تحلیل ایرانی
بررسی و تحلیل
مرضیه ضیغمی

سناریوهای آینده جهان کدام است؟

جهان در انتظار چه نوع تحولات عظیم و شگفتی ساز است؟

0

سناریوهای آینده جهان

بسم الله الرحمن الرحیم

 

اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ وَ عَلَى الاَرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ عَلَیْکَ مِنّى سَلامُ اللَّهِ (اَبَداً) ما بَقیتُ وَ بَقِىَ اللَّیْلُ وَ النَّهارُ وَ لاجَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّى لِزِیارَتِکُمْ

اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَیْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَیْنِ وَ عَلَى اَخ الْحُسَیْنِ ابَاالْفَضل الْعباس وَ الَّذِینَ بَذَلُوا مُهَجَهُمْ دُونَ الْحُسَیْنِ علیه السَّلام.

سئوال:

سناریوهای آینده جهان چیست؟

جهان در انتظار تحولات عظیم و شگفتی ساز است؛ این تحولات کدام است و جهان فعلی دنیا در انتظار چه تحولاتی در سطح منطقه و بین المللی می تواند باشد؟

پاسخ به این سئوال در قالب سناریو، محور اصلی این یادداشت در خصوص تحولات پیش رو خواهد بود.

سناریو ها:

۱- ظهور  افراطی گری جدید در عراق

۲- ظهور جنگ جهانی سوم

۳- فروپاشی ابرقدرتی آمریکا

۴- جهش اسلام ناب محمدی صلوات الله علیه در سطح جهان

۵- ظهور شگفتی ساز های غیرقابل پیش بینی طبیعی در سطح جهان( آتشفشان ها- زلزله های سهمگین – سونامی ها و بیماری های ناشناخته ای مانند: سونامی و …)

سناریول اول: ظهور  افراطی گری جدید در عراق

در شرایط فعلی سه قدرت در درون عراق بسیار فعال هستند که عبارتند از:

۱- شیعه ۲- اهل سنت ۳- کردستان عراق.

ظهور داعشی ها در مناطق سنی نشین عراق و استقلال کردستان عراق از مهندسی بسیار حرفه‌ای دشمنان در جنگ عظیم آنان با اسلام ناب محمدی صلوات الله علیه و شیعیان بود که به حول و قوه الهی با شکست عظیم مواجه شده اند. اما مبارزه با شیعیان عراق همچنان از اهداف اصلی دشمنان اسلام و تشیع قرار دارد.

اولین نشانه ظهور تحولات افراطی در عراق؛ پس از سرنگونی و سرکوب داعش، در تحرکات مقتدی صدر آنهم به نام شیعه مشاهده می شود. زیرا با ورود طرفداران مقتدی صدر به عالی ترین مرکز سیاسی در حوزه تصمیم گیری؛ خطر جنگ داخلی در بین شیعیان عراق و حتی دیگران به شدت قوت گرفته است و جنگ داخلی در عراق بین شعیان و سپس با دیگران از اهداف و سناریوی دشمنان است تا بتوانند ضمن تضعیف توان عظیم شیعیان عراق اقدام به بدست گرفتن قدرت نمایند.

سئوالی که در این رابطه مطرح است آن خواهد بود که استراتژی ایران با ظهور اختلافات عظیم در بین شیعیان در عراق چگونه است؟

عوامل قدرت شیعیان در عراق عبارتند از:

۱- مراکز مذهبی ( کربلا- نجف و …)- ۲- مراجع شیعیان از جمله آیت الله العظمی سیستانی و مراجع دیگر  ۳- چهره های مذهبی – سیاسی مانند : حکیم – مقتدی صدر و چهره های دیگر ۴- چهره های سیاسی مانند؛ مالک و برخی چهره‌هایی از اهل سنت و کردستان عراق که نگاه مستقل داشته و خواستار خروج تمامی نیروهای بیگانه از عراق هستند.

از سوی دیگر قدرت تاثیر گذاری کشورهای همسایه در عراق نیز بسیار مهم هستند. از جمله: ایران – عربستان و ترکیه که هر کدام از زوایای مختلف در عراق نفوذ داشته و فعالیت دارند.

از طرفی برغم اینکه حضور نظامی آمریکا در عراق کاهش یافته و مجلس عراق نیز قانون خروج نیروهای آمریکایی را تصویب کرده است اما هنوز امریکایی ها و پایگاه های نظامی آنان نقش تاثیر گذار و مهمی در تحولات عراق دارند که ضرورت بررسی بیشتر در این رابطه را می طلبد.

بنابراین هر گونه تحول در عراق بایستی با توجه به عوامل داخلی و خارجی فوق مورد توجه قرار گیرند. و حضور ایران در این پازل نیز با توجه به عوامل فوق باید مورد بررسی قرار گیرد.

ولی در کوتاه مدت تنها تغییرات و تحولات افراطی است که می تواند موازنه موجود، بین شرایط مذکور را بهم زده و موجبات دگرگونی های منطقه ایی و حتی جهانی شود.

 سناریوی دوم : ظهور جنگ جهانی سوم

سفر نانسی پلوسی؛ رییس مجلس آمریکا به تایوان؛ شگفتی سازی بنام جنگ جهانی سوم بین چین با آمریکا را محتمل نموده است در گذشته نزدیک جنگ اقتصادی بین آمریکا با چین؛ اتفاق افتاده و در حال تشدید بود. اما اکنون با سفر نانسی به تایوان؛ و رزمایش وسیع و گسترده چین که موجب اختلال و ممنوعیت پروازهای منطقه ایی بر فراز تایوان گردید؛ باعث ایجاد این فرضیه شده است که جنگ نظامی بین آمریکا و چین بسیار محتمل از گذشته شده است.

از طرف دیگر جنگ روسیه و اوکراین نیز علائم مشخصی از یک جنگ جهانی را به منصه ظهور گذاشتند که در آن قدرت های جهانی در سطح منطقه در حالی که کاملا چنگ و دندان نظامی به هم نشان دادند از علایم ظهور شگفتی ساز جنگ جهانی در قرن ۲۱ خبر دادند. در همین راستا ائتلاف ضدآمریکایی ایران، روسیه و چین؛ نیز نوعی زنگ خطر برای به صدا در آمدن آژیر جنگ جهانی سوم تلقی گردید.

سناریوی سوم: فروپاشی آمریکا

فروپاشی از درون در آمریکا یکی دیگر از محتملات بسیار قابل توجه در آینده نزدیک در ابتدای قرن 21 است.

وضعیت رو به ضعف اقتصادی آمریکا در سطح جهانی و داخلی – تضعیف قدرت سیاسی آمریکا در سطح جهان و … ؛ رویارویی با دلار  و تضعیف روز به روز  آن در سطح جهان می تواند سناریوی فروپاشی آمریکا را بسیار محتمل نماید.

سناریوی چهارم: جهش اسلام ناب محمدی صلوات الله علیه در سطح جهان.

ظهور انقلاب اسلامی ایران؛ جهان را شگفت زده نمود. مرجع مذهبی از شیعیان بنام حضرت آیت الله العظمی امام خمینی (ره) برای اولین با در عصری که دین را از سیاست جدا می دانست؛ اقدام به تاسیس حکومت سازی بر مبنای دین مبین اسلام نمود.

حکومت بر مبنای دین همانطور که تاکنون موجب ایجاد انگیزه در بسیاری از سیاسیون مذهبی در سایر مذاهب شده است به خوبی نشان داد که هنوز دین می تواند به عنوان یک فاکتور اصلی و تاثیر گذار در به حرکت در اوردن نخبگان، سیاسیون و مردم در جهت نظام سازی سیاسی در درون کشورها عمل نمایند. این موضوع همان چیزی است که می تواند در قرن 21 الهام بخش بسیاری از حرکتهای مردمی در دنیا برغم وجود سایر عناصر ضد مذهبی در جهان باشد. یعنی حکومت برپایه مذهب.

اینکه این مذهب کدام خواهد بود در پاسخ باید اذعان کرد الگوهای ارائه شده از سوی اسلام نسبت به سایر مذاهب قادر خواهد بود عامه مردم جهان را نسبت به جذب یک حکومت مبتنی بر عدل و عدالت به حرکت وا دارد و اسلام ناب محمدی صلوات الله علیه قطعا دارای چنین قدرت درونی و ویژگی شاخص تر بیرونی خواهد بود.

اما اینکه کدام نظام سیاسی جهان در شرایط فعلی پرچم دار این نظام سیاسی و مذهبی برای رهبری دنیا خواهد بود نیاز به گذشت زمان دارد اما در هر حال نام ایران در این میان به عنوان یک کشور الگو که توانسته از اسلام ناب یک حکومت سیاسی برغم تمامی مشکلات را تاسیس نماید، مطرح می گردد.

سناریوی پنجم : ظهور شگفتی سازهای غیرقابل پیش بینی در سطح جهان

جهان امروز و فردا بر اساس آلودگی های عظیمی که انسان بر مبنای پیشرفت های صنعتی بر طبیعت بوجود آورده در انتظار ظهور شگفتی سازهای طبیعی غیرقابل پیش بینی است.

سیل بزرگ و غیرقابل پیش بینی اخیر در سطح جهانی و داخل کشور؛ بشریت پیشرفته حاضر را غافلگیر نموده و با خسارات عظیم مواجه شده است. بشر امروز و فردا با فناوری های نوین و بسیار پیشرفته باید با آلودگی عظیم به زمین و جو پیشگیری نمایند.

بشر امروز مواجه با زلزله – سونامی – سیل عظیم و آتشفشان مواجه خواهد شد. باید مدیریت فرابحران های پیش رو را طراحی و آمادگی برای اجرا در چنین حالاتی داشته باشند.

در غیر اینصورت اتفاقات طبیعی و بیمارهای فراگیر براحتی قادر خواهند بود حتی بزرگترین قدرت های سیاسی را در چنگال خود به ضعف و ناتوانی در ابعاد مختلف کشانده و تاثیرات غیر قابل جبرانی را بر زندگی روزانه بگذارند. چیزی که در ماجرای کرونا طی دو سال گذشته بخوبی در سطح جهان بخوبی مشاهده شد.

خلاصه:

سناریوهای آینده جهان در کوتاه مدت

عراق بعد از فرا بحران؛ با شکست داعشی ها؛ وارد فرابحران سیاسی جدیدی شده است. از آنجا که عراق در حال و آینده از اختلافات شدید چهره های سیاسی در بین شیعیان و اهل سنت و کردستان عراق رنج می برد بستر مناسبی برای جنگ بین شیعیان عراقی و تضعیف آنان فراهم شده و اکنون اختلاف افکنی در عراق از اهداف بزرگ دشمنان در اینده نزدیک است.

عراق با حضور آمریکا در داخل کشورش و فعالیت و سرمایه گذاری عربستان در داخل کشورش و حمله طرفداران مقتدی صدر به مجلس؛ مواجه با یک انفجار و تحول افراطی از نوع شیعه گری شده است.

با سفر نانسی پلوسی جنگ جهانی سوم محتمل شده است. آمریکا با مولفه تایوان – هنگ‌کنگ و تبلیغات فراوان مسیحیت در نسل جوان چین اکنون  در حجم عظیمی بلحاظ سیاسی و اقتصادی و فرهنگی با چین در حال مبارزه است هر چند جنگ جهانی سوم به لحاظ نظامی در حد ضعیف محتمل است اما سناریویی است که نباید ان را مد نظر نگیریم. هرچند جنگ بین روسیه و اوکراین ؛ به نحوی دیگر جنگ جهانی سوم را محتمل تر نموده است.

فروپاشی آمریکا از محتملات دیگر است. اختلافات شدید در جریانات سیاسی حاکم در آمریکا (که در یورش به کتنگره آمریکا به سطح خیابان کشیده شد ) و پایین آمدن قدرت  نظامی آمریکا با خروج خفت بار از افغانستان کلید خورد و شروع رویاروئی جدی با دلار در سطح جهانی از  مسائلی است که می تواند به فرآیند فرو پاشی آمریکا از درون شدت ببخشد.

( جهش اسلام ناب محمدی در سطح جهان) در آینده از محتمل ترین ها است. افزایش آمار گرایش به اسلام در سطح جهان از شگفتی ها امروز تلقی می شود و افزایش قدرت نظامی – فرهنگی و …. ایران به عنوان یک کشور اسلامی که حکومت مبتنی بر دین را دارد به عنوان الگو می تواند تاثیرات زیادی بر تحولات بین المللی بگذارد و باعث گسترش اسلام در سطح جهانی شود.

 

سرویس آینده پژوهی سایت تحلیل ایرانی

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.