
سردبیر دیپلماتیک
|
ایران در تلاش است تا با کاهش نفوذ منطقه ای با رهبران سوریه روابط برقرار کند |
از دست دادن اقتدار در سوریه پس از سقوط بشار اسد به بحران های داخلی و بین المللی پیش روی رهبران ایران می افزاید. دولت ایران در تلاش است تا حدودی نفوذ خود را با رهبران جدید سوریه حفظ کند، زیرا تهران پس از فروپاشی رژیم بشار اسد، به ظاهر قدرت خود را در دمشق از دست داده است. [دکتر] مسعود پزشکیان، رئیسجمهور جمهوری اسلامی ایران، هماکنون با بحرانهای مشکلات متعدد داخلی و بینالمللی از جمله قطع برق به دلیل کمبود منابع نفتی، ادامه تنشها بر سر برنامه هسته ای اش و مناقشه درباره قانون جدید حجاب که مجازات ها را برای زنانی که لباس نمیپوشند تشدید میکند، مواجه است. اما هیچ کدام شاید با اهمیت تر از دست دادن ناگهانی نفوذ در سوریه پس از سقوط بشار اسد به دست گروه های شورشی نباشد موضوعی که بیش از همه مقامات ایرانی را به چالش می کشد. در کوتاه مدت آنها قصد دارند تا حدی از نفوذ خود را با شورشیان در دمشق نجات دهند. دیپلماتهای ایرانی اصرار دارند که با اسد همبستگی نداشته اند و از امتناع او از سازش ناامید شدهاند……. |
برای مطالعه کامل یادداشت اینجا را کلیک کنید |
دیپلماسی مدرن؛ 22 دسامبر
|
دولت دوم ترامپ فرصتی برای اصلاح اشتباهات قبلی در قبال ایران دارد
|
در شبکه پیچیده سیاست های منطقه خاورمیانه، تعداد کمی از رقابت ها به اندازه بن بست طولانی مدت و ایدئولوژیکی بین ایالات متحده و جمهوری اسلامی ایران پرتحمل یا دارای پیامد هستند. این دو کشور دارای نیات استراتژیک متضادی هستند که توسط منافع و ایدئولوژی های متمایز هدایت می شود که همچنان به شکل گیری رشد و درگیری های منطقه ای دامن می زند. سیاست خارجی ایالات متحده در قبال ایران در طول سال ها با هر تغییر در دولت به طور قابل توجهی تغییر کرده است. در دوران دولت باراک اوباما، ایران موافقت کرد که فعالیتهای هستهای خود را در ازای رهایی از تحریمهای فلج کننده اقتصادی محدود کند که در نهایت به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در سال 2015 که به توافق هستهای ایران نیز معروف است، ختم شد. این توافق تاریخی بین ایران و کشورهای 1+5 تغییری اساسی به سمت دیپلماسی چند جانبه را رقم زد و نقشی کلیدی در محدود کردن ظرفیتهای هستهای ایران داشت. با این حال، موفقیت آن به شدت مورد مناقشه قرار گرفته است. در سال 2018، دولت ترامپ استراتژی «فشار حداکثری» را اتخاذ کرد و ایالات متحده را از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) خارج کرد – تصمیمی که در گذشته، اشتباه به نظر می رسد……. |
برای مطالعه کامل یادداشت اینجا را کلیک کنید |
دیسپچ؛ 23 دسامبر | قدرت رهبر عالی ایران
|
استراتژی رهبر عالی ایران علیه اسرائیل [رژیم صهیونیستی] و ایالات متحده کارساز بود تا اینکه حماس به اسرائیل [رژیم صهیونیستی] حمله کرد. در تاریخ 6 اکتبر 2023، رهبر جمهوری اسلامی ایران ، حضرت آیتالله علی خامنهای، میتوانست تحلیلی جامع از خاورمیانه ارائه دهد و افتخار کند. نقشه نبرد ضد اسرائیلی/ضد آمریکایی وی کارساز بود. مجموعهای از شبهنظامیان شیعه و سنی اسلامگرای فلسطینی ، حوثیها در یمن، حماس در غزه، حزبالله در لبنان، و گروههای شبهنظامی در عراق عملاً با هزینه نسبتاً کمی برای ایران در منطقه امپراتوری ساخته بودند. نظام جمهوری اسلامی از طریق این «محور مقاومت» میتوانست آمریکاییها را در عراق و سوریه آزار دهد. واشنگتن که همیشه از تشدید تنش با ایران بیم داشت، هرگز مستقیماً با ایران وارد نبرد نشد. به استثنای تصمیم رئیس جمهور دونالد ترامپ در سال 2020 برای ترور [سردار شهید] قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بغداد، فردی که مغز متفکر عملیات ها و استراتژی های ایران بود. این محور به گونه ای طراحی شده بود که ایالات متحده آمریکا را در خاورمیانه خسته و ناتوان نگه دارد تا از مداخله عمیق تر در خاورمیانه چشم پوشی کند………. |
برای مطالعه کامل یادداشت اینجا را کلیک کنید |