تحلیل ایرانی
بررسی و تحلیل
مرضیه ضیغمی

گزارش مدیران عامل

گزارشی از عملکرد مدیران عامل در حوزه اقتصاد

0

گزارش مدیران عامل

مدیران عامل، افرادی که نقششان در سازمان هم ترازی ندارد؛ نقشی که پر از دغدغه، اضطراب، تنهایی و البته مسئولیت پذیری است. مطالعات نشان داده بخش عمده ای از عملکرد بنگاه های اقتصادی به نگاه ها، رویکردها و تصمیم های آنان بستگی دارد. مدیران عامل همزمان مسئولیت برقراری نظم و سامان بخشی به ساختار داخلی و نیز هدایت سازمان در صنعت و محیط کلان را  برعهده دارند. بنابراین آنها سرمایه ای ارزشمند از بینش و خرد در محیط اقتصادی کشورند و در شرایطی که ابهام به بستر غالب فضای کسب و کار تبدیل شده، دیدگاه های حاصل از داده ها،گفت وگوها، تحلیل ها و تجربه های گسترده آنها بسیار مغتنم و ارزشمند است.

در این مطالعه که با الهام از  گزارش های مشابه بین المللی، طراحی مدلی جامع و بهره گیری از نظرات ارزشمند اندیشمندان تهیه شده است، به جمع آوری و تحلیل نگاه مدیران عامل ایران پرداخته ایم. در گزارش های تحلیلی به این گروه هدف در مقام گروهی خبره و تأثیر گذار کمتر توجه شده است. جمع بندی نظر مدیران عامل در عناوینی مانند مسائل داخلی سازمان ها، شرایط اقتصادی و فرا اقتصادی کلان جامعه و حتی سبک زندگی می تواند گره گشا یا حداقل کمی روشنی بخش فضای ابهام آمیز این روزگار باشد.

با نگاهی کلان به  یافته ها  می توان گفت مدیران عامل مشارکت کننده در عین بدبینی و داشتن ابهام درباره تغییرات و اصلاحات اساسی در محیط کلان، به سازمان و تیم خود برای پیشبرد کسب و کار و حتی ایجاد رشد باور دارند. این یافته احتمالا ا نشان  دهنده ی عاملیت و مسئولیت پذیری افرادی است که سکان شرکت ها را در دست گرفته اند و می تواند متغیری نوید بخش برای دستاوردها و آینده روشنتر برای کسب و کارها باشد.   در پایان امیدوارم بینش های این گزارش برای تحلیل ها وتصمیم گیری مدیران عامل کمک کننده باشد و از طرف دیگر سیاست گذاران فضای کسب و کار بتوانند با آشنایی با دغدغه های مدیران عامل تصمیمات بهتری را  اتخاذ کنند.

خودباوری؛ راه عبور از طوفان

دنیای کسب وکار پیچیده ترین و پویاترین دوران خود را در طول تاریخ سپری می کند و عدم اطمینان گسترده ای بر تصمیم های سازمانی سایه انداخته است.

مدیران عامل بنگاه های اقتصادی در نقش نقطه ی اتصال ذی نفعان کلیدی و مرجع تصمیم گیری اصلی در سازمان، هر روزه با ابهام ها و عدم قطعیت های متعددی روبه رو هستند که چگونگی مواجهه با آنها می تواند نقشی حیاتی درآینده کسب وکارها ایفا کند.

در دو دهه گذشته شرکت های مشاوره مدیریت بین المللی تلاش کرده اند با اجرای پیمایش های سالانه و انتشار گزارش های منظم با عنوان CEO Survey  بینشی تجمعی از برآوردهای مدیران عامل ارائه کنند.

در این میان هر تفکر یا ابزاری که هدفش کمک به جامعه کسب وکاری است، باید به تغییرات و دغدغه های روز مدیران سازمان ها دیدی شفاف داشته باشد.

در ایران بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار شرکت ثبت شده است که در میان آن ها سازمان های دولتی و مردم نهاد و غیرانتفاعی هم دیده می شود، اما متأسفانه گزارش روزآمدی از موضوعات موردتوجه این شرکت ها، به ویژه از زاویه ی دید مدیران عامل طی زمان تاکنون، منتشر نشده است.

ازاین رو شرکت مشاوره مدیریت ایلیا بر آن است تا با مطالعه و بررسی موضوعات مختلف مورد توجه مدیران عامل ایرانی و اجرای پیمایش میدانی، سالانه گزارش مدیران عامل را منتشر کند. همچنین انتظار می رود بعد از انتشار اولین نسخه، نسخه های بعدی این گزارش در انتهای بهار هر سال به دست مخاطبان برسد، تا درتصمیم گیری های همه ذی نفعان در آن سال مثمر واقع شود.

در یک کــلام هدف اصلی گزارش مدیران عامل ایران انتشار سالانه ی تصویری از وضعیت جاری کسب وکاری و پیش بینی سال آینده از دیدگاه مدیران عامل سازمان های ایرانی درسطوح گوناگون است.

سنجش میزان امیدواری به آینده در دو سطح کلان و بنگاه و مطالعه ی سبک زندگی مدیران عامل دو وجه تمایز اصلی در گزارش نخست مدیران عامل به حساب می آید. مهمترین وجه تمایز اولین نسخه ی گزارش، سنجش میزان امیدواری و خوش بینی مدیران عامل به آینده است. در سطح کلان، نظرات مدیران از پیش بینی وضعیت اقتصاد ایران در آینده و در سطح بنگاه، بررسی پیش بینی عملکرد بنگا هشان در ابعاد مختلف تحلیل شد.

یافته ها نشان داد مدیران عامل باوجود عدم قطعیت بالای محیط در ایران و دیدگاه بدبینانه نسبت به وضعیت اقتصادی کشور، به عملکرد و رشد بنگاه خود امیدوارند. همچنین، برای اولین بار درباره ویژگی های فردی و سبک زندگی مدیران عامل در این پژوهش مطالعه شده است.

 

برای مطالعه کامل اینجا را کلیک کنید

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.