بیست سئوال در ارتباط با خودروهای برقی
بنام خدا
در ماه گذشته و در روزهای اخیر در برخی خبرها آمده بود؛ مقرر شده است در پایتخت بیش از 30 جایگاه شارژ خودروهای برقی تاسیس و راه اندازی شود و حدود 600 دستگاه از این خودروها وارد کشور شده و پذیره نویسی برای واگذاری آنان به مردم نیز شروع شده است و همچنین وزیر محترم صمت نیز در یک مصاحبه تلوزیونی بر این اقدام مهر تائید زده و تاکید نمودند که سیاست وزارتخانه اش توسعه اینگونه خودروها بخصوص در کلان شهرها از جمله تهران است و تولید انبوه آن از سال آینده شروع خواهد شد.
محسنات و مضرات (موتوری) این گونه خودروها نسبت به خودروهای بنزینی یا گازوئیلی یا حتی گاز سوز را به متخصصین فنی واگذار می کنیم .
اما در خصوص موضوع سیاست گذاری تولید و ارائه خودروهای برقی در کشور چندین سئوال جدی مطرح است که قبل از هرگونه اقدامی باید حداقل تا حدودی موضوعات آن برای مردم که مشتریان و مصرف کنندگان واقعی این خودروها هستند روشن شود و بایستی مسئولین و متولیان امر نسبت به ارائه پاسخ به این سئوالات، خود را متعهد و ملزم بدانند.
سئوالات:
- آیا این خودروها در ایران می تواند جایگزین خوبی (به لحاظ اقبال عمومی) برای خودروهای بنزینی یا خودروهایی که با سوخت فسیلی کار می کنند باشند؟ چرا؟
- آیا این خودروها قابل اطمینان برای خرید فروش هستند؟ قیمت آنان نسبت به خودرو های بنزینی چه تفاوت هایی دارد و چرا؟
- آیا این دسته خودروها به همان میزان خودروهای بنزینی می توانند مشتریان خود را در بازار خرید و فروش خودرو داشته باشند؟ یعنی هم بازار سرمایه و هم سرمایه داران و هم دستندرکاران خرید و فروش خودرو و هم لیزیگ ها با بازار جذب و متقاضی مطلوبشان روبرو خواهند شد؟ به چه دلیل؟
- آیا دولت ضمانتی بر حمایت از بخش خصوصی در رابطه با تولید خودروهای برقی خواهد داشت؟
- آیا این گونه خودروها جدا از امتیازاتی که به لحاظ زیست محیطی و پاک نگه داشتن هوا دارند، امتیازات دیگری همچون قدرت، سرعت، مصرف انرژی، یا ظرفیت های جابجائی انسان و حمل و نقل بار آنان هم همچون سایر خودرو های بنزینی است؟
- اگر این دسته از خودروها دچار خرابی و نقص شده یا نیازمند وسایل یدکی شوند آیا به سهولت می توان این وسایل را تامین، تعویض یا تعمیر کرد؟
- آیا نمایندگی های فعالی در رابطه با تهیه و توزیع لوازم یدکی خودروهای برقی در شهرهای کوچک و بزرگ وجود دارد؟ یا اینکه باید آنها را از هم اکنون تاسیس و راه اندازی نمود؟
- آیا با توجه به شریط فعلی فقط می توان این خودرو ها را در داخل کلان شهرها استفاده نمود؟
- آیا در ارتباط با ضرورت راه اندازی پمپ شارژ باتری این دسته از خودروها در سایر شهرها و جاده ها در آینده نزدیک چگونه برنامه ریزی شده است؟
- آیا خودروهای برقی ایرانی یا بومی، تفاوت خاص و عمده ایی با خودروهای غیر بومی و خارجی دارد؟ تا جلوی واردات بی رویه آنان به داخل کشور گرفته شود و از انتقال بیهوده ارز به خارج جلوگیری نمود؟
- آیا برای ورود این دسته از خودروها قوانین و مقررات مطلوب و مناسبی تصویب و ارائه شده است؟
- با توجه به ارزانی سوخت در ایران چگونه می توان تولید و راه اندازی این خودروها را برای مردم توجیه اقتصادی نمود؟
- طول عمر مفید خودروهای برقی چگونه ارزیابی شده اند؟
- چرا نسبت به طرح آزمایشی این خودروها سیاست گذاری کلانی نمی شود؟
- آیا تفاوت عمده ایی بین خودروهای سنگین برقی مثل اتوبوس های شهری و بین شهری با خودروهای شخصی وجود دارد؟
- برق تولیدی این خودروها که وظیفه شارژ باتری ها را به عهده خواهند داشت آیا موجب افزایش تولید و مصرف برق در کشور نمی شود؟
- با عنایت به اینکه بخش عمده ایی از تولید برق بر دوش نیروگاه های فسیلی و ذغالی در کشور است آیا افزایش تولید برق برای شارژ این خودروها به آلودگی هوا مضاعف هوا منجر نخواهد شد؟
- شرکت های بزرگ خودرو سازی در کشور تا چه میزان قادر به حمایت و تامین نیازمندی های خودروهای برقی هستند؟ آیا صرفا سپردن مسئولیت تاسیس پمپ شارژ باتری به شرکت های وارد کننده خودرو می تواند چاره ساز مشکلات آتی در این رابطه باشد؟
- آیا بعد از تجربه ناموفق دوگانه سوز کردن خودروهای بنزینی و گاز سوز منبعد باید شاهد سه گانه شدن سوخت خودروها باشیم؟
- چه راه کارهای عملی برای جایگزین کردن خودروهای بنزینی (عمومی و شخصی) با خودروهای برقی وجود دارد؟
هر چند در نگاه اول خودروهای برقی می تواند کشور را به لحاظ محافظت و نگهداری از سرمایه های انرژی های تجدید ناپذیر در رتبه های قابل قبولی در دنیا قرار دهد، و همچنین قدم بسیار موثری در کاهش آلایندگی هوا که عمدتا از سوی خودروها ایجاد می گردد دانست و این حرکت را به فال نیک گرفت؛ اما آنچه در این رابطه مهمتر از هر موضوعی است را باید در هزینه ها و صرفه های اقتصادی، اقبال، توجه و توجیه عمومی مردم در استفاده از این خودروها به عنوان مصرف کننده و در نهایت توان دولت و مردم برای واردات یا تولید، و توزیع و نگهداری اینگونه خودروها دانست و قبل از اجرای هر سیاستی که ممکن است چالش های بی موردی را در راستای فعالیت های اقتصادی مردم ایجاد نماید باید توجه نمود اجرای سیاست های آزمون و خطا در هر شرایطی راه کار مفیدی نخواهد بود و بایستی قبلا توجه لازم به تمامی ابعاد آن گردد و یا حداقل با شفافیت لازم و کافی، عموم مردم در این رابطه توجیه شده تا بسترهای همکاری مردمی بیش از پیش در این رابطه فراهم شود.
مجید بهمنی
شهریور 1402
سلام ، وجود خودروهای برقی برای کلان شهرها ضروریست ،
امیدوارم که گمرکات کشور بدنبال سودآوری نباشند و فقط بفکر آلودگی هوای کلان شهرها خصوصا در پاییز و زمستان باشند