تحلیل ایرانی
بررسی و تحلیل
مرضیه ضیغمی

انعکاس84

0

انعکاس84

اهم نظرات رسانه های بیگانه با موضوع ایران

(28 مهر  الی 6 آبان 1404)

به نام خدا

مقدمه:

مروری بر  نگاه‌ رسانه‌های بیگانه نسبت به ایران می‌تواند به خوانندگان و تحلیلگران چشم‌اندازی واقع‌گرایانه و با عمق بیشتری بدهد.

پایگاه تحلیل ایرانی  بدون تایید یا رد این نظرات صرفا جهت اطلاع خوانندگان نسبت به باز نشر اهم این مطالب اقدام می کند.

اهم نظرات

طی بازه زمانی 28 مهر تا 6 آبان 1404، رسانه‌های غربی، عربی و اسرائیلی در یادداشت‌های مطبوعاتی خود به 69 نکته مرتبط با ایران توجه نشان داده‌اند.

برای دریافت متن کامل یادداشت ها، پیام بگذارید

  1. در سناریوی دوم، یعنی وقفه‌ای با تعادل سمی، نگرانی‌های امنیت ملی ایالات متحده درخصوص برنامه‌ی هسته‌ای ایران همچنان حل‌نشده باقی می‌ماند و تهدید درگیری نظامی دوباره میان اسرائیل [رژیم صهیونیستی] و ایران ادامه خواهد یافت. ممکن است مذاکراتی صورت گیرد یا نگیرد، اما در هر دو حالت، هیچ پیشرفت واقعی برای رفع تهدید احتمالی ایران هسته‌ای یا فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده دیگر آن در منطقه — مانند مسلح کردن حوثی‌ها — حاصل نخواهد شد. در حال حاضر، تحولات نشان می دهد که اوضاع به سوی چنین سناریویی پیش می‌رود(شورای آتلانتیک؛ 20 اکتبر)
  2. درگیری مجدد ایران و [رژیم صهیونیستی] اسرائیل می‌تواند زرادخانه سلاح‌های ضدموشکی ایالات متحده را بیش از حد تضعیف کند.(شورای آتلانتیک؛ 20 اکتبر)
  3. عملیات نظامی مداوم یا متناوب در ایران می‌تواند به ارتش، اقتصاد و سیاست [رژیم صهیونیستی] اسرائیل آسیب برساند .(شورای آتلانتیک؛ 20 اکتبر)
  4. رهبر ایران با اشاره به تظاهرات ضد ترامپ به عنوان نشانه ای از ضعف ایالات متحده، اعتماد به نفس خود را در مواجهه با این کشور نشان می دهد.(میدل ایست فروم؛ 20 اکتبر)
  5. [آقای] علی لاریجانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، هفته گذشته به مسکو سفر کرد و با پیامی بازگشت که مستقیما به [حضرت آیت الله] خامنه‌ای تحویل داد. محتوای صحبت‌های [آقای] لاریجانی همچنان محرمانه است، اما به وضوح هیچ ناراحتی برای «رهبر مسلمانان»، همانطور که وفادارانش او را می‌نامند، ایجاد نکرده است و شاید توضیح دهد که چرا [آقای] خامنه‌ای به طور فزاینده‌ای به اندازه کافی اعتماد به نفس دارد که اکنون به ترامپ حمله لفظی کند. (میدل ایست فروم؛ 20 اکتبر)
  6. آمریکا مایل به ازسرگیری مذاکرات با ایران است (ایندپندنت؛ 22 اکتبر)
  7. ایران به درخواست ترامپ مبنی بر از سرگیری مذاکرات با شک و تردید می نگرد(ایندپندنت؛ 22 اکتبر)
  8. ایران از طریق واتساپ و تلگرام در حال جذب جاسوس های اسرائیلی علیه رژیم صهیونی است (العربی الجدید؛ 22 اکتبر)
  9. ایران از طریق واتساپ و تلگرام در حال ارسال پیام های تهدیدآمیز برای مقامات صهیونیستی است(العربی الجدید؛ 22 اکتبر)
  10. حضور و نفوذ ایران در سودان می تواند فقط به صورت نمادین و سیاسی شکل بگیرد(ایندپندنت؛ 22 اکتبر)
  11. ایران فاقد یک قدرت اقتصادی واقعی است و به همین دلیل با سودان فقط دارای همکاری نظامی است(ایندپندنت؛ 22 اکتبر)
  12. تحریم ها تاثیر چندانی بر اقتصاد ایران ندارند و نمی توانند آن را فلج کنند (الخلیج اونلاین؛ 22 اکتبر)
  13. مخالفت کشورهای حوزه خلیج فارس با احتمال شعله ور شدن جنگ علیه ایران از سوی آمریکا باعث نزدیک تر شدن تهران به آنها گردیده است(الخلیج اونلاین؛ 22 اکتبر)
  14. ایران در حال برداشتن گام‌هایی برای بازسازی و تقویت بازدارندگی خود است و قصد خود را برای تجدید «حلقه آتش» در اطراف [رژیم صهیونیستی] اسرائیل نشان می‌دهد. (سندیکای خبری یهود؛ 24 اکتبر)
  15. اسرائیل [رژیم صهیونیستی] می بایست برای احتمال بازگشت جمهوری اسلامی ایران به سوریه آماده باشد. (سندیکای خبری یهود؛ 24 اکتبر)
  16. با وجود بی‌اعتمادی مستمر، ایران و روسیه بازیگرانی به شدت عمل‌گرا هستند. تا زمانی که غرب به دنبال سیاست ‌های انزوا و فشار باشد، تعمیق همکاری اقتصادی میان تهران و مسکو پیامدی منطقی و قابل پیش‌بینی خواهد بود. ایران و روسیه که در تمایل به مقابله با نفوذ ایالات متحده اشتراک دارند، آماده‌اند تا همکاری‌ های دوجانبه و چندجانبه خود را گسترش دهند. (شورای آتلانتیک؛ 24 اکتبر)
  17. مخالفت مسکو با « اسنپ‌بک » چیزی بیش از یک اقدام نمادین است – این نشان دهنده یک استراتژی برای کاهش تأثیر تحریم‌های تازه سازمان ملل علیه ایران است. (شورای آتلانتیک؛ 24 اکتبر)
  18. با این حال، حتی با وجود اینکه روسیه و چین در اجرای تحریم ها خلل ایجاد می کنند، به نظر می رسد که نمی توان از این نتیجه گیری اجتناب کرد که «اسنپ بک» از سوی کشورهای E3 (آلمان، فرانسه و بریتانیا)، اقتصاد ایران را بی‌ثبات کرده و تنش‌ها بین مقامات حکومتی و شهروندان عادی را افزایش می‌دهد.(شورای آتلانتیک؛ 24 اکتبر)
  19. با نگاهی به آینده، اتحاد فزاینده ایران و روسیه، تلاش‌های غرب برای منزوی کردن تهران را بیش از پیش تضعیف خواهد کرد. همزمان با عمیق تر شدن هماهنگی‌های اقتصادی، نظامی و دیپلماتیک این دو کشور، آنها نه تنها در تلاشند تا تاثیرگذاری تحریم های غربی را کاهش دهند، بلکه همچنین به چالش کشیدن ساختار کلی نظم جهانی تحت رهبری ایالات متحده را هدف قرار داده اند. (شورای آتلانتیک؛ 24 اکتبر)
  20. گفتمان رهبری و نظام در ایران از حالت دینی انقلابی به حالت ملی گرایی تغییر یافته است (ایندیپندنت ؛ 25 اکتبر)
  21. به نظر می رسد با توجه به تحولات شکل گرفته در جامعه ایران این تغییر تاکتیکی نیست بلکه راهبردی است (ایندیپندنت ؛ 25 اکتبر)
  22. روسیه به ایران به عنوان یک شریک راهبردی و نه یک اهرم فشار و برگ برنده موقت می نگرد(رای الیوم ؛ 25 اکتبر)
  23. روسیه و چین جهت مقابله با فشارهای غرب و آمریکا بر روی ایران حساب خاصی باز کرده اند(رای الیوم ؛ 25 اکتبر)
  24. سخنرانی اخیر رهبری از آماده شدن ایران برای انجام حمله پیشدستانه علیه آمریکا و رژیم صهیونی حکایت دارد(رای الیوم ؛ 25 اکتبر)
  25. پیوستن ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم زمینه ساز اعمال فشارهای بیشتر از سوی غرب علیه ایران خواهد بود (الجزیره ؛ 25 اکتبر)
  26. پیوستن ایران به این کنوانسیون امنیت اقتصادی و امکان ارائه کمک های مالی به محور مقاومت را در معرض خطر قرار خواهد داد(الجزیره ؛ 25 اکتبر)
  27. این اقدام کشورهای غربی چیزی بیش از یک مناقشه دیپلماتیک است؛ این امر اعلام رسمی یک شکاف در واقعیت حقوقی بین‌المللی است. قدرت‌های بزرگ جهان اکنون تحت دو تفسیر آشتی ناپذیر از حقوق بین‌الملل عمل می‌کنند. از یک سو، ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه و آلمان ادعا می‌کنند که تحریم‌های پیشین سازمان ملل تحت سازوکاری در چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به مکانیسم ماشه، به دلیل تخلفات ادعایی ایران به طور مشروع فعال شده است. از سوی دیگر، ایران، روسیه و چین این اقدام کشورهای غربی را به عنوان یک اقدام رویه‌ای نامشروع به رسمیت نمی شناسند و آن را عملی غیر قانونی می دانند. (ریسپانسیبل استیت کرفت؛ 24 اکتبر)
  28. در واقع، اروپا با فعال سازی یک جانبه سازوکار بازگشت تحریم ها(اسنپ بک)، آخرین اهرم های نفوذ خود بر روابط رو به رشد روسیه و ایران را از دست داده است. مکانیسم ماشه ناگزیر تهران را- صرف نظر از تنش‌ها و بی اعتمادی های موجود در روابط (میان ایران و روسیه)- به دلیل ضرورت های عملی و راهبردی به مسکو نزدیک تر خواهد کرد. در شرایط جدید، اگر ایران به جنگنده های پیشرفته، موشک های مدرن یا به‌روزرسانی سامانه های پدافند هوایی نیاز داشته باشد، اکنون می‌تواند دست کم در چارچوب این نظم حقوقی متعارض آن ها را از روسیه یا چین تأمین کند. (ریسپانسیبل استیت کرفت؛ 24 اکتبر)
  29. در ۱۲ ژوئن ۲۰۲۵، شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رسماً اعلام کرد که ایران به تعهدات پادمانی خود پایبند نبوده است. روز بعد، اسرائیل[رژیم صهیونیستی] جنگی را آغاز کرد که به جنگ ۱۲ روزه معروف شد. (مؤسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک؛ 24 اکتبر)
  30. اسرائیل[رژیم صهیونیستی] به عنوان بخشی از عملیات نظامی خود، زیرساخت‌های هسته‌ای روی زمین ایران و همچنین دانشمندان منفرد در برنامه هسته‌ای را هدف قرار داد که این اقدامات پس از خرابکاری‌ها و ترورهای قبلی صورت گرفت. واشنگتن نیز با حمله به تأسیسات زیرزمینی در فردو و نطنز به این کمپین پیوست. نتیجه، آسیب شدید به سایت‌های مربوط به تولید سانتریفیوژ، آبشارهای سانتریفیوژ نصب شده و تأسیسات تبدیل اورانیوم بود. (مؤسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک؛ 24 اکتبر)
  31. با وجود این آسیب گسترده، زیرساخت‌های پراکنده، پایگاه دانش علمی و مهندسی و شبکه‌های تدارکاتی ایران همچنان پابرجا هستند. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مشکوک است که ذخایر اورانیوم غنی شده به طور پراکنده در میان تاسیسات اصلی شناخته‌شده توزیع شده است. (مؤسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک؛ 24 اکتبر)
  32. هیچ یک از بازیگران کلیدی علاقه‌ای به از سرگیری مذاکرات نشان نمی‌دهند، چرا که شرط می‌بندند که اهرم فشار آنها در نهایت دیگران را مجبور به تسلیم خواهد کرد.(موسسه بین المللی مطالعات استراتژیک؛ 24 اکتبر)
  33. بدون همکاری روسیه و چین، توانایی ایالات متحده برای محدود کردن توانایی ایران در بازسازی برنامه‌های هسته‌ای و موشکی خود به طور قابل توجهی کمتر از قبل مؤثر خواهد بود.(موسسه بین المللی مطالعات استراتژیک؛ 24 اکتبر)
  34. ایران در آستانه رکود اقتصادی شدید قرار دارد و تحلیلگران پس از بازگشت تحریم‌های سازمان ملل متحد، نسبت به رکود و تورم شدید همزمان هشدار می‌دهند. (مدرن دیپلماسی؛ ۲۲ اکتبر)
  35. رهبری ایران در حال تشدید ” اقتصاد مقاومتی ” خود است که خودکفایی و تجارت نزدیک‌ تر با چین، روسیه و متحدان منطقه‌ ای را ترویج می‌ دهد. مسکو و پکن هر دو با محکوم کردن حملات اخیر ایالات متحده و رژیم صهیونیستی به سایت‌ های هسته‌ ای ایران، حمایت خود را از حق ایران برای دستیابی به انرژی هسته‌ ای صلح‌ آمیز مجدداً مورد تأیید قرار داده اند. (مدرن دیپلماسی؛ ۲۲ اکتبر)
  36. ترامپ و پوتین سعی دارند تا بر سر ایران و اوکراین با یکدیگر به توافق برسند(العربی الجدید ؛ 26 اکتبر)
  37. ترامپ پس از آتش بس غزه به دنبال پایان دادن به جنگ روسیه و اوکراین است(العربی الجدید ؛ 26 اکتبر)
  38. افزایش تحریم ها علیه ایران و کاهش یافتن نقش منطقه ای این کشور باعث تضعیف رابطه راهبردی تهران پکن خواهد شد(رای الیوم ؛ 26 اکتبر)
  39. چین به دلیل نیازی که به نفت ایران دارد، هیچگاه تهران را رها نخواهد کرد(رای الیوم ؛ 26 اکتبر)
  40. جمهوری آذربایجان به پایگاه اطلاعاتی رژیم صهیونی علیه ایران تبدیل شده است(الجزیره ؛ 26 اکتبر)
  41. رژیم صهیونی در حضور و نفوذ در جمهوری آذربایجان گوی سبقت را از ترکیه ربوده است(الجزیره ؛ 26 اکتبر)
  42. مرگ برجام باعث سوق یافتن ایران و آمریکا به سمت ایده های جدید خواهد شد(ایندیپندنت ؛ 26 اکتبر)
  43. انقضای برجام می تواند زمینه ساز دستیابی به راه حل های نوآورانه باشد(ایندیپندنت ؛ 26 اکتبر)
  44. جمهوری اسلامی ایران از این که پایبندی اولیه‌ اش به توافق، مزایای وعده داده شده در توافق را به همراه نداشته، به ویژه پس از خروج ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۱۸ و عدم مقاومت اروپا در برابر تحریم‌ های ثانویه آمریکا، خشمگین است. اکنون که حملات اخیر ایران را بیشتر آزرده خاطر کرده، با تعلیق همکاری با آژانس بین‌ المللی انرژی اتمی، موضع خود را سخت‌ تر کرده است. (بنیاد صلح بین المللی کارنگی ؛22 اکتبر)
  45. به نظر می‌رسد گفتمان عمومی در داخل ایران در حال تغییر است – و از پرسیدن این سوال که « چرا ایران به بمب نیاز دارد؟» به « چرا تاکنون بمب نساخته است؟» تغییر لحن یافته است. نظرسنجی‌های عمومی و دولتی و تفسیر نخبگان نشان می‌دهد که حمایت از تسلیحاتی شدن در حال افزایش است. (بنیاد کارنگی برای صلح بین الملل ؛ 22 اکتبر)
  46. همانطور که استیون ای. میلر، مدیر برنامه امنیت بین‌الملل دانشکده کندی هاروارد و محقق باسابقه کنترل تسلیحات، یادآور شد، حتی حامیان برجام نیز به طور غریزی و غیرارادی نیاز داشتند که بگویند این توافق ناقص است، و این واقعیت را نادیده می‌گرفتند که « در تاریخ رژیم عدم اشاعه، هیچ کشور دیگری هرگز به اندازه ایران در برجام، داوطلبانه این همه محدودیت یا شفافیت را نپذیرفته است.» (بنیاد کارنگی برای صلح بین الملل ؛ 22 اکتبر)
  47. برجام در نهایت همان «تجربه جمعی» مد نظر رهبر جمهوری اسلامی را ایجاد کرد؛ تجربه ای که با هزینه هایی به مراتب فراتر از برآورد های اولیه همراه بود: از جنگ گرفته تا ترور [به شهادت رساندن] فرماندهان نظامی و دانشمندان هسته‌ای ایران و تحریم‌های بیشتر. در نتیجه به نظر می‌رسد جامعه و سیاست ایران تغییر کرده است: توازن قدرت داخلی تغییر یافته و نشانه‌هایی از همسویی تدریجی افکار عمومی با جاه‌طلبی‌های هسته‌ای و اولویت‌های امنیت ملی دولت قابل مشاهده است. با این حال، هنوز مشخص نیست که این احساس چقدر عمیق یا پایدار است و آیا ظهور یک گزینه دیپلماتیک معتبر، می‌تواند آن را دگرگون کند یا خیر. (بنیاد کارنگی برای صلح بین الملل ؛ 22 اکتبر)
  48. خاورمیانه نیز امروز به همین خرد و راهکار نیاز دارد. عربستان سعودی، جمهوری اسلامی ایران و دیگر کشورهای منطقه باید با هم بنشینند و یک نهاد فراگیر تشکیل دهند تا اختلافات سیاسی، فرقه‌ای و ایدئولوژیک را مدیریت کنند و تنش‌ها را کاهش دهند و یک بار برای همیشه به شکاف‌ها و تفرقه‌ها پایان دهند. (میدل ایست مانیتور؛ 25 اکتبر)
  49. ایران و رژیم صهیونی دارای مسیر مشابه با سازوکارهای متفاوت هستند. (ایندپندنت؛ 27 اکتبر)
  50. بستن تنگه هرمز از سوی ایران به مثابه خودکشی اقتصادی به شمار می رود زیرا این تنگه تنها راه برون رفت نفت ایران به جهان است. (ایندپندنت؛ 27 اکتبر)
  51. بهبود روابط میان ایران و غرب به ضرر منافع ملی روسیه است. (ایندپندنت؛ 27 اکتبر)
  52. روسیه همواره در جهت ایجاد اختلاف و دشمنی ایران با آمریکا تلاش کرده است. (ایندپندنت؛ 27 اکتبر)
  53. ایران در مرحله دشوار و حساس کنونی باید تصمیمات سرنوشت سازی برای خود اتخاذ کند. (العربی الجدید؛ 27 اکتبر)
  54. ایران هم اکنون می بایست از میان دو گزینه سازش با اسرائیل [رژیم صهیونیستی] و یا ادامه روند قبلی خود مبتنی بر کشمکش یکی را برگزیند. (العربی الجدید؛ 27 اکتبر)
  55. برج آزادی یک نماد سیاسی و فرهنگی از دوران معاصر در ایران است. (الجزیره؛ 27 اکتبر)
  56. برج آزادی یک شاهکار معماری و آمیزه ای از هنر اسلامی و هنرهای معاصر است. (الجزیره؛ 27 اکتبر)
  57. برای قطر با جایگاه منحصر به فردی به عنوان واسطه ضروری خلیج فارس، ناکارآمدی ایران یک یارانه ذاتی است. هر متر مکعبی که تهران نتواند گاز را تولید یا مایع‌سازی کند، تسلط دوحه را در بازارهای آسیایی، از کره جنوبی و ژاپن گرفته تا هند و چین، تقویت می‌کند. (بنیاد دفاع از دموکراسی ها؛ 27 اکتبر)
  58. واشنگتن در روابط خود با تهران به قطر به عنوان میانجی متکی است. اما ایالات متحده می بایست محاسبات اساسی قطر را به خاطر داشته باشد: برای دوحه، جمهوری اسلامی یک دارایی ارزشمند است که باید زنده بماند. (بنیاد دفاع از دموکراسی ها؛ 27 اکتبر)
  59. همین چند ماه پیش، نفوذ قاهره در پایین‌ترین سطح خود بود و تحت الشعاع ثروت نفتی کشورهای حوزه خلیج فارس قرار داشت. در حالی که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، در اتاق‌های مجلل هیئت مدیره ریاض و ابوظبی مشغول انجام معاملات کلان بود، روابط آمریکا با متحد قدیمی‌اش مصر به طرز چشمگیری تیره و تار و سرد شده بود. این رابطه آنقدر تیره و تار شده بود که رئیس جمهور عبدالفتاح السیسی دعوت کاخ سفید را به طور کنایه‌آمیزی رد کرد. (ریسپانسیبل استیت کرفت؛ 23 اکتبر)
  60. اما در پی میانجیگری های سخت، طولانی و طاقت‌فرسا، اما در نهایت موفق، که منجر به دستیابی به یک آتش‌بس شکننده‌ای در غزه شد، مصر مسلماً مجددا به عنوان یک بازیگر کلیدی دیپلماتیک و میانجیگر اصلی در منطقه ظهور کرده است. (ریسپانسیبل استیت کرفت؛ 23 اکتبر)
  61. هرچند شکل‌گیری مثلث صلح میان آمریکا، اسرائیل [رژیم صهیونیستی] و ایران همچنان دست ‌نیافتنی به نظر می‌رسد، آنچه امکان پذیر است نقش کم‌ ادعاتر اما حیاتی مصر به عنوان « مدیریت کننده تنش و جلوگیری از تشدید بحران در منطقه » است. قاهره نه می‌تواند برنامه هسته‌ای ایران را برچیند و نه خصومت بنیادین میان ایران و اسرائیل [رژیم صهیونیستی] را رفع کند، اما می‌تواند کانال ‌های ارتباطی را باز نگه دارد، توافق ‌های فنی اعتماد ساز را تسهیل و در لحظات بحرانی نقش آتش ‌نشان منطقه را ایفا کند. نقشی که در خاورمیانه‌ امروز، بیش از همیشه ضروری است. (ریسپانسیبل استیت کرفت؛ 23 اکتبر)
  62. محور مقاومت تنها در صورت انعطاف پذیری ارکان تشکیل دهنده آن و شدت بخشیدن به فشارهای نظامی و دیپلماتیک خود در سطح بین الملل می تواند به حیاتش ادامه دهد (ایندیپندنت ؛ 28 اکتبر)
  63. محور مقاومت به شدت دچار فرسایش شده و تاثیرگذاری داخلی، منطقه ای و بین المللی خویش را از دست داده است (ایندیپندنت ؛ 28 اکتبر)
  64. در دوران حاکمیت آمریکا بر افغانستان با به اصطلاح مجاهدین افغان و خانواده هایشان پناهنده شده در ایران بسیار بد رفتاری شد (الجزیره ؛ 28 اکتبر)
  65. در دوران اشغال افغانستان توسط آمریکا، پناهجویان افغان در اماکن مسکونی شان زندانی بودند و اجازه آمد و شد نداشتند(الجزیره ؛ 28 اکتبر)
  66. ایران دیگر قادر به ادامه جنگ های نیابتی خویش نیست و در صورت ادامه این روند باید هزینه گزافی بپردازد (ایندیپندنت ؛ 28 اکتبر)
  67. گروه های نظامی وابسته به ایران در منطقه دیگر مانند گذشته گوش به فرمان تهران نیستند (ایندیپندنت ؛ 28 اکتبر)
  68. تاکید برخی از نهادها در ایران بر موضوع رعایت حجاب باعث شعله ور شدن آتش اعتراضات و تنش های اجتماعی خواهد شد (الجزیره ؛ 28 اکتبر)
  69. به تعلیق درآمدن مصوبه مجلس در مورد حجاب از سوی دولت یک اقدام غیرقانونی است (الجزیره ؛ 28 اکتبر)

 

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.