تحلیل ایرانی
بررسی و تحلیل
مرضیه ضیغمی

استراتژی طالبان در مرزهای جمهوری اسلامی ایران

نگاهی به تحرکات طالبان در مرزهای شرقی کشور

0

استراتژی طالبان در مرزهای جمهوری اسلامی ایران

بنام خدا

سئوال :

استراتژی تحرکات طالبان در مرزهای جمهوری اسلامی ایران چیست؟

آیا وقتی توافق آمریکا – انگلیس و  اسرائیل با گروه طالبان در دوحه قطر انجام شد سناریوهای آنان؛ این گردید که طالبان را به جنگ با ایران وا داشته و بدنبال  بی ثباتی در داخل مرزهای شرقی ایران باشند؟

جهت پاسخ به این سئوال بایستی  تحرکات ذیل در افغانستان در مورد ایران را مورد توجه و بررسی قرار دهیم:

۱-  ترک چند روزه آمریکا از افغانستان بر خلاف روند سیاست اشغالی آمریکا طی دهه های گذشته در دنیا

۲- سقوط سریع دولت افغانستان بدون آنچه در مقاومت هایی که معمولا در حاکمیت افغانستان دیده  می شد؛ اتفاق بیفتد.

۳-  تسلط و پیروزی طالبان بر افغانستان و بدست گرفتن همه جانبه حاکمیت بر افغانستان

۴- تحویل ۸۰ میلیارد تجهیزات نظامی مدرن آمریکا به طالبان هنگام خروج از افغانستان

۵-  سپس ورود بیش از ۳ میلیون افغانی مجرد حدودا بین ۲۰ الی ۴۰ ساله به داخل کشور که عمدتا از نیروهای ورزیده و جنگ دیده ارتش سابق افعانستان که در اختیار طالبان هستند در حالی که خانواده آنها در افعانستان در  نزد طالبان ماندگار شدند/ طی اعلام رسمی روزانه بعد از حاکمیت طالبان  5 هزار افغانی از طریق مرزها به صورت رسمی وارد کشور می شوند

۶- مهاجرت معکوس زن و بچه های افغانی های مقیم ایران در یک اقدام مشکوک و باقی ماندن مردهای مجرد افغانی در ایران

اوضاع جمعیتی افغانی ها در ایران:

گفته می شود جمعیت افغانی طی پنج دهه گذشته در ایران بر اساس آمارهای غیر رسمی به حدود  ۸ میلیون نفر رسیده است. یعنی سه نسل از مهاجرین افغانستان در ایران زاد و ولد و مرگ و میر داشته اند.

قابل ذکر است طبق برخی برآوردها 30 درصد از  افغانی ها در داخل کشور دارای مذهب غیر شیعه و عمدتا اهل سنت بوده و احتمال اینکه دارای گرایش طالبانی باشند نیز محتمل است موضوعی که در صورت صحت بایستی مورد نظر جدی قرار گیرد.

جمعیت مهاجرین در تهران – کرج و مابین دو کلان شهر چقدر می باشند؟ و به چه کارهایی مشغول هستند؟

عمده جمعیت افغانی ها در شرق کشور بویژه در مشهد مقدس متمرکز هستند.

(ادعای خراسان بزرگ از سناریوهای محتملی است که ممکن است در آینده نزدیک توسط طالبان مطرح شود)

طالبان از قوم پشتون بوده  و از تبار همان پشتون های افغانی هستند که در اواخر دوره صفویه به ایران حمله کردند و شاه سلطان حسین را مجبور به تسلیم کردند. افغانی ها به مدت ۷ سال بر اصفهان حکومت کردند تا بالاخره توسط نادرشاه بیرون رانده شدند.

هرچند نه اکنون این افغان ها آن پشتون های دوره صفویه بوده و نه نظام پرقدرت ایران در شرایط کنونی همچون دوران شاه سلطان حسین در جایگاه ضعف زبونی قرار دارد، اما حافظه تاریخی این هشدار را می دهد که نبایستی از یک سوراخ دوباره گزیده شد. بنابراین باید این سئوالات را در ذهن مرور کرد  و برای آن پاسخ درستی را یافت ازجمله:

آیا جمعیت اهل سنت  افغانی ها با گرایش طالبان در ایران که با عنوان مهاجر حضور دارند نقش ارتش خاموش طالبان را ایفا خواهند کرد؟

آیا دستگاه های اطلاعاتی حریفان از این دسته از جمعیت افغانی ها در داخل کشور بهره برداری می کنند؟

برای پاسخ به این سئوالات کافی است نیم نگاهی به برخی از اوضاع و شرایط افغانی های مهاجر در ایران نمود.

فعالیت مستمر عده ای از افغانی ها در قاچاق مواد مخدر به داخل کشور از شاخص بزرگ تهدید علیه کشور عزیز ما است. هنوز متولیان امر نتوانستند عمق این فاجعه بزرگ را بررسی و راه کارهای مقابله ای را اجرایی نمایند.!!!!

ورود آسان اتباع غیر مجاز افغانی به داخل کشور و اقدام به جرم و جنایت عده ای از آنان از آسیب های عمده پیش روی کشور است که بخوبی ظاهر شده است.

عمده افغانی های مهاجر در داخل کشور نسبت به ایران احساس مسئولیت و تعلق خاطر ندارند . برخی از اینان افغانی های شاغل در داخل کشور از قوانین کشور از جمله؛ مالیات به دور هستند. مردم عزیز کشور ما هم تمایل زیادی در به بکارگیری از نیروهای کاری افغانی ها دارند.

همچنین افغانی های مقیم کشور و مهمتر از ان؛ متولدین در ایران؛ بعلت داشتن هوئیت غیر ایرانی از خدمت سربازی معاف هستند.

در حالی که جمعیت افغانی های در داخل کشور از یارانه های آب – نان – برق و دیگر اقلام و امکانات عمومی به صورت رایگان استفاده می کنند امکان مناسبی برای ماندگاری اینان در ایران فراهم شده است.

متولیان امور  در کشور در خصوص جمعیت تقریبی ۸ میلیون نفری افغانیان مقیم ایران فعالیت متمرکزی ندارند… سه وزارتخانه خارجه، کشور و اطلاعات و نهادهای نیروی انتظامی و سپاه در این رابطه  بسته راهبردی متمرکزی را نه تدوین نموده و نه سیاست آشکاری را دنبال می نمایند.

سیستم بانکی کشور دستور عمل تدوین شده در مورد افغانی ها ندارد، همینطور مراکز ارتباطی مخابراتی – مسکن و … در مورد افغانی ها دستور عمل مصوبی ندارند.

آیا مدارک واقعی هویتی، آدرس دقیق و اقامتگاه اتباع افغانیون غیرمجاز در داخل کشور مشخص است؟ آیا در صورت ارتکاب جرم و جنایت آنان؛ سریعا شناسایی و دستگیر خواهد شد؟

طالبان براحتی، آب هیرمند را به روی اراضی خشک و مردم تشنه سیستان و بلوچستان بست اما جمهوری اسلامی ایران با سیاست تساهل و اغماض  جهت پیگیری این موضوع  از طریق گفتگوه های سیاسی برای حل موضوع وارد شده است.

سپس طالبان اقدام به درگیری های مرزی نمود و دو تن از جوانان مرزدار کشورمان را به شهادت رساند اما با سیاست خویشتن داری و اجتناب از تنش طرف ایرانی از هرگونه مقابله به مثل خودداری شد.

نتایج:

بیش از چهار دهه است مهاجرت افغانی ها به ایران ادامه داشته و طی سال های اخیر فزاینده تر شده است.  در طی مدت حاکمیت جدید طالبان در افغانستان روند مهاجرت افغانی ها به داخل کشور  گسترده تر شده است.

جمعیت افغانی ها در داخل کشور را ۸ میلیون نفر تخمین زده اند. دست اندرکاران مهاجران خارجی در داخل کشور هنوز نتوانستند آمار دقیقی از حضور اتباع افغانی در داخل کشور را ارایه بدهند. عمده مهاجرین افغانی شیعه و حدود یک میلیون نفر اهل سنت و احتمالا با گرایش طالبان هستند.

عمده افغانی در شغل های سخت و شهرداری ها مشغول هستند. افغانی در فرهنگ ایرانی به عنوان:

سخت کوش – کار کن و تلاشگر تلقی شدند. به عبارت دیگر؛ از اتباع غیرمجاز افغان بعنوان نیروی کار ارزان استفاده می کنند.

قاچاق مواد مخدر از مرزهای کور افغانستان توسط قاچاقچیان افغانی و ایرانی به ایران از معضلات و آسیب بزرگ به کشور عزیز ما است.

تحرکات نظامی طالبان در مرز شرق کشور فقط شوک بر  نیروهای نظامی داخلی بود و رویدادی که تا مدتی توجه جهانیان را متوجه خود نمود.

در کنار هر آنچه ذکر شد قابل ذکر است لشکر فاطمیون افغانی مبارزانی خستگی ناپذیری هستند که توانایی خود را در محافظت از حریم اسلام بخوبی به منصه ظهور رسانده و تاریخ رشادت های آنان در برابر داعش و عمال آمریکایی در سوریه هنوز زبانزد دلاروان است. اینان یک توان بلقوه هستند که  می توانند همانطور که در صحنه مقاومت در کنار سایر رزمندگان، داعش و عمال آمریکی را زمین گیر کردند در صورت لزوم در افغانستان هم می توانند با دشمنان اسلام و حاکمیت الله مبارزه کنند. لذا استفاده بموقع از این توان در بسیاری از مواقع راهگشا است.

 راه کار:

۱- مدیریت متمرکز مهاجرین خارجی به داخل بویژه در حوزه افغانه در داخل کشور ایجاد گردد.

۲- مدیریت متمرکز تمام مسایل (آسیب و فرصت ها) بوجود آمده تا بموقع در حوزه افاغنه اوضاع در داخل کشور را بررسی نمایند.

۳- تحرکات نظامی طالبان در مرز شرقی کشور بررسی و راه کارهای مقابله ای با تمام ملاحظات تدوین و اجرایی گردد.

4- تحرکات نظامی طالبان در مرز های مشترک می تواند با تحرکات لشکر فاطمیون در داخل مرزهای افغانستان، خنثی گردد.

 

سرویس سیاسی

وبگاه تحلیل ایرانی

خرداد 1402

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.