تحلیل ایرانی
بررسی و تحلیل
مرضیه ضیغمی

تهدیدات و آسیب های پیش رو و استراتژی آینده سازی جمهوری اسلامی ایران

طرح سئوال و درخواست پاسخ

0

تهدیدات و آسیب های پیش رو

و

استراتژی آینده سازی جمهوری اسلامی ایران

بسم الله الرحمن الرحیم

عنوان: تهدیدات و آسیب های پیش رو و استراتژی آینده سازی جمهوری اسلامی ایران

سئوال: استراتژی آینده سازی برای رسیدن به یک جمهوری پیشرفته چه باید باشد؟

چهار دهه از عمر جمهوری اسلامی با تحولات بسیاری گذشته و اینک وارد دهه پنجم شده است.

عمده تحولات آسیب زای پیش روی جمهوری اسلامی ایران با مبدا سال ۱۴۰۰ عبارتند از:

۱- گرانی فزاینده؛

۲- افزایش بیکاری؛

۳- ظهور اغتشاشات در شهریور ۱۴۰۱

بررسی علل بروز اغتشاشات در اواخر شهریور ۱۴۰۱

عوامل ظهور اغتشاشات در اواخر نیمه اول سال را ۱۴۰۱در قالب سئوال های زیر بایستی مورد تجزیه و تحلیل قرار داد:

۱- شاخص های اغتشاشات چه بوده است؟

۲- آیا اغتشاشات را حزب – گروه و تشکل های سیاسی داخل کشور سازماندهی و حمایت نمودند؟

۳- شگردهای عوامل خارجی در ظهور – هدایت و ادامه اغتشاشات کدام است؟

۴- تفاوت اغتشاشات سال ۱۴۰۱ با اغتشاشات و بحران های چهار دهه گذشته در جمهوری اسلامی ایران چیست؟

۵- استراتژی – تاکتیک و تکنیک اغتشاشات در سال ۱۴۰۱ چه بوده است؟

۶- چرا اغتشاشات در سال ۱۴۰۱ با موضوع کشف حجاب، ظهور نمود؟

۷- کدامیک از اقشار در ایران سهم عمده ایی دراغتشاشگران را داشته و دارند؟

وضعیت چگونه است؟

جمهوری اسلامی وارد دهه پنجم از عمرش شده و در حال انتقال به آینده به همراه مشکلات عمده است.

تحولات‌های پیش رو؛ فرهنگی‌تر و معرفتی‌تر خواهند شد و در یک کلام؛ نظام با تغییرات شناختی مواجه خواهد شد و نسل جدید با همه‌ چیز مقابله و همه‌ دست اندرکاران نظام با پرسش تند برخورد خواهند کرد.

نسل جدید کشور وارد امر ارتباطی بسیار پیچیده در فضای مجازی شده است. دشمنان از فناوری های نوین در فضای مجازی با سرعت بالا اقدام به مغز شناسی – مغزسازی و رفتارسازی و نهایتا مغز شویی کاربران خصوصا نسل جوان کشور می نماید. از این رو کاملا مشاهده می شود برخی از کاربران فضای مجازی بویژه جوانان از اسلام دور شده اند. هر چند در کنار ریزش ها شاهد رویش هایی از نسل نو هستیم که باورهای نو ظهور را هنوز نپذیرفته اند و در مقابل تهاجم بی رحمانه فرهنگی مقاومت جانانه ایی دارد، اما باید اذعان کرد جمهوری اسلامی ایران در شرایط کنونی در داخل و خارج با فراتهدیدها و آسیب های نوینی مواجه شده و در حال انتقال به آینده ایی پیچیده، ناشناخته و بعضا مبهم قرار گرفته است.

در صورت عدم توجه کافی به مقابله به این تهدیدات و رفع آسیب های داخلی در حوزه های گفته شده؛ وضعیت آینده کشور که اتحاد ملی و انسجام دولت‌- ملت از ارکان اصلی امنیت ملی است در وضعیت مخاطره‌آمیز و خطرناکی قرار خواهد گرفت.

جمع بندی:

جمهوری اسلامی ایران در داخل و خارج در معرض خطر قرار گرفته است. اغتشاشات داخلی؛ واکنش‌هایی در سطح بین‌المللی و منطقه‌ای داشته است. همگام با اغتشاشات اخیر ؛ احیای برجام با چالش‌های مهمی مواجه شده و بازگشت قطعنامه‌های فصل هفتمی شورای امنیت محتمل‌تر از همیشه گردید و کشور مواجه با شوک بزرگ اقتصادی مانند گرانی فزاینده از جمله در بخش بهداشت و درمان در شرایط سخت کنونی شده است.

اعتراضات داخلی از یک سو به‌ واسطه جنگ ترکیبی چند لایه خارجی و از سوی دیگر برغم تلاش شبانه روزی و ایثار و تقدیم جان های گران بهای جوانانی عزیز حافظان امنیت؛ به واسطه برخی سوء مدیریت ها در کنترل و هدایت بموقع؛ به اغتشاشاتی دامنه‌دار در بعضی از نقاط کشور و فراهم شدن گسترش آن در سایر نقاط داخل کشور تبدیل گردیده و بستر لازم برای جریان‌های متخاصم خارجی فراهم شده تا به راحتی برنامه‌های معطل‌مانده خود را به ورطه اجرا بگذارند.

امروز، با سوءاستفاده از فضای افکار عمومی علیه کشور، جریان متخاصم به راحتی نام ایران را در پرونده جنگ اوکراین در کنار نام روسیه نشانده‌ است. تا ایران را عملاً به یک هدف نظامی خود تبدیل نمایند.

آمریکا به همراه اسرائیل، جریان تندرو به رهبری بنجامین نتانیاهو با عزمی راسخ به عرصه قدرت بازگشته و با توجه به اجماع جهانی و افکار عمومی علیه ایران و این بار مجهز به «پیمان‌های ابراهیم» – فضا را برای ماجراجویی‌های نظامی خود علیه تأسیسات هسته‌ای و زیرساخت‌های کشور مساعدتر از همیشه دیده است.

نباید فراموش کنیم در شمال غربی کشور، نزاع آذربایجان، ترکیه و ارمنستان چالش‌های ژئوپلیتیک جدیدی برای کشور ایجاد نموده اند.

تمامی این تهدیدات نیز در شرایطی سر برآورده‌اند که ده‌ها گروه تکفیری و تروریستی از جنس داعش با پشتیبانی و هدایت حامیان دولتی خود در منطقه؛ مرزهای شرقی و غربی کشور در انتظار تضعیف قدرت مرکزی تهران به کمین نشسته‌اند تا به تدریج از سد مرزی عبور و ایران را عملاً به یک «دولت فروریخته» تبدیل کنند.

جمهوری اسلامی ایران همراه با اغتشاشات اخیر با جریان‌ رسانه‌ای قوی در خارج از کشور به سردمداری عربستان سعودی با همراهی ناآگاهانه عده‌ای در داخل- به ترویج و تشدید گفتمان سرکوب و خشونت می‌پردازند تا سطح تنش و برخورد میان معترضان و نیروهای دولتی را به آستانه‌ای برسانند که در آن دولت‌ها و جریان‌های متخاصم بتوانند باب اخراج هیأت‌های دیپلماتیک کشور و سپس باب مقوله «مسئولیت محافظت» را در مجامع بین‌المللی بگشایند.

سئوال: های مهم:

۱- چرا جمهوری اسلامی ایران به این مرحله از اغتشاشات رسیده‌ است؟

۲- راه کارها و چه باید کردها چیست؟

۳- راه کارها برای افزایش رضایت داخلی چیست؟

راه حل ها:

از شما فرهیخته و همراه گرامی تقاضا می گردد نظرات؛ راه کارها، راه حل ها و چه باید کردها و پیشنهادات خود را در ارتباط با سئوالات مطروحه با ما در میان بگذارید…

آدرس ما:

info@tahlilirani.ir

tahlilirani.ir@gmail.com

لطفا ضمن معرفی خود؛ مطالبتان را حداقل در 300 کلمهword تهیه و به آدرس ما ارسال نمائید.

 

 

کاری از سرویس آینده پژوهی

 وبگاه تحلیل ایرانی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.