تحلیل ایرانی
بررسی و تحلیل
مرضیه ضیغمی

هوش مصنوعی و امنیت ملی در اسرائیل-6

نقش کشورهای پیشرو در حوزه هوش مصنوعی

0

 

هوش مصنوعی و امنیت ملی در اسرائیل-6

 

آنچه تاکنون خوانده اید:

در قسمت پنجم با مقدمه ایی از  نقش فن آوری جدید 5G در بهبود عملکرد هوش مصنوعی به موضوع هوش مصنوعی عمومی آشنا شدید.

آنچه در این قسمت می خوانید:

این قسمت هوش مصنوعی در چندین کشور پیشرو (ایالات متحده، چین، روسیه و اتحادیه اروپا) را به عنوان مبنایی برای بحث درباره پیامدهای احتمالی بین المللی و ارزیابی موقعیت نسبی اسرائیل بررسی می کند.

امنیت اسرائیل و هوش مصنوعی

فصل ششم:

وضعیت جهانی هوش مصنوعی

درک هوش مصنوعی به عنوان ابزاری نوآورانه و تأثیرگذار توسط رئیس جمهور روسیه ولادیمیر پوتین به خوبی بیان شده است که گفت: “هوش مصنوعی آینده نه تنها برای روسیه، بلکه برای کل بشریت است… فرصت های فوق العاده ای دارد، اما تهدیداتی دارد که هر چند پیش بینی آنها دشوار است اما با این وجود هر که در این زمینه پیشرو شود، فرمانروای جهان خواهد بود.»

درواقع، بدیهی است که کشورها این هشدار «پوتین» جدی تلقی کنند و به دنبال بومی سازی آن با ایجاد یک استراتژی منسجم در این زمینه بروند. این فصل زمینه هوش مصنوعی در چندین کشور پیشرو را به عنوان مبنایی برای بحث درباره پیامدهای احتمالی بین المللی و ارزیابی موقعیت نسبی اسرائیل در این زمینه بررسی می کند.

ایالات متحده

ایالات متحده یکی از کشورهای پیشرو در صنعت غیرنظامی و امنیتی هوش مصنوعی است. در اکتبر ۲۰۱۶، دولت اوباما گزارشی در مورد آینده هوش مصنوعی منتشر کرد.

از سال ۲۰۱۷، دولت ترامپ نیز اقدام به تدوین یک استراتژی جامع در خصوص هوش مصنوعی کرد. در دسامبر همان سال، پرزیدنت ترامپ سند استراتژی امنیت ملی در فناوری های جدید، به رهبری آمریکا را امضا کرد و در آن هوش مصنوعی به عنوان یک هدف ملی تعیین گردید.

اهداف آمده در این سند شامل:

  • تقویت درک سازمان های دولتی از روندهای موثر در این زمینه؛
  • افزایش همکاری حوزه های صنعت و دانشگاه؛
  • تخصص بودجه در تحقیق و توسعه غیرنظامی؛
  • استفاده از منابع موجود در بخش خصوصی به منظور کاربردهای امنیت ملی کشور؛
  • پیشگیری از عوامل پیش بینی نشده به همراه توسعه این حوزه ها در فناوری های جدید.

همچنین استراتژی دفاع ملی امریکا بر این موضوع تمرکز نماید که تعهدات وزارت دفاع ایالات متحده به سرمایه گذاری در حوزه های

  • برنامه های نظامی در زمینه های اتوماسیون خودکار،
  • هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی،
  • استفاده از فناوری های تجاری پیشگامان،

به منظور حفظ مزیت نظامی و رقابتی ایالات متحده افزایش یابد.

امنیت اسرائیل و هوش مصنوعی

لازم به ذکر است؛ ایالات متحده درزمینه ی تسلیحاتی خودکار و فناوری های جنگ افزارهای کشتار جمعی(swarm) در جهان پیشرو است.

در ژوئن ۲۰۱۸، مرکز مشترک هوش مصنوعی( JAIC) در وزارت دفاع ایالات متحده تاسیس گردید تا بتواند تلاش های صورت گرفته در خصوص توسعه، اجرا و استفاده از هوش مصنوعی را هماهنگ کند.

JAIC، همچنین به عنوان یک نقطه کانونی برای پیشرفت هوش مصنوعی در ایالات متحده عمل می نماید.

علاوه بر این، در فوریه ۲۰۱۹، وزارت دفاع سند استراتژی هوش مصنوعی را منتشر کرد که بر استفاده از فناوری ها در زمینه ارتقای امنیت و رفاه ملی متمرکز بود.

این سند استراتژی به دنبال دستیابی به برخی از اهداف تعیین شده در سال ۲۰۱۷ بود که شامل بهبود همکاری بخش خصوصی و دانشگاه ها با متحدان جهانی آمریکا و همچنین اهداف جدیدی همچو تلاش برای رهبریت ایالات متحده از نظر ایمنی و اخلاقیات در استفاده نظامی از هوش مصنوعی قرار داشت.

تأکید این سند بر ایمنی و اخلاق، ناشی از انتقاد شدید رهبران، سازمان های مختلف- ازجمله سازمان های حقوق بشر – و کارکنان شرکت های فناوری در مورد سیاست های توسعه ایالات متحده به طورکلی و شرکت ها و نهادهای خاص – ازجمله گوگل – به ویژه در چارچوب همکاری با وزارت دفاع بود.

امنیت اسرائیل و هوش مصنوعی

در ۱۱ فوریه ۲۰۱۹، دولت ترامپ به صورت ابتکاری موضوع هوش مصنوعی آمریکایی؛ با هدف اجرای یک استراتژی گسترده برای ترویج و حفاظت از فناوری هوش مصنوعی ملی، از طریق همکاری بین دول ، بخش خصوصی، دانشگاه، بخش عمومی و مشارکت های بین المللی را اعلام کرد.

هزینه وزارت دفاع در سال ۲۰۱۶ برای توسعه هوش مصنوعی ۶۰۰ میلیون دلار بود که در سال بعد بیش از ۸۰۰ میلیون دلار افزایش یافت. به گفته وزارت دفاع، این کشور قصد دارد ۲ میلیارد دلار برای ارتقای پروژه های هوش مصنوعی از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۳ سرمایه گذاری کند.

از این رو شاهد هستیم بودجه سال ۲۰۲۰ آمریگا سرمایه گذاری زیادی را در این زمینه نشان می دهد که نشان دهنده علاقه دولت آمریکا مرتبط با هوش مصنوعی بسیار مهم تلقی شده است. با این حال، استدلال شده است که بودجه بندی هنوز برای توسعه و استفاده از چنین فناوری کافی نیست و مانع بودجه؛ ممکن است منجر به کاهش کمی و کیفی سایر فناوری ها نسبت به دیگر کشورها، به ویژه چین، شود که به دنبال دستیابی به رهبری در این زمینه هستند.

امنیت اسرائیل و هوش مصنوعی

علاوه بر این، دولت و ارتش آمریکا در استخدام بخش خصوصی به منظور عملیاتی کردن یک خواسته ملی با مشکل مواجه است. زیرا در ایالات متحده به عنوان رهبر در این زمینه، با توجه به اختیارات شرکت های تجاری  و اینکه وزارت دفاع  تلاش می کند به صورت مناسبی منطبق بر نیازهای خود از این شرکت ها محصولاتی را خریداری کند، مشکل ساز است.

لازم به ذکر است این موضوع اکنون با دوره های قبلی که وزارت دفاع پیشرفت هایی را انجام داد که بعداً نیز به حوزه غیرنظامی منتقل شد، متفاوت است. مشکل در استانداردهای مختلف بخش خصوصی و ارتش است. بسیاری از شرکت ها به دلیل پیچیدگی فرآیند تدارکات نظامی، از تجارت با وزارت دفاع اجتناب می کنند. شرکت های تجاری نیز نگران مالکیت معنوی نرم افزار و حقوق داده ها هستند.

علاوه بر این، وزارت دفاع در استخدام و آموزش پرسنل با مشکل مواجه است، زیرا نمی تواند شرایط کاری مطلوب و حقوق های بالای بخش خصوصی را فراهم کند.

امنیت اسرائیل و هوش مصنوعی

همچنین موضوع اخلاقی توسعه فناوری های هوش مصنوعی برای بخش دفاعی نیز در بکارگیری بخش خصوصی مشکل ایجاد می کند. برخی از شرکت ها به این دلیل از همکاری با وزارت دفاع خودداری می کنند، که نگران  هستند ارتش و دولت از هوش مصنوعی برای جاسوسی یا معادلات تسلیحاتی استفاده کنند. نمونه بارز آن اعتراض کارمندان گوگل است که باعث شد این شرکت به قرارداد خود با وزارت دفاع بر سر پروژه معتبر Maven خاتمه دهد. به عنوان بخشی از این پروژه، وزارت دفاع از هوش مصنوعی توسعه یافته توسط گوگل برای تفسیر ویدیوهای گرفته شده توسط هواپیماهای بدون سرنشین استفاده می کرد.

کارمندان Google نگران بودند که این امر منجر به استفاده از AWS شود (که قادر به انجام اقدامات مرگبار بدون دخالت انسان است گردد). حتی برخی کارمندان شاغل نیز از این پروژه استعفا دادند.

گفته می شود که دشواری همکاری بین شرکت های غیرنظامی و وزارت دفاع به “فاصله” بین «سیلیکون ولی» و «واشنگتن دی سی» مربوط می شود. اکثر شرکت های پیشرو هوش مصنوعی در سانفرانسیسکو واقع شده اند که از نظر جغرافیایی دور از واشنگتن دی سی است. این بیانیه نه تنها به فاصله جغرافیایی، بلکه به شکاف ها در ادراکات و فرهنگ بین دولت و کریدورهای نظامی و مدیریت و کارکنان شرکت های فناوری مربوط می شود. این موضوع باعث ایجاد ضعف در اکوسیستم آمریکا در مقایسه با سایر کشورها ازجمله اسرائیل و چین می شود، جایی که همکاری بین مقامات دولتی و بخش تجاری خصوصی، نسبتاً گسترده است.

امنیت اسرائیل و هوش مصنوعی

چین

چین مهمترین ترین رقیب در کنار ایالات متحده در مبارزه برای رهبری حوزه جهانی هوش مصنوعی است .

چین چندین برنامه سازماندهی شده که استراتژی کلی آن در این زمینه است را تشکیل می دهد، در دست اقدام دارد.

طبق برنامه توسعه نسل بعدی هوش مصنوعی، چین هوش مصنوعی را یک”فناوری استراتژیک” می داند که به کانون رقابت بین المللی تبدیل شده و برای آینده نظامی و اقتصادی هر کشوری حیاتی است.

چین به عنوان بخشی از این رقابت بین المللی ، قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ در این عرصه پیشتاز باشد. بر اساس تحلیل دستیابی به اهداف گذشته در حوزه های فناوری دفاعی، چین احتمالاً منابع قابل توجهی را تخصیص و اقداماتی تهاجمی برای رسیدن به این هدف انجام خواهد داد.

در چین سرمایه گذاری و میزان بودجه تحقیق و توسعه هوش مصنوعی به صورت عمومی منتشرنشده است، ولی حداقل میلیاردها دلار تخمین زده می شود. برخی تخمین می زنند که سرمایه گذاری های آینده چین به ۱۵۰ میلیارد دلار خواهد رسید، اما مشخص نیست که چه مقدار از آن توسط دولت و چه مقدار از طریق صنعت تأمین خواهد شد.

اکوسیستم چین با اکوسیستم ایالات متحده متفاوت است و به چین مزیت قابل توجهی می دهد. مرزهای کمی بین بخش خصوصی، دانشگاه و تحقیقات، ارتش و دولت وجود دارد.

در نتیجه، دولت چین به تحقیق، توسعه و پیاده سازی هوش مصنوعی خارج از بخش عمومی دسترسی دارد و می تواند این فرآیندها را طبق نیاز خود اولویت بندی و هدایت کند. توانایی آن در مهار تمام بخش های مختلف برای دستیابی به اهداف ملی، این کشور را قادر می سازد تا به سرعت از ضعف فنی خود بکاهد و بر آن غلبه کند و با استقلال فنآوری خود را توسعه دهد و مجبور نباشد به تحولات غربی تکیه کند.

علاوه بر این، این واقعیت که چین همچون دموکراسی های غربی، به حقوق افراد متعهد نیست، چین را در طول سالیان دراز قادر ساخته به جمع آوری داده ها و اطلاعات در مورد شهر وندان خود اقدام کند. با توجه به اهمیت داده های مورد نیاز برای “آموزش” سیستم های هوش مصنوعی، این موضوع مزیت قابل توجهی به چین می دهد.

امنیت اسرائیل و هوش مصنوعی

 با این حال، این مزیت، نقطه ضعف چین نیز تلقی می گردد. چین در جذب کارشناسان و شرکت ها از سراسر جهان به دلیل نگرانی هایشان در مورد همکاری، به ویژه از نظر سرقت الگوریتم ها و اطلاعات و همچنین پیامدهای اخلاقی استفاده از فناوری هوش مصنوعی، با مشکل مواجه است. علاوه بر این، سخت افزار و نرم افزار چین در مقایسه با ایالات متحده ازنظر فناوری ضعیف هستند و فاقد منابع انسانی با استعداد برای تحقیق و توسعه هستند.

چین همزمان به عنوان بخشی از تلاش خود برای مقابله با این چالش ها، در حوزه اقتصادی نیز فعالیت می کند و مبالغ هنگفتی را در شرکت های هوش مصنوعی آمریکایی برای این فناوری سرمایه گذاری می کند.(چین همچنین در تلاش است تا با همکاری شرکت هایی در کشورهای درحال توسعه؛  کنترل فنآوری در این زمینه را افزایش داده و بدست بگیرد و جایگزینی برای فناوری و خدمات ایالات متحده برای مشتریان مختلف خود باشد.)

امنیت اسرائیل و هوش مصنوعی

روسیه

اگرچه ازلحاظ تاریخی، روسیه از زمان «انقلاب بلشویکی خود، در امور نظامی(RMA)» تا  در دهه ۱۹۹۰ و فروپاشی بلوک شوروی، ‌درزمینه های خاص (به عنوان مثال سیستم های دفاع هوایی) به عنوان یک ابرقدرت د رزمینه فناوری نظامی شناخته می شد، اما اکنون نیز روسیه همچنان برای بازگرداندن شکوه گذشته خود تلاش می کند.

صنایع نظامی این کشور در حال حاضر از چین و ایالات متحده عقب مانده است، از جمله در زمینه پهپادها، که روسیه را به دنبال همکاری یا فرصت هایی برای کسب دانشی می کند که مایل است برای آن هزینه های زیادی بپردازد.

با این وجود، رهبری روسیه تحت رهبری پوتین، اهمیت هوش مصنوعی را برای قدرت اقتصادی و دفاعی آن، تشخیص داده است.

در طول سال ۲۰۱۹، روسیه تصمیم گرفت تا یک استراتژی ملی برای هوش مصنوعی، با ابتکارات و برنامه هایی که پیش ا زاین تصمیم برای ارتقای توسعه هوش مصنوعی طراحی شده بود، تدوین کند.

تا سال ۲۰۳۰، روسیه برنامه ریزی کرده است تا حدود ۳۰ درصد از نیروهای نظامی خود را با ربات های خودکار و سیستم های کنترل از راه دور جایگزین کند. با این حال، به گفته روس ها، انسان ها همچنان در مورد استفاده از سلاح های کشنده تصمیم می گیرند.

دولت روسیه به عنوان بخشی از تلاش های خود برای کاهش شکاف با سایر کشورهای صاحب قدرت و ایجاد امکان توسعه پیشرفته و استفاده گسترده از هوش مصنوعی، بنیاد مطالعات پیشرفته را تأسیس کرد. فعالیت های اصلی این بنیاد شامل استاندارد سازی برای توسعه هوش مصنوعی در چهار حوزه اصلی شامل:

  • شناسایی تصویر،
  • تشخیص گفتار،
  • کنترل سیستم های نظامی خودکار،
  • و اطلاعات پشتیبانی برای حلقه عملیاتی (حلقه فعال سازی) سیستم های تسلیحاتی است.

علاوه بر این، ارتش روسیه شروع به تحقیق در مورد کاربردهای مختلف هوش مصنوعی با تأکید بر سلاح های خودکار و نیمه خودکار و برنامه هایی برای پیاده سازی هوش مصنوعی در وسایل نقلیه زمینی، دریایی و هوایی و توسعه سلاح های کشتار جمعی(swarms) آغاز کرد.

کارشناسان نظامی روسیه همچنین علاقه خود را به ادغام هوش مصنوعی در موشک های کروز، سیستم های بدون سرنشین، جنگ الکترونیک و امنیت سایبری و ایجاد “کتابخانه هدف” که به سیستم ها در شناسایی اهداف و بهبود توانایی ناوبری آنها کمک می کند، ابراز کرده اند. روسیه همچنین از برنامه های کاربردی هوش مصنوعی برای تبلیغات و جاسوسی و همچنین در عملیات اطلاعاتی خود علیه ایالات متحده و متحدان آن استفاده کرد.

برغم آرزوهای روسیه، ضعف روسیه در زمینه هوش مصنوعی عمدتاً ریشه در کیفیت صنعت و دانشگاه آن دارد که در مقایسه با کشورهای پیشرو جهان ضعیف است. روسیه از نظر تعداد شرکت های نوپا در این زمینه تنها در رتبه بیستم جهان قرار دارد، درحالی که تحقیقات هوش مصنوعی در بخش آکادمیک روسیه در مقایسه با سایر کشورها و به ویژه در مقایسه باقدرت های پیشرو بسیار کوچک است.

امنیت اسرائیل و هوش مصنوعی

 علاوه بر این، روسیه از سال ۲۰۱۷ بودجه خود را کاهش داده است که از آن زمان تاکنون ادامه یافته است. تا سال ۲۰۱۹، اعتقاد بر این بوده است که سرمایه گذاری دولتی در هوش مصنوعی تنها ۱۲,۵ میلیون دلار بود. برخلاف چین، روسیه برغم داشتن یک رژیم متمرکز، اکوسیستم قوی یا با کیفیت ندارد. در سال ۲۰۱۰، نخست وزیر دیمیتری مدودف، یک نسخه روسی از «سیلیکون ولی»( Silicon valley) یعنی «پارک فنی اسکولکوو»( Skolkovo) را تأسیس کرد که برای تشویق کارآفرینی و توسعه فناوری های جدید طراحی شده بود.

تا سال ۲۰۱۵، این مجموعه تقریبًاً ۳۰۰۰۰ کارمند را جذب کرد. شرکت های بزرگ آمریکایی مانند مایکروسافت، آی بی ام و اینتل نیز در این تکنو پارک سرمایه گذاری کردند. اما فساد و دخالت بیش ازحد دولت باعث شد بسیاری از سرمایه گذاران آن را رها کرده و به کشورهای دیگر در اروپا نقل مکان کنند.

رویکرد دولت روسیه مبنی بر اینکه اطلاعات رایگان امنیت سیاسی و ملی دولت را به خطر می اندازد – همراه با فساد گسترده و عدم حمایت از مالکیت خصوصی – محیط پرباری برای کارآفرینی فناورانه ایجاد نمی کند و مانع از توسعه فناوری هوش مصنوعی می شود. بر اساس برآوردهای ارائه شده به کنگره ایالات متحده، این موانع، دستیابی به اهداف و موقعیت روسیه را به عنوان یک رهبر در این زمینه دشوار می کند.

با این حال، ارزیابی هایی وجود دارد که روسیه می تواند با موفقیت در حوزه های محدود هوش مصنوعی، به ویژه حوزه های مرتبط با امنیت ملی، پیشرو باشد. اگر روسیه بتواند مسائل سازمانی مرتبط با اکوسیستم خود را حل و فصل کند، برغم عدم تأمین مالی و سرمایه گذاری کافی، می تواندپیشرفت قابل توجهی در پیاده سازی هوش مصنوعی داشته باشد.

به عنوان مثال، یک شرکت مربوط به ارتش، پروژهای در زمینه هوش مصنوعی دارد که شامل حدود ۳۰ شرکت خصوصی، آکادمی علوم روسیه و دانشگاه های مختلف و احتمالاً بزرگ ترین پروژه دولتی- خصوصی روسیه است. با این حال، این ارزیابی های خوش بینانه؛ مشکوک هستند، زیرا محققان روسی به دلیل نگرانی های امنیتی و سانسور توسط نیروهای امنیتی روسیه، در همکاری با همکاران غربی خود مشکل دارند.

علاوه بر این، شرکت ها انگیزه کمی برای سرمایه گذاری در روسیه دارند، زیرا نگران این هستند که دولت بتواند پیشرفت ها در زمینه هوش مصنوعی را تحت کنترل درآورد، لذا روسیه با از دست دادن استعدادهای خود به طور مستقیم با این مشکل مواجه خواهد شد، همان طور که در مورد «تکنو پارک اسکولکوو» چنین کرد.

امنیت اسرائیل و هوش مصنوعی

اروپا: فرانسه، آلمان و بریتانیا

کمیسیون اروپا مفهوم توسعه هوش مصنوعی را در سطح اروپا ترویج می دهد تا آنرا به عنوان شاخصی برای بهبود وضعیت زندگی شهروندان اروپایی به لحاظ امنیتی و اقتصادی معرفی کند.

همکاری بین کشورهای اتحادیه اروپا باید آنها را در خط مقدم انقلاب فناوری قرار دهد و هم رقابت در این زمینه و هم شرایط توسعه و استفاده از هوش مصنوعی را مطابق با ” ارزش های اروپایی” تضمین کند.

در آوریل ۲۰۱۸، ۲۵ کشورهای اروپایی در کنار ابتکارات ملی چندین کشور عضو اتحادیه اروپا، با یکدیگر دیدار و اعلامیه همکاری در زمینه هوش مصنوعی را امضا کردند.

علاوه بر این، اتحادیه اروپا یک طرح استراتژیک هوش مصنوعی ارائه کرد که کمتر بر جنبه های توسعه یا امنیتی و بیشتر بر جنبه های غیرنظامی یا «نرم» این حوزه، ازجمله ارتقای قابلیت های فنی و صنعتی مقابله با تغییرات اجتماعی و اقتصادی که هوش مصنوعی می تواند ایجاد کند و ایجاد چارچوبی برای استفاده مناسب اخلاقی و قانونی از فناوری تمرکز داشت.

اتحادیه اروپا در پیشبرد این سیاست با چالش های متعددی مواجه است، از جمله چالش بودجه ای که به سرمایه گذاری بالای مورد نیاز کشورهای درگیر و بخش خصوصی آنها مربوط می شود.

از سال ۲۰۱۹، سه کشور اتحادیه اروپا یعنی فرانسه، آلمان و بریتانیا، بیش از ۵۰  درصد از بازار هوش مصنوعی در اروپا را تشکیل داده اند و بریتانیا با فاصله قابل توجهی پیشتاز است.

در آغاز سال ۲۰۲۰، و با خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا مشخص نبود این خروج (Brexit) چه تأثیری بر این موضوع خواهد داشت. با این حال، حتی؛ قبل از خروج بریتانیا، تنها سه کشور اروپایی فوق در زمینه هوش مصنوعی پیشرو بودند.

فرانسه سیاست خود را در زمینه هوش مصنوعی در گزارش «ویلانی» در سال ۲۰۱۸ تدوین کرد که خواستار تمرکز بر چهار بخش بود: بهداشت، حمل و نقل، محیط زیست، و امنیت و دفاع. این گزارش همچنین منجر به ایجاد یک استراتژی ملی برای هوش مصنوعی شد که به دنبال آن بود که فرانسه را به عنوان یکی از پنج کشور پیشرو در این زمینه و رهبر هوش مصنوعی در اروپا قرار دهد. استراتژی فرانسه بر اهمیت داشتن جنبه های اخلاقی و هوش مصنوعی تأکید دارد.

امنیت اسرائیل و هوش مصنوعی

بین سال های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۹، فرانسه بیش از ۱,۸۵ میلیارد دلار برای ترویج تحقیقات در زمینه هوش مصنوعی سرمایه گذاری کرد. به گفته رئیس جمهور ماکرون، تا پایان دوره ریاست جمهوری خود در سال ۲۰۲۲، دولت ۱,۵ میلیارد یورو برای ترویج تحقیق و توسعه، تشویق ابتکارات و جمع آوری داده ها سرمایه گذاری خواهد کرد. نقاط قوت فرانسه در توسعه هوش مصنوعی مرتبط با سیستم سلامت و وسایل نقلیه خودکار است .

فرانسه می داند که به ظرفیت بیشتری نیاز دارد از این رو برای جذب محققان خارجی تلاش می کند . فرانسه در رابطه با امنیت، در گزارش «ویلانی» اذعان می کند که استفاده از هوش مصنوعی برای حفظ موقعیت فرانسه – هم در رابطه با متحدان و هم در مقابل دشمنانش – اجتناب ناپذیر است. با این حال، طبق اظهارات مقامات ارشد دولتی و صنعت فرانسه، فرانسه قصد دارد انسان ها را در استفاده از سلاح های خودکار مشارکت دهد.

آلمان در نوامبر ۲۰۱۸ استراتژی ملی خود را برای هوش مصنوعی اتخاذ کرد و حدود سه میلیارد یورو برای تحقیق و توسعه در این زمینه اختصاص داد.

استراتژی آلمان سه هدف اصلی دارد:

۱( موقعیت آلمان و اروپا به عنوان پیشرو در توسعه و استفاده از فناوری، که بتواند تضمینی برای رقابت آینده آلمان در مقایسه با رقبای خود باشد.

۲( اطمینان از استفاده مسئولانه و توسعه هوش مصنوعی برای خدمت به منافع جامعه؛

۳( اجرای هوش مصنوعی در زمینه گفتگوهای اجتماعی گسترده و فعالیت های سیاسی.

آلمان برای ارتقای همکاری با سایر کشورها در این زمینه از جمله فرانسه و حتی چین، تلاش کرده است که سرمایه گذاری زیادی در شرکت های آلمانی انجام دهد و روابط فناوری بین کشورها را به عنوان مزیت آلمان در صنعت خودروسازی و رباتیک صنعتی بهبود ببخشد.

امنیت اسرائیل و هوش مصنوعی

بریتانیا در شرایطی در ابتدای سال ۲۰۲۰ اتحادیه اروپا را ترک کرد، (Brexit)  که چندین طرح دولتی که در حال انجام تحقیق و برنامه ریزی برای استفاده از هوش مصنوعی بودند را مدیریت می کرد.

اگرچه بریتانیا تشخیص می داد که نمی تواند با قدرت هایی مانند ایالات متحده یا چین از نظر تأمین مالی یا تأمین منابع انسانی ماهر، رقابت کند، اما به دنبال استفاده اخلاقی از هوش مصنوعی به عنوان محور مزیت رقابتی بریتانیا نسبت به سایر کشورها بود.

لازم است بدانیم سیاست ملی بریتانیا بر حوزه های کارآفرینی و اقتصاد متمرکز است. دولت بریتانیا در قرارداد بخش هوش مصنوعی در آوریل ۲۰۱۸، متعهد شد از هوش مصنوعی حمایت و یک میلیارد یورو در این صنعت سرمایه گذاری کند.

طبق قرارداد بخش هوش مصنوعی، دولت بریتانیا باید با جامعه دانشگاهی و پژوهشی، صنعتی و کاربران نهایی همکاری نماید تا آنان از دسترسی به مهارت های لازم در این زمینه، اطمینان حاصل نمایند.

معمولاً همکاری بین این طرف ها با مطالعه برنامه های امنیتی اساسی و غیر بحث انگیز آغاز می شود که می تواند مبنایی برای استفاده گسترده نظامی در آینده باشد (به عنوان مثال، می توان از  «هکاتون»، که توسط آزمایشگاه علم و فناوری بریتانیا و آزمایشگاه تحقیقات نیروی هوایی ایالات متحده، برای توسعه سیستم های هوایی مستقل برای امدادرسانی در هنگام آتش سوزی سازماندهی شده بود نام برد.)

اما به نظر می رسد که بریتانیا مانند سایر نقاط جهان از شکاف مهارتی رنج می برد و بنابر این باید برای توسعه و جذب نیروی کار مستعد در آموزش سرمایه گذاری کند.

گزارش وزارت دفاع بریتانیا در دسامبر ۲۰۱۸ شامل تعهد به گسترش استفاده از هوش مصنوعی برای مقابله با تهدیدات نظامی و تحولات جنگی است.

یکی از برنامه های نظامی در این زمینه، برنامه خودکار  سازی است. این  فناوری جدید  می تواند بیشترین تأثیر نظامی را داشته باشد، فعالیت هایی همچون بررسی در زمینه توسعه الگوریتم ها، هوش مصنوعی، یادگیری ماشینی و نسل بعدی سیستم های نظامی خودکار از وظایف این فناوری است.

یکی از مخفی ترین و پیشرفته ترین سلاح ها در این زمینه، پهپاد «BAE Systems Taranis» است که با نام «رپتور» نیز شناخته می شود، که از راه دور توسط خلبان کنترل می شود، اما دارای حالت پروازی مستقل است.

 

کشورهای اتحادیه اروپا

روسیه چین امریکا  
برخی از کشورها یک طرح ملی برای این حوزه دارند، درحالی که برخی دیگر فقط چند ابتکار دارند. بیانیه همکاری 25 کشور اتحادیه اروپا منعکس کننده سیاست اتحادیه اروپا است که بر

جنبه های غیرنظامی و اقتصادی هوش مصنوعی تأکید دارد.

اگرچه در زمان

نگارش این مقاله

برنامه ملی وجود

ندارد، اما دولت

روسیه شروع به

تدوین آن در سال

2019

کرد

چین برخی از اسناد راهبردی دارد که باهم یک برنامه استراتژیک جامع را تشکیل می دهند که هم جنبه های امنیتی و هم جنبه های غیرنظامی را

مورد توجه قرار

 می دهد.

یک طرح ملی وجود دارد و سایر اسناد راهبردی نیز به آن می پردازند.

این طرح از نظر رویکرد جامع است و به جنبه های غیرنظامی و امنیتی می پردازد.

 آیا طرح ملی وجود دارد و چه

نوع؟

 

بودجه به سرمای هگذاری

کشورهای اتحادیه اروپا و

بخش های خصوصی آن بستگی دارد که می تواند توسعه و تحقیق هوش مصنوعی را به چالش

بکشد، زیرا کشورها سطوح مختلفی از سرمایه گذاری در هوش مصنوعی دارند.

 

روسیه از سال 2017 بودجه خود را کاهش داده است. بودجه این حوزه 12.5

میلیون دلار برآورد شده است.

بر اساس برخی

ارزیابی ها، چین

حدود 150 میلیارد

دلار بودجه اختصاص داده است. حتی اگر بودجه کمتر باشد، سرمایه گذاری مالی چین همچنان بیشترین است.

این بودجه میلیاردها 

دلار تخمین زده

میشود، اما بر اساس برخی ارزیابی ها ناکافی است و می تواند منجر به کسری در بودجه

فناوری شود.

 

 

 

 

 

بودجه

بین سطح ملی و سطح اروپایی فاصله وجود دارد. اگرچه اهمیت ایجاد یک اکوسیستم باکیفیت در هر دو سطح شناخته شده است، اما مشخص نیست که آیا آن موفق بوده است یا خیر. کیفیت صنعت و دانشگاه در

این زمینه در مقایسه با سایر کشورها ضعیف است. دخالت شدید سیاسی، فساد گسترده و نگرش منفی نسبت به اطلاعات رایگان، ایجاد یک اکوسیستم مولد و مؤثر را دشوار می کند.

با توجه به ماهیت

رژیم در چین، تقریباً هیچ مرزی بین بازار

خصوصی، دانشگاه، ارتش و دولت وجود ندارد. بنابراین توانایی دولت برای مهار کل اکوسیستم برای این منظور عملاً نامحدود است.

با توجه به مشکلات

اخلاقی، اقتصادی

و فنی، چالش ها در بسیج بازار غیرنظامی

برای همکاری با ارتش ودولت است.

 

 

 

 

 

 

 

اکوسیستم

جدول 2. خلاصه مقایسه ای هوش مصنوعی در کشورهای دیگر

 

ادامه مطلب ….

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.