تحلیل ایرانی
بررسی و تحلیل
مرضیه ضیغمی

Flipper Zero دستگاهی همه کاره الکترونیکی – هشدار

دستگاهی همه کاره که می تواند همه سیستم های الکترونیکی را دور بزند

0

دستگاهی همه کاره الکترونیکی Flipper Zero  – هشدار

 

سیگنال های بی سیم همه جا هستند. تلفن ها، شبکه های Wi-Fi و کارت های بانکی… تنها چند فناوری هستند که از سیگنال های بی سیم برای برقراری ارتباط استفاده می کنند… هک کردن آن‌ها معمولاً نیازمند دانش امنیت سایبری است، اما Flipper Zero آن را بسیار مهم می‌کند.

Flipper Zero یک ابزار هک قابل حمل شبیه به اسباب بازی است. این ابزار چندگانه در اختیار «گیک‌ها»، هکرهای تیم قرمز و آزمایش‌ کنندگان قلم قرار می‌گیرد تا آسیب‌پذیری‌های موجود در دنیای اطرافشان، مانند یک اشعه ایکس امنیت سایبری را، آشکار کنند.

flipper Zero دستگاهی است که می تواند براحتی برای نفوذ از آن استفاده نمود. بنابراین جهت خرید و فروش آن به شدت نیازمند قوانین و مقررات ویژه است.

دستگاهی همه کاره الکترونیکی
Flipper Zero یک ابزار هک قابل حمل شبیه به اسباب بازی است. این ابزار چندگانه در اختیار «گیک‌ها»، هکرهای تیم قرمز و آزمایش‌ کنندگان قلم قرار می‌گیرد تا آسیب‌پذیری‌های موجود در دنیای اطرافشان، مانند یک اشعه ایکس امنیت سایبری را، آشکار کنند.

نمای از شکل دستگاه

 

هکرها به سادگی دستگاه را مانند یک کنترل از راه دور به سمت سیستم هدف می گیرند، یک یا دو دکمه را فشار می دهند و صفحه هدف خاموش می شود، شماره نمایش تغییر می کند یا درگاه شارژ باز می شود.

این دستگاه را باید به عنوان ابزاری برای بررسی امنیت سایبری دنیای اجسام دانست . هر چند نمی‌تواند هر دستگاه بی‌سیمی را که در مسیر خود قرار دارد دستکاری کند، اما می‌تواند سیگنال‌هایی را که دستگاه‌های بی‌سیم منتشر می‌کنند بخواند. با این قابلیت، این دستگاه قادر است اطلاعات مخفی و قابل ملاحظه ایی از دستگاه‌های الکترونیکی را آشکار سازد،

Flipper Zero دستگاه سخت افزار کوچکی است (شکل یک) که برای کاوش و تعامل با فناوری های مختلف بی سیم طراحی شده است و دارای ویژگی هایی مانند NFC، بلوتوث، GPIO و یک فرستنده مادون قرمز است که به شما امکان می دهد دستگاه ها و سیستم های مختلف را کنترل، کپی یا تجزیه و تحلیل کنید.

هدف اصلی Flipper Zero این است که به عنوان یک ابزار همه کاره برای محققان امنیتی، هکرها و علاقه مندان به کاوش یا ممیزی پروتکل ها و دستگاه های ارتباطی بی سیم عمل کند.

این دستگاه با رابط کاربر پسند از عملکردهای مختلف، از جمله اسکن و شبیه سازی کارت های NFC، شکستن بلوتوث کم انرژی، رمزگشایی سیگنال های مادون قرمز و غیره پشتیبانی می کند.

علاوه بر این، نرم افزار دستگاه یک منبع باز (Open-source software) است، به این معنی که می توانید قابلیت های آن را مطابق با نیازهای خاص خود سفارشی کرده و گسترش دهید. همچنین دارای یک انجمن فعال است که به توسعه آن کمک کرده و قادر است نمونه های مشابه را هم پشتیبانی کند.

  1. طراحی و اجزای سازنده: Flipper Zero یک دستگاه کوچک در ابعاد دستی و جمع و جور با صفحه نمایش لمسی 2.4 اینچی TFT LCD است. کیفیت ساخت آن بادوام است و دارای صفحه کلید با نور پس زمینه، شش دکمه ناوبری و دوربین عقب است. این دستگاه توسط یک میکروکنترلر ARM Cortex-M4 تغذیه می شود.
  2. فناوری های بی سیم: Flipper Zero از چندین فناوری بی سیم، از جمله NFC، بلوتوث، GPIO، IR و فرکانس های رادیویی پشتیبانی می کند. این تطبیق پذیری به شما امکان می دهد با دستگاه های مختلف مانند کارت های هوشمند، سیستم های پرداخت بدون تماس، قفل های هوشمند، دستگاه های اینترنت اشیا و غیره ارتباط برقرار کند.
  3. عملکرد: برخی از عملکردهای کلیدی Flipper Zero عبارتند از اسکن و شبیه سازی کارت NFC، بوییدن و شکستن بلوتوث کم انرژی (BLE)، رمزگشایی سیگنال های مادون قرمز برای تلویزیون، تهویه مطبوع و سایر وسایل کنترل از راه دور، بازی به سبک تاماگوچی. و کنترل ورودی/خروجی همه منظوره (GPIO).
  4. منبع باز: سیستم عامل Flipper Zero مبتنی بر معماری نرم افزار منبع باز، (Open-source software) است، به این معنی که نرم افزار و سخت افزار دستگاه به طور آزاد در دسترس هستند. این حالت به کاربران اجازه می دهد تا عملکرد دستگاه را مطابق با نیاز خود تغییر داده و گسترش دهند. انجمن Flipper Zero به طور فعال ویژگی های جدیدی به دستگاه افزوده و به طور دائم از آن پشتیبانی میکند.
  5. عمر باتری و اتصال: دستگاه دارای یک باتری قابل شارژ است که عمر مصرف مناسبی دارد و می توان آن را از طریق درگاه USB Type-C شارژ مجدد کرد. Flipper Zero می تواند برای انتقال اطلاعات از طریق USB، UART، I2C، SPI و NFC به دستگاه های دیگر متصل و اطلاعات را جابجا کند.

ذکر این نکته ضروری است که Flipper Zero در درجه اول برای اهداف آموزشی و تحقیقاتی طراحی شده است. لذا استفاده مسئولانه و قانونی از آن در محدوده قوانین و مقررات ضروری است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.