تحلیل ایرانی
بررسی و تحلیل
مرضیه ضیغمی

اتحادیه اروپا و قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست تروریستی

تحلیلی بر یک نظر خواهی

0

اتحادیه اروپا

و 

قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست تروریستی

تحلیلی بر یک نظر خواهی

بنام خدا

هر چند اقدام اتحادیه اروپا در مورد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران نیاز به بررسی داشته و باید از ابعاد گوناگون مورد واکاوی دقیق قرار بگیرد اما انچه در نگاه اول می توان گفت این است که در این رابطه هم مدیریت آمریکا بر اروپا کاملا درست اتفاق افتاده است..

آنچه اکنون در حال روی دادن است در واقع یک جنگ جدید سیاسی از سوی طرف غربی با مدیریت آمریکا است.

تجمعات اعتراضی اخیر که از اواخر شهریور ماه در ایران شروع شد و به سمت اغتشاش کشانده شد کاملا در ابعاد داخلی و خارجی متفاوت بود.

درایران تجمعات با ماهیت ضد دینی و با کاربرد جنسیتی و در اروپا تجمعات با کاربرد تجزیه طلبانه و علیه نظام جمهوری اسلامی ایران به همراه عملیات روانی در حجم گسترده در قالب شبکه های ماهواره و فضای مجازی صورت گرفت.

و در ادامه شاهد هستیم دولت های اروپایی مانند: فرانسه – انگلیس و اتحادیه اروپا علیه نظام اقدام به قراردادن سپاه در لیست تروریستی خود خوانده می نمایند که قطعا با فرمان و حمایت آمریکا و از سناریوهای صهیونیزم بین المللی می تواند ارزیابی شود.

در همین رابطه سوال مهمی مطرح است و آن این است که راه کارها برای مقابله با حجم بسیار عظیم عملیات روانی دشمنان بویژه اقدامات اتحادیه اروپا چه باید باشد؟

برای پاسخ دادن به این سئوال باید به ماهیت واقعی این اقدام اتحادیه اروپا مبنی بر قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران (به عنوان یک نهاد رسمی) در لیست تروریستی توجه کرد، زیرا در حقیقت اتحادیه اروپا به نوعی به صورت مستقیم خود را در برابر نیروهای نظامی ایران قرار داده است و می توان ارزیابی کرد منبعد هرگونه اقدام طرفین بر علیه یکدیگر با توجیه تروریستی بودن یک طرف، قابل پیگیری سیاسی نباشد.

با عنایت به اینکه ایران در هیچ یک سرزمین های اروپایی حضور نظامی نداشته و از ان سو عناصر سیاسی اتحادیه اروپا در منطقه پراکنده هستند و نفوذ ایران در برخی از این مناطق انکار ناپذیر است؛ این اتحادیه به نحوی نیروهای خود را در خطر اقدامات تلافی جویانه قرار داده است.

از این رو وبگاه تحلیل ایرانی بر آن شده طبق یک نظر خواهی محدود در فضای مجازی از شرکت کنندگان خود بخواهد در هفت محور نظرشان را در ماهیت اصلی این اقدام ماجراجویانه اتحادیه اروپا اعلام نمایند.

اتحادیه اروپا و قرار دادن سپاه پاسداران

در فهرست تروریستی

تحلیلی بر یک نظر خواهی

از 300 باری که این نظر خواهی  طی 96 ساعت اخیر مشاهده شده است؛ 80 نفر در نظر خواهی مشارکت داشته اند که توضیحات تشریحی آن به شرح زیر است.

طبق امار اولیه 27 در صد از شرکت کنندگان در این نظر خواهی معتقد هستند این حرکت نوعی همراهی اتحادیه اروپا با مخالفین و معاندین انقلاب اسلامی ایران دارد.

در صدر بودن این گزینه در حقیقت به این موضوع اشاره دارد که اتحادیه اروپا تابع شرایط احساسی اوضاع سیاسی و بین المللی متاثر از بعضی حوادث داخلی ایران طی ماه های اخیر و جو و فشارهای گروه های مختلف ایرانی اعم از سیاسیون و تجزیه طلبان در خارج از کشور که بر علیه ایران فعالیت می نمایند، دارد.

به بیان دیگر گروه هایی که تحت عنوان اپوزیسیون در خارج کشور فعالیت دارند برغم تنوع و اختلافات درونی، با اقدامات تبلیغاتی و راه اندازی کمپین های اجتماعی در فضای مجازی و تظاهرات خیابانی در اروپا درصد زیادی از حمایت کشورهای غربی را به خود جلب نمایند.

این موضوع برغم تلخی آن، توانست پرده از وابستگی طیف اپوزیسیون خارج نشین به بیگانگان را بردارد.

17 درصد از شرکت کنندگان معتقدند این اقدام اتحادیه اروپا در حقیقت نوعی هم راستایی با رفتارهای ضد ایرانی آمریکا است. به بیان دیگر 17 درصد از نظر دهندگان معتقدند جامعه سیاسی و دیپلماسی اروپا دنباله رو سیاست های آمریکا است و شعارهای استقلال سیاسی اروپا از آمریکا وجه قابل قبولی ندارد.

14 در صد از شرکت کنندگان این حرکت اروپا را ناشی از نفوذ سیاسی سپاه می دانند و معتقدند این اتحادیه با این اقدام خواسته جلوی نفوذ سپاه را بگیرد. طبق این نظریه پذیرش این موضوع که سپاه به عنوان یک نهاد رسمی توانسته است در برابر یک قاره با کشورهای قدرتمند و توسعه یافته نظامی و اقتصادی که حتی دو کشور آن عضو دائم شورای امنیت بوده و مقر ناتو در اروپا مستقر است، دست و پنجه نرم کرده و خود نمایی نماید قابل توجه است.

لذا این همان موضوعی است که بایستی مورد ملاحظه تحلیل گران سیاسی قرار بگیرد، در حالی است که 11 درصد از شرکت کنندگان معتقدند سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اکنون دارای چنان قدرتی است که می تواند بر مناسبات سیاسی اتحادیه اروپا تاثیر گذار باشد و فقط 8 درصد نظر بر ضعیف بودن اقدامات سپاه در مقابله با تحرکات علیه خودش در اتحادیه اروپا دارند. لذا اتحادیه اروپا با این اقدام؛ در حقیقت تلاش می کند جلوی این تاثیر گذاری را بگیرد. برایند این دو نظر یعنی اینکه 25 درصد اذعان دارند؛ سپاه دارای قدرتی بالاتر از یک قدرت نظامی صرف و پذیرفته شده کلاسیک است. و همین موضوع همان چیزی است که اتحادیه اروپا از ان به وحشت افتاده و اقدام به این حرکت نابخردانه و بیهوده کرده است.

در این نظر خواهی 8 درصد از شرکت کنندگان معتقدند اتحادیه اروپا بدنبال قدرت نمایی بر علیه ایران بوده است که درصد قابل ملاحظه ایی نیست.و 3 درصد نیز معتقد هستند اتحادیه اروپا در مقابل  با اقدامات سپاه ضعیف  است.

ضمن اینکه 12 درصد از شرکت کنندگان با اعلام اینکه نمی دانند، در واقع به نوعی بر عدم اهمیت موضوع واکنش نشان داده اند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.