تحلیل ایرانی
بررسی و تحلیل
مرضیه ضیغمی

شبکه اجتماعی و فضای مجازی و تاثیر آن

نظر خواهی

0

شبکه های اجتماعی و فضای مجازی  و تاثیرات آن در اطلاع رسانی و حوزه کسب و کار

بنام خدا

سال ها است اینترنت، شبکه های اجتماعی و فضای مجازی به عنوان عضو لاینفک جامعه بشری از جمله انواع جوامع، تشکل ها، اجتماعات، کسب وکارها و حتی خانواده ها و حریم خصوصی و شخصی مردم در سراسر دنیا حضور دارند.

این حضور در تمامی حوزه ها کاملاً مشهود و نمود داشته و تاثیر گذاری این شبکه ها و فضای آن بر مردم، جوامع و تصمیم سازان و تصمیم گیران امری اجتناب ناپذیر و پذیرفته شده تلقی می گردد.

اینترنت، شبکه های اجتماعی و نهایتا فضای مجازی به عنوان مهمان ناخوانده در غالب نوعی فن آوری در حقیقت یکی از بزرگترین دست آورده ای بشری در طول عمرش محسوب می گردد که توانسته با کمترین هزینه مرزهای بین کشورها را درنوردیده و بیشترین گستره جغرافیایی و سرزمینی را تحت پوشش خود قرار دهد.

امروزه اینترنت و گوشی های همراه هوشمند به سرعت مسیری را طی می کند که برگشت به عقب تقریبا غیر ممکن شده و به هیچ عنوان پذیرفته نیست با همه محسنات و بعضا مضرات آن؛ این فن آوری را از صحنه زندگی آدمی آنهم در قرن بیست و یکم که عصر انفجار اطلاعات را پشت سر گذاشته است، حذف شود.

از طرفی فن آوری مذکور توانسته است حاکمیت و مشروعیت عناصر قدرت و حکومت ها را به چالش وا داشته و برغم اینکه شدید وابسته به مکان و موقعیت ویژه استقرار ابزار و امکانات خود است؛ ولی به لحاظ:

  • گستردگی و تنوع انواع این شبکه ها؛
  • فرا مرزی بودن؛
  • سهل الوصول و در دسترس قرار داشتن آن؛
  • جذابیت های سمعی و بصری؛
  • حضور انواع سلیقه ها و تفکرات و نظرات بدون مانع در این حوزه؛
  • گوناگونی و تفاوت سیاست های جهانی دولت ها در برخورد با این پدیده و
  • وابستگی روز افزون جوامع در انواع تبادلات به اینترنت و سکوهای مستقر در این فضا؛
  • در نهایت استقبال عامه مردم جهان از اینگونه فن آوری که به لحاظ عدم انحصار ظاهری آن به دولت ها، مورد توجه قرار گرفته است؛

قادر شده اند حضور و داوم خود را تثبیت نمایند و تاثیرات مهمی را بر سیاست ها و تصمیمات بطور خاص و به صورت عام زندگی عامه مردم گذاشته و روز به روز بر دامنه فعالیت های خود بیافزایند.

این تاثیرات آنقدر مهم هستند که دولت ها با درک این واقعیت؛ به سمت بومی سازی و تدوین قوانین و مقررات متناسب با این حوزه روی آورده اند؛ تا بتوانند آن را در جهت خواسته ها و سیاست های مورد نظر؛ منطبق با ارزش ها و قوانین بالا دستی سوق داده و مدیریت نمایند.

وبگاه تحلیل ایرانی با درک این موضوع با انجام یک نظر خواهی در فضای مجازی صرفا به دنبال روشن نمودن میزان این تاثیری گذاری در مقطع کنونی (زمستان سال 1401) در جامعه آماری خود (مخاطبین وبگاه) است؛ و آن را به عنوان الگویی برای سایر نهادهای مسئول در این رابطه جهت شفاف سازی ذهنی مخاطبین خود پیشنهاد می نماید. لذا نظر خواهی پیوست را ارائه داده است.

از شما خواننده گرامی درخواست می گردد با مراجعه به لینک زیر در این نظر خواهی شرکت نمائید و با ما در شناسایی بهتر این تاثیرات همکاری نمائید.

 

https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLScTxMV-AXhGLqATkK1AeutxiomJurpMV-XZ0SBYbfjGXs63-A/viewform?usp=sf_link

 

تاثیر شبکه اجتماعی و فضای مجازی بر کسب و کار

 

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.