تحلیل ایرانی
بررسی و تحلیل
مرضیه ضیغمی

هوش مصنوعی و امنیت ملی در اسرائیل-2

بررسی چگونگی بهره برداری از هوش مصنوعی در اسرائیل قسمت دوم

0

هوش مصنوعی و امنیت ملی در اسرائیل-2

در قسمت اول نویسنده کتاب به نکات اصلی هوش مصنوعی و ارتباط ان با امنیت ملی اسرائیل  اشاره کرده و در ادامه  توصیه های کلیدی نیز ارائه داده بود . وی ضمن نوشتن خلاصه ایی جامع از هوش مصنوعی و اهمیت آن برای امنیت ملی اسرائیل به تشریح دامنه های مختلف هوش مصنوعی و کاربردهای امنیتی آن از جمله مسابقه تسلیحاتی و رقابت فناوری در هوش مصنوعی بین قدرت های جهانی و چالش ها در زمینه هوش مصنوعی و توصیه هایی برای مدیریت آنها را آورده بود . در این قسمت، پیشگفتار ناشر و مقدمه نویسنده و معرفی فصول کتاب می آید.

پیشگفتار:

هوش مصنوعی چرا حالا؟

هوش مصنوعی( AI) نام گسترده ای برای شبیه سازی رفتار هوشمند انسان با استفاده از اطلاعات و سیستم های رایانه ای یا ایجاد دانش و بینش هایی است که قبلاً هرگز وجود نداشته است.

این فناوری مهم و پیشگامانه است. برای اولین بار در تاریخ ، نرم افزار  می تواند توانایی هایی مانند درک، استدلال، ادراک یا برقراری ارتباط را که به طور سنتی منحصراً  انسانی در نظر گرفته  می شد با هزینه کم و در مقیاس وسیع، با استفاده از  برنامه های کاربردی مختلف و استفاده های متفاوت انجام دهد. مکانیزه شدن این  توانایی های انسانی فرصت های جدیدی را ایجاد  می کند و بر بسیاری از حوزه ها از جمله امنیت ملی تأثیر  می گذارد.

قلمرو هوش مصنوعی بدون شک یک انقلاب واقعی است، پس از آن که برای چندین دهه به کندی توسعه یافته و گاهی اوقات حتی در مسیر خود متوقف شده است  قابلیت های  سخت افزاری جدید و همچنین در دسترس بودن  پایگاه های اطلاعاتی، خدمات رایانش ابری و سایر  قابلیت ها، این انقلاب را ممکن ساخته است و چیزی را که زمانی فقط تئوری یا حتی غیرممکن تلقی می شد،  امکان پذیر کرده است. این فناوری محصولات و خدماتی مانند وسایل نقلیه خودران، تشخیص های پزشکی رایانه ای، تعامل صوتی به زبان طبیعی بین  رایانه ها و افراد، سیستم های  برنامه ریزی و  بهینه سازی و  توصیه هایی برای خدمات و محصولات بر اساس اقدامات قبلی را  امکان پذیر کرده است.

*******

کارشناسان ارزیابی می کنند که هوش مصنوعی می تواند نرخ رشد اقتصادی را افزایش دهد.

یافتن درمان برای بیماری ها و بهبود سیستم های بهداشتی؛ افزایش کارایی و ایمنی حمل و نقل؛ تشویق بهره وری انرژی و بهبود درک پدیده های آب و هوایی؛ و شاید حتی از طریق بازدارندگی به ثبات مبتنی بر صلح در عرصه بین المللی منجر شود.

کارشناسان تخمین می زنند که هوش مصنوعی زمانی که کنترل انواع اقدامات آشنا را به دست گرفته و طیف گسترده ای از قابلیت ها و برنامه های کاربردی جدید را فعال کند، زندگی ما را به صورت غیرقابل تشخیص تغییر خواهد داد. کسانی که امکان سنجی هوش مصنوعی عمومی را ارزیابی می کنند، معتقدند که قابلیت های آن در همه زمینه ها از توانایی های انسان ها فراتر خواهد رفت. بنابراین، شرکتها و کشورها برای دستیابی به  قابلیت هایی در زمینه هوش مصنوعی رقابت  می کنند که هم در  حوزه های اقتصادی و هم در حوزه  بین المللی تأثیرگذار است.

همانطور که هوش مصنوعی به  حوزه ها و دامنه های جدید حرکت  می کند و پتانسیل آن رشد می کند، شکاف بین کسانی که در مسابقه پیشرو  هستند و کسانی که عقب  مانده اند بیشتر  می شود. علاوه بر این، این رشته باعث مبارزه برای استعداد، دانش و توانایی تولید ارزش یا شکستن مرزهای جدید شده است. هوش مصنوعی در کنار اینترنت اشیا و کلان داده، انقلاب صنعتی جدیدی را در بزرگترین مقیاس تاریخ ایجاد خواهد کرد. این انقلاب جدید در خدمات و محصولات مختلفی قابل مشاهده است که با استفاده از هوش مصنوعی تغییر اساسی کرده اند.

بسیاری از کشورها و سازمان ها متوجه شده اند که هوش مصنوعی دیگر یک فناوری آینده یا  آینده نگر نیست. بلکه اکنون یک نیاز اساسی است. رهبران سازمان ها و کشورها سرمایه گذاری، توسعه و اجرای استفاده از هوش مصنوعی را تشویق می کنند.

این توسعه در برخی موارد باعث رقابت و در برخی دیگر به یک مسابقه تسلیحاتی واقعی منجر شده است.

حوزه امنیت، تأثیر برنامه های کاربردی هوش مصنوعی را احساس کرده است. هوش مصنوعی به طور گسترده در کاربردهای نظامی استفاده می شود و بر توانایی تولید یا حفظ برتری نظامی تأثیر می گذارد. این امر در استفاده از فناوری های هوش مصنوعی در هوش نظامی، رباتیک پیشرفته، جنگ سایبری و حفاظت سایبری مشهود است که اکنون در استفاده از هوش مصنوعی پیشگام هستند. اسرائیل یکی از کشورهای پیشرو در توسعه هوش مصنوعی در جهان است. این موقعیت با تعداد شرکت  های نوپا در اسرائیل و شرکت های بین المللی که مراکز توسعه را در اسرائیل ایجاد  می کنند، آشکار  می شود.

هوش مصنوعی نه تنها بر جنبه های اقتصاد اسرائیل بلکه بر امنیت ملی آن نیز تأثیرمی گذارد.

اسرائیل که با طیف گسترده ای از چالش های امنیتی دست و پنجه نرم می کند، چندین دهه است که برای تضمین و حفظ امنیت ملی خود به فناوری پیشرفته متکی بوده است.

علاوه بر این، با توجه به اینکه اسرائیل منابع طبیعی زیادی (به جز مقدار معینی گاز) ندارد، اقتصاد آن بر پایه صنعت فناوری پیشرفته، صادرات نظامی و سایر مناطق باریک استوار است. هوش مصنوعی توانایی مقابله با این چالش ها و چالش های آینده را ارائه  می کند، در حالی که اسرائیل را قادر  می سازد تا وضعیت اقتصادی، بین المللی و امنیتی خود را حفظ کند و شاید حتی آن را بهبود بخشد.

بنابراین اسرائیل باید برای دستیابی به این دستاوردها سیاستی در زمینه هوش مصنوعی تدوین کند و نباید چنین حوزه مهم و چالش برانگیزی را تنها تحت تأثیر نیروهای بازار قرار دهد.

سرعت تصمیم گیری در مورد این موضوع، از جمله دامنه منابع تخصیص یافته و نحوه نظارت و مدیریت این حوزه، با توجه به توسعه سریع فناوری، نفوذ آن و رقابت بین المللی، حیاتی است. بنابراین، دولت اسرائیل نمی تواند تأخیر را تحمل کند، زیرا شکست در این زمینه ممکن است منجر به عواقب شدید و هزینه های زیادی شود.

بسیاری در تدوین مواد، دانش و توصیه هایی که در این مطالعه ظاهر می شوند، شرکت کرده اند. با این حال، تنها من به عنوان نویسنده، مسئول هر ادعا یا خطایی هستم که در اینجا دیده می شود.

به همین مناسبت، مایلم از موسسه مطالعات امنیت ملی( INSS) که این تحقیق را تسهیل و منابع لازم را تخصیص داد، و به ویژه رئیس ژنرال اودی دکل به دلیل کمک و حمایت گسترده او از این تحقیق و انتشار آن، به دلیل درک اهمیت موضوع تشکر کنم. از اعضای کمیته تخصصی حرفه ای که برای هدف این مطالعه گرد هم آمدند و دانش، زمان و انرژی خود را در این تحقیق سهیم کردند، تشکر می کنم: آقای اوری الیابایف، مشاور در زمینه هوش مصنوعی و بنیانگذار Machine & Deep Learning، اسرائیل؛ سرتیپ ژنرال ایتای برون، معاون مدیر INSS; الیشا استوین، رئیس بخش اسکن هورایزون در وزارت اطلاعات؛ خانم گیل برام، مدیر تحقیقات در کارگاه علمی، فناوری و امنیت، یووال نعمان، دانشگاه تل آویو؛ سرهنگ دوم چن ویتز، افسر ارشد داده، شعبه مخابرات ارتش اسرائیل، آقای تال، رئیس گروه علم داده، دفتر نخست وزیری؛ سرهنگ دوم اران دهان، رئیس بخش هوش مصنوعی، اداره توسعه تسلیحات و زیرساخت های فناوری؛ دکتر شموئیل اون، پژوهشگر ارشد، INSS; ژنرال دکتر ساسون حداد، پژوهشگر ارشد، رئیس برنامه اقتصاد و امنیت ملی ،INSS  و اوری فریدمن، کارآموز در برنامه فناوری های پیشرفته و امنیت ملی، که در بررسی و ادغام مطالب این یادداشت کمک کردند.

تشکر ویژه از اعضای کمیته سرهنگ بواز زالمانوویچ، رئیس سابق شاخه برنامه درسی پایه بخش عملیات ارتش اسرائیل و درور بن داوید، رئیس AI در Matrix, Ltd.، که علاوه بر همه موارد دیگر، در مورد نسخه های یادداشت اظهار نظر کردند و کمک زیادی به بهبود سند نهایی کردند.

همچنین از دکتر انات کورز، محقق ارشد و مدیر تحقیقات INSS و دکتر گالیا لیندن استراوس، محقق ارشد INSS که تلاش زیادی برای ویرایش و بهبود این سند انجام دادند و دکتر الا گرینبرگ برای ویرایش زبانی به زبان انگلیسی و خانم نوام ران، مسئول انتشارات INSS تشکر می کنم

لیران عانتبی

 معرفی

در این مرحله، تغییرات تکنولوژیک با سریع ترین روند در تاریخ اتفاق افتاده و برخی از آنها تأثیر بسیار مهمی بر کشورها، جوامع و افراد داشته است. در میان این تغییرات، هوش مصنوعی( AI) یک حوزه فناوری در حال رشد است که تقریباً بر تمام جنبه های زندگی تأثیر انقلابی داشته است. هوش مصنوعی مفهومی است که به طور کلی به سخت افزار یا نرم افزار یا یکپارچه سازی اشاره دارد که می تواند رفتاری را ارائه دهد که هوشمندانه به نظر می رسد.

این رشته از فناوری – که در ابتدا شاخه ای از علوم کامپیوتر بود – به طور فزاینده ای جایگاه افتخار امیزی را  در عرصه بین المللی به خود اختصاص داده است و اکنون به کانون رقابت بین شرکت ها و کشورها تبدیل شده است.

توسعه هوش مصنوعی همراه با  پیشرفت هایی در  زمینه های فناوری و علمی دیگر مانند محاسبات ابری،  داده های بزرگ، روباتیک پیشرفته و خودروهای خودکار رخ داده است و به نظر  می رسد این  پیشرفت ها در آینده نزدیک دنیای ما را تغییر خواهند داد.

استفاده از سیستم ها، اپلیکیشن ها و خدمات پیشرفته افزایش یافته است و بسیاری از کشورها، شرکت ها و مقامات امنیتی بر اساس نیاز خود از آنها استفاده می کنند. کاربردهای غیرنظامی هوش مصنوعی شامل  برنامه های ناوبری،  الگوریتم هایی که کالاها یا خدمات سفارشی را ارائه  می دهند،  برنامه های کاربردی در تجارت بانکی و مالی و  سیستم هایی در  زمینه های تعمیر و نگهداری و تدارکات است.

سیستم های مبتنی بر هوش مصنوعی نیز در عرصه امنیتی، مانند اطلاعات نظامی، لجستیک، سیستم های فرماندهی ،کنترل و ارتباطات، سیستم های نظامی خودمختار از جمله سیستم های تسلیحاتی و جنگ سایبری رایج هستند.

هوش مصنوعی دیگر یک فناوری آینده نگر نیست. بلکه رفع یک نیاز اساسی را در زمان حاضر ممکن می سازد. بسیاری از رهبران سازمان ها یا کشورها این مفهوم را بومی کرده اند و سیاست هایی را برای تشویق توسعه و سرمایه گذاری در هوش مصنوعی اتخاذ کرده اند. با این حال، علاوه بر مزایای هوش مصنوعی،  چالش های زیادی را در توسعه، استفاده و اثرات همراه آن نیز شامل  می شود. رهبران در زمینه های مختلف و در دنیایی که ما در آن زندگی می کنیم باید نگران این چالش ها باشند.

این یادداشت دو هدف اساسی دارد:

اول، در نظر گرفته شده است که به عنوان یک راهنمای کلی برای فرماندهان، مدیران و تصمیم گیرندگان عمل کند تا آنها را با موضوعات و اصطلاحات اصلی مرتبط با هوش مصنوعی و امنیت ملی آشنا سازد. برای این منظور در چندین فصل سعی شده است تا مسائل پیچیده از جمله مسائل فنی قابل درک باشد.

دومین هدف این یادداشت، توصیه یک سیاست هوش مصنوعی در زمینه امنیت ملی است، با این فرض که هوش مصنوعی یک قابلیت اساسی است که اسرائیل به آن نیاز دارد و اسرائیل باید  توانایی ها و جایگاه خود را در برابر رقابت جهانی هوش مصنوعی و چالش های منطقه ای و سایر چالش ها حفظ و تقویت کند.

بخش اول این یادداشت، فناوری هوش مصنوعی و کاربردهای امنیتی آن را با بحث در مورد پیشینه تاریخی،  حوزه های فناوری مرتبط با هوش مصنوعی، و کاربردهای امنیتی آن و همچنین موضوع هوش مصنوعی عمومی ارائه  می کند.

بخش دوم به مسائل مربوط به هوش مصنوعی و عرصه بین المللی می پردازد. که شامل مروری بر وضعیت توسعه و استفاده از هوش مصنوعی در کشورهای پیشرو، اثرات احتمالی فناوری در عرصه  بین المللی، و همچنین مطالعه موردی استفاده از  سیستم های تسلیحات خودکار مرگبار( LAWS) و  درس های آموخته شده در مورد هوش مصنوعی و عرصه بین المللی است.

بخش سوم به هوش مصنوعی در زمینه امنیت ملی اسرائیل مربوط می شود و شامل بررسی وضعیت، بررسی مفهوم امنیت ملی اسرائیل، و ارتباط بین هوش مصنوعی و امنیت ملی و استراتژی ارتش آن است. این بخش همچنین به طور مفصل به  چالش های بسیاری در توسعه،  پیاده سازی و استفاده از هوش مصنوعی در اسرائیل و همچنین  چالش های امنیتی، سیاسی و غیرمستقیم برای امنیت ملی اسرائیل  می پردازد.  در نتیجه گیری این یادداشت، بر اساس هوش مصنوعی،  توصیه هایی برای تقویت و حفظ امنیت ملی اسرائیل ارائه  می کند.

این مطالعه بر انواع منابع اولیه و ثانویه، از جمله اسناد راهبردی، تحقیقات دانشگاهی، مصاحبه با کارشناسان و متخصصان و  نتیجه گیری هایی که در جلسات کمیته تخصصی  حرفه ای برای این مطالعه فرموله شده است، تکیه داشت. این کمیته در مورد موضوعات مختلفی که این یادداشت را شامل می شود؛ بحث و گفتگو کرد. محتویات بحث ها به درک دقیق تری از بسیاری از جنبه های هوش مصنوعی در رابطه با سازمان های امنیتی مختلف، صنایع و شرکت های غیرنظامی و همچنین درک عمیقی از فناوری و قابلیت های آن و با توصیف مفهومی این یادداشت، تهیه فهرستی از  چالش ها و ترسیم  توصیه های راهبردی کمک کرد.

توصیه های راهبردی برای تعدادی از  حوزه های کلیدی را نشان  می دهد که در آنها اسرائیل باید برای حفظ و بهبود امنیت ملی خود از طریق هوش مصنوعی اقدام کند: قلمرو سازمانی، بودجه، تامین مالی و زیرساخت ملی، ایمنی، قانون و اخلاق، قانون گذاری و استانداردسازی، اشتراک دانش، جنبه های بین المللی، دیپلماتیک، اطلاعات نظامی و همکاری و منابع انسانی از جمله آموزش و پرورش. برخی از این توصیه ها به بودجه قابل توجه و تغییرات سازمانی قابل توجهی نیاز دارند، در حالی که برخی دیگر نیاز ندارند و در مدت زمان کوتاهی می توانند اجرا شوند.

با این وجود، در زمینه ای بسیار مهم که با توسعه سریع و نفوذ متنوع مشخص می شود، لازم است یک نهاد فراگیر داشته باشیم که فعالیت ها را در سطح ملی هماهنگ، بودجه بندی و هدایت کند، همانطور که اسرائیل به عنوان مثال در حوزه سایبری انجام می دهد. این امر اسرائیل را قادر  می سازد تا وضعیت خود را به عنوان یک رهبر فناوری جهانی حفظ کرده و بهبود بخشد و در عین حال از مزیت نسبی خود برای تأثیرگذاری مثبت بر امنیت ملی خود استفاده کند.

ادامه مطلب..

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.