تحلیل ایرانی
بررسی و تحلیل
مرضیه ضیغمی

شیوه و عناوین جهاد تبیین چگونه است؟

اشارهایی به شیوه ها و عناوین جهاد تبیین

0

شیوه و عناوین جهاد تبیین چگونه است؟

مقدمه:

مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ایی (دام ظله العالی) در نوزدهم بهمن سال 1400 طی بیاناتی موضوع «جهاد تبیین» را مطرح و آن را به عنوان یک فریضه قطعی و یک فریضه‌ی فوری برای هر کسی که قادر به انجام آن باشد، قرار دادند.

این جهاد چگونه است؟ و تبیین در چه عناوینی می تواند صورت بگیرد؟ یا «جهاد تبیین» در چه موضوعاتی کاربرد داشته؟ و باید به دنبال چه بود؟ یا اینکه در کدام عرصه ها بایستی اقدام به جهاد نمود تا بتوانیم در این فریضه به تکلیف الهی خود عمل کنیم؟

اینان بخش کوچکی از سئوالاتی است که در خصوص موضوع «جهاد تبیین» می توان مطرح کرد و در اینجا سعی شده به بخشی از آن پاسخ داده شود.

تعریف:

«جهاد تبیین»: یعنی تلاش، کوشش و جهد مومنین با هدف گفتمان سازی، روشنگری، نقد منصفانه و مطالبه گری در یک موضوع؛ مسئله و هنجار است که به شکل سلبی یا ایجابی و اثباتی ارائه می شود.

بدیهی است آنچه به آن به عنوان«جهاد تبیین» از آن نام برده شده و با تعاریف ارائه شده فوق منطبق می گردد، تفاوت و اختلاف اساسی و عمیق و بنیادی با آنچه که ممکن است با شبیه سازی همین تعاریف، منطبق بر اصل توطئه و خیانت به اهداف و آرمان های ملت بزرگ ایران و اسلام عزیز مطرح گردد؛ خواهد داشت.

این تفاوت را بایستی با انطباق عملکردها با قوانین بالا دستی و سیاست گزاری های کلان و رویه های و منش های پذیرفته شده توسط آحاد مردم(انتخابات) و مراجع ذیربط بدست آورد.

لذا هرفرد یا گروه و نهادی نمی تواند با ادعای انجام«جهاد تبیین» خود را مصون از اشتباه و خطا بداند مگر اینکه آنچه ارائه می دهد با قوانین و سیاست های کشور همخوانی داشته و منطبق، مقایسه و ارزیابی گردد.

آنچه که در اینجا باید بدان اشاره کرد این است که «جهاد تبیین» صرفا معطوف به فعل نیست بلکه می تواند بر اساس عدم فعل نیز منطبق گردد.

مفهوم و معنا:

در خصوص مفهوم «جهاد تبیین» نظرات مختلفی ممکن است بیان شود، اما از آنجا که این عبارت با سرچشمه سخنان رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه ایی (دام ظله العالی) به عرصه اجتماعی و سیاست شناسانده شده است؛ می توان مدعی شد این عبارات در حقیقت سر آغاز گفتمانی جدید در چار چوب اصل «عدم جدایی دین از سیاست» است؛ که اکنون توسط بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی به دنیا عرضه شده است.

شیوه و متدهای «جهاد تبیین»

در ارتباط با شیوه ها و متدهای «جهاد تبیین» می توان گفت: در هر حوزه، نحوه جهاد متفاوت است و پیچیدن یک نسخه کلی برای همه عرصه ها و حوزه ها، عملاً کاری بیهوده تلقی شده و ناشدنی است.

به طور مثال: در حوزه فرهنگ و هنر شیوه جهاد، طبیعتاً در عرصه شعر، کتاب، سینما، موسیقی و فیلم و … یا همان هنرهای هفت گانه تعریف خواهد شد.

یا اینکه در فضای مجازی این جهاد به صورت های نوشتاری، گفتاری یا کلیپ های با محتوای غنی شده با فرهنگ اسلامی و از این دست باید عرضه شود.

نمونه دیگر حضور در حوزه فضای اینترنت، سایت و وبگاه گردانی است. «جهاد تبیین» در این حوزه از نوع و سنخ همین فضا و با حوصله های آمده در این فضا تهیه و ارائه گردد.

و بر همین اساس می توان حوزه و عرصه های «جهاد تبیین» را گسترش و توسعه داد.

مثلا در حوزه اقتصاد کلان؛ مسائلی چون مبارزه با گران فروشی یا کم فروشی یا مقابله با مفسدین اقتصادی و اختلاس گران یا حل بحران تورم و … مطرح است.

شیوه های «جهاد تبیین» در این طرح  و بیان و حل این مسائل، با سایر حوزه ها ممکن است متفاوت باشد و لازمه «جهاد تبیین» در این حوزه، همزمانی اقدامات در بسترهای اجتماعی، قضائی و اجرائی است تا نتیجه لازم را بتوان از آن اخذ نمود.

از اینگونه مثال ها در حوزه های دیگر همچون سیاست؛ اعم از داخلی و خارجی، معضلات و ناهنجاری های اجتماعی، و … با گستره ای داخلی، منطقه ایی و بین المللی؛ می توان مطرح نمود.

بنابراین آنچه مسلم است شیوه های و متدهای «جهاد تبیین» باید بر اساس ویژگی ها، خصوصیات و ضروریات موجود در هر حوزه؛ تعیین شده و بر اساس آن صورت پذیرد.

مهمترین روش های «جهاد تبیین»

سئوال اصلی در هر حوزه ایی معطوف به این است: اگر مومنین نیت نمایند در این جهاد شرکت بنمایند؛ تا به وظیفه و تکلیف اعلام شده از سوی رهبر انقلاب حضرت آیت الله خامنه ایی (دام ظله العالی)  جامعه عمل بپوشانند؛ بایستی چگونه و در چه موضوعاتی ورود نموده، تا در حد توانایی ها فردی و اجتماعی خود انجام وظیفه کرده باشند.

در اینجا به برخی از این عناوین به همراه روش و شیوه «جهاد تبیین» اشاره می شود:

برخی از روش و شیوه های «جهاد تبیین»:

  • انتشارات اخبارهای اثباتی و ایجابی در مورد خدمات نظام و انقلاب به کشور در فضای مجازی و اینترنت و رسانه های در اختیار
  • استفاده از روش های و شیوه های هوشمندانه و عقلانی با محوریت چگونگی رسیدن به اهداف  عالی انقلاب
  • ایجاد روحیه اعتماد در مردم با نگاه مثبت گرائی و پرهیز از هرگونه اقدامات دشمن شاد کن به صورت زبانی و نوشتاری
  • انتشار مطالب و موضوعات وحدت آمیز و دشمن شکن در فضای مجازی و اینترنت و رسانه های در اختیار
  • ارائه شجاعانه نبوغ و استعدادهای فردی، جمعی و گروهی در جهت اثبات و اعلام توانمندی های علمی عناصر مذهبی
  • استفاده حداکثری از توانمندی های فردی و گروهی دلسوزان نظام و کشور در جهت اهداف و آرمان های انقلاب
  • حضور حداکثری در جمع های علمی و ساختارشکنانه دشمنان انقلاب
  • ارائه توضیحات مستدل و مستند در مورد یک مشکل و مسئله به عنوان روشنگری
  • روشنگری و رفع شبه های ایجاد شده در خصوص اعتقادات دینی و انقلابی به خصوص در جوان ها
  • روشنگری دلایل اصلی مسائل و مشکلات به مردم
  • در صورت عدم اطلاع و اشرافیت کافی، از انتشار و دفاع و اعلام در خصوص یک مسئله در جامعه پرهیز شود.
  • پرهیز از گفتار و رفتارهای سخیف در بیان حل مشکلات و معضلات خاص و مطرح شده در جامعه
  • پرهیز از هرگونه سیاه نمایی بدون ارائه راه حل های اساسی و اسلامی
  • مقابله هوشمندانه به تهاجمات نوشتاری و گفتاری علیه انقلاب و خادمین انقلاب
  • به چالش وا داشتن دشمنان انقلاب در میزان توانمندی هایش
  • ارائه ضعف ها و عیوب دشمنان انقلاب به جوانان
  • ؟؟؟؟؟

شما هم می توانید به لیست بالا مواردی اضافه کنید.

«جهاد تبیین» و تحریف

موضوعیت «جهاد تبیین» و تحریف در چندین جبهه از مبارزه انقلاب اسلامی با مخالفین و معاندین و دشمن های بیگانه موضوعیت داشته و دارد از جمله:

تحریف تاریخ انقلاب اسلامی؛

تاریخی که شروع آن از سال 1342 بوده است؛ اما جبهه تحریف با وجهه ایی دلسوزانه سعی در انحراف نشان دادن این تاریخ به مقطع سال 1357 است تا به زعم خود به دنبال هوئیت زدائی از این انقلاب که با نام امام خمینی(ره) مزین و شکل گرفته است، بنمایند. اهمیت این موضوع از این جهت است که در صورت تحقق تحریف؛ تاریخ انقلاب به معنای واقعی روشن نمی گردد و دیگران که هیچ سهمی در انقلاب نداشته اند با سوار شدن بر موج احساسات کاذب توده ایی، اقدام به سهم خواهی خواهند کرد. و صاحبان اصلی انقلاب یعنی مردم و رهبری کبیر و بنیان گذار فقید (امام خمینی(ره))آن به فراموشی سپرده می شود.

«جهاد تبیین» در این رابطه معرفی انقلاب به نسل های فعلی و بعدی انقلاب به نام اصلی آن، یعنی امام خمینی(ره) خواهد بود.

تحریف تاریخ هشت سال دفاع مقدس؛

مقابله ملت ایران در برابر تجاوز ناجمردانه بعثیون عراق در شهریور 1360 که با حمایت بیش از 30 کشور دنیا همراه بود. جبهه تحریف سعی دارد ابتدا با مقصر نشان داد ایران، این تجاوز را توجیه و سپس مقاومت فرزندان رشید این مملکت در برابر این تجاوز را کوچک و در اساس ناچیز یا بی مقدار و بیهوده نشان دهد. و افکار عمومی جامعه جهانی و تاریخ جهان را دستخوش بزرگترین تهمت به مردم ایران نموده و هر رفتار ظالمانه ایی بر علیه مردم ایران را توجیه نمایند.

«جهاد تبیین» در این فضا باید با یاد آوری خاطرات و  دلاوری ها و انتشار استناد جنگ به مقابله با این اقدام مذبوحانه  عوامل تحریف باشد.

تحریف تاریخ خدمات خادمین به انقلاب،

جبهه تحریف تلاش می کند خادمین انقلاب را  تحت عناوینی همچون اشرافیت، ثروت اندوزی، فاصله طبقاتی و … ؛ و سایر عناوینی از این دست و منتسب کردن آن به خادمین این مرز بوم، دستاوردهای عظیمی که فقط با کوشش و تلاش مخلصانه خادمین انقلاب تحقق یافته است را محو و نابود ساخته یا حداقل این دستاورد ها را در برابر دستاوردهای دروغین یا ناچیز قبل از انقلاب کوچک بشمارند.

اقدام هوشمندانه متدین با نگاه « جهاد تبیین» در این مقوله با خط کش گذاری و معرفی صحیح بین خادمین و خائنین انقلاب، شیوه ایی کارآمد در خلع سلاح  جبهه تحریف در این مسئله است.

تحریف جابجایی جای جلاد و شهید در انقلاب؛

اینگونه تحریف معمولا با ارائه مطالب دورغین و آمارهای ساختگی و مظلوم نمایی از جلادینی که قبل، حین و حتی بعد از انقلاب با به خاک و خون کشیدن خادمین ملت و مردم کوچه و بازار، چهره کریه شان را نشان داده اند، از جمله گروهک های فاسد و سلطنت طلبان یا فرقه های منحرف و جایگزین کردن آینان با شهدای انقلاب است.

جبهه «جهاد تبیین» با طرح بیوگرافی  و تاریخچه اقدامات هر یک از این عناصر خود فروخته در طی سال های پیروزی انقلاب  و سال های دفاع مقدس تا کنون به نسل جدید قطعا گام بلندی در مقابله با تحریف جابجایی جلاد و شهید برداشته است.

تحریف از طریق بزرگ نمایی ضعف ها و ایراد و فسادهای احتمالی در بدنه انقلاب؛

هیچ اندیشه ی سالمی نمی پذیرد هر چه در صحنه اجرا روی می دهد صد درصد با مبانی و اندیشه های اصیل بنیانگذار انقلاب و رهبر معظم آن که موید به حمایت های مردمی بوده و هستند، منطبق و در یک راستا است، بلکه همیشه ضعف ها و ایراداتی بوده است.

از سوی دیگر اهداف صحیح انقلاب و دستاوردهای شگفت آن چیزی نیست که از چشم بدخواهان انقلاب پوشیده باشد، لذا در این برهه از زمان، اینان تنها راه مقابله با سرعت پیشرفت حرکت قطار انقلاب بسوی ارمان های متعالی را از طریق سنگ اندازی و بزرگ نمایی ضعف ها، ایرادات، اشکالات و سو مدیریت ها که عمدتا توسط افراد خائن، نفوذی یا بی کفایت و ناآگاه، وجود دارد، می دانند.

جبهه تحریف با بزرگ نمایی ضعف ها و بهانه تراشی، و با انتقاد از اعمال و رفتارهای افراد، در جامعه بخصوص در بین جوانان، مردم و جوانان را نسبت به انقلاب بی اعتماد و عملا کارآئی لازم را از این ملت توانمند و آینده ساز انقلاب و کشور کاسته و آنان را نسبت به آینده انقلاب سر خورده می نمایند.

در همین رابطه بعضا با انتقادهای غیر منصفانه از مسئولین و مشوش کردن بازار شایعات و تبلیغات عملاً کار را برای شناسائی جبهه حق از باطل، با مشکل روبرو می سازند.

جبهه «جهاد تبیین» بایستی  بدور از هرگونه تعصب خشک و بدون منطق، ضمن پذیرش  ایرادات و ضعف ها مخاطبان خود را نسبت به این موضوع رهنمود سازند که انتقاد سالم و مطالبه گری به حق، تفاوت و اختلاف اساسی با توطئه گری و برچیدن اصل نظام دارد. این انتقادات و طرح این ضعف ها و مطالبه گری ها تا جائی که لطمه بر کیان نظام و ثبات انقلاب نزند مورد تایید و از خواسته های دلسوزان انقلاب بوده و هست.

وجود تحریم های ظالمانه در کنار تصمیمات و رفتارهای غیر مسئولانه و  سو استفاده گرانه

برخی از سود جویان در این برهه از زمان، موجب گردیده؛ جنگ اقتصادی ناجوانمردانه ایی بر ملت ایران تحمیل گردد. در این جنگ که بعضا متاثر از وقایع بین المللی نیز می گردد، موجب ایجاد فشار مضاعف اقتصادی بر معیشت و گذران زندگی مردم شده است.

جبهه تحریف تلاش می کند بدون مد نظر گرفتن بسیاری از واقعیت ها، اوضاع بد اقتصادی را منحصر و معطوف به شرایط داخلی نماید و از نقش تاثیر گذار عوامل خارجی و بیگانه یا سود جویانه عوامل داخلی با بزرگ نمایی برخی ضعف ها در تصمیمات، عملا فضای جامعه را به فضای بدبینی و بی اعتمادی بکشاند.

جبهه «جهاد تبیین» با روشنگری مردم و مسئولان و استفاده از توانمندی های  موجود و تقویت امکانات و کمک های ویژه و خاص به اقشار های آسیب پذیر جامعه می تواند بخش مهمی از فشار ظالمانه اقتصادی بر ملت و مردم را کاهش دهد.

بنابراین یکی از مهمترین عناوین مهم در موضوع «جهاد تبیین» مقابله و رویاروئی شجاعانه، روشنگرانه و مطالبگرانه مردم و مدافعان انقلاب در برابر این گونه تحریف ها است.

نتیجه:

«جهاد تبیین» با هدف گفتمان سازی، روشنگری، نقد منصفانه و مطالبه گری به عنوان یکی از تکالیف و فرایض، از سوی رهبر انقلاب در بهمن ماه 1400 به آحاد ملت ایران اعلام گردید.

این جهاد مثل تمامی جهادهای اسلامی دارای تعریف و مفهومی خاص بوده که به همراه شیوه ها و روش هایی عملی در هر حوزه ایی، منطبق با ویژگی های آن عملیاتی می گردد.

اما مهمترین شیوه و روش ها در «جهاد تبیین» چیست و چه عناوینی دارند؟ که با لحاظ نمودن آنان می توان به موفقیت این جهاد امیدوار بود.

برخی از این عناوین با رویکرد اثباتی و ایجابی در حوزه انقلاب و دستاوردهای آن تعریف می گردد و برخی دیگر نیز با رویکردی سلبی در مقابل تهاجمات ناروای دشمن انقلاب به اعتماد و اعتقاد آحاد مردم به خصوص جوانان ارائه شده است.

آنچه در این موضوع می تواند دارای اهمیت بیشتری باشد موضوع تحریف است که «جهاد تبیین» بایستی نگاه ویژه به آن داشته باشد و از طرفی با اقدامات و تحرکات آفندی در شناسائی ضعف های دشمن و تشکیک آنان در توانمندی هایشان و ارائه آن به جوانان کاربست «جهاد تبیین» را روشن تر نمایند.

به امید اینکه تمامی ایرانیان مسلمان در این «جهاد تبیین » موفق و سربلند باشند.

مجید بهمنی

14/03/1401

 

 

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.