تحلیل ایرانی
بررسی و تحلیل
مرضیه ضیغمی

اندر حکایت عکس های تلسکوپ جمیز وب (طنز)

نگاهی طنز به عکس های تلسکوپ جمیز وب

1

عکس تلسکوپ جمیز وب

اندر حکایت عکس های تلسکوپ جمیز وب – طنز

این عکس هایی که گفته می شود از طرف تکسوپ فضایی جمیز وب به زمین ارسال شده و ناسا دست و دل بازی کرده و انان را منتشر کرده است یا:

صحت دارد یا صحت ندارد.

اگر صحت ندارد که هیچ.  مثل همیشه؛ کلاه سرمان گذاشته اند، فقط نگاه کنیم بگوئیم:«اوه پس ما کجا هستیم؟ عجب دنیایی و کهکشانی»

یا بگیم «اوه می گاد» یا با ژست روشنفکر هی بگیم «هوئیت من کو؟»

یا با یک عکس لامپ نشون بدیم «ادیسون زور زد یک لامپ اختراع کرد، حالا اینا رو کی درست کرده؟ چطوری خوشحالی کنیم؟»

یا نگران باشیم با کدام لباس به این کرات و سیاره ها مسافرت کنیم که زشت نباشه.

***

اما اگر صحت داشته باشند از دو حالت خارج نیست:

یا کراتی هستند همچون کره زمین. که البته احتمال ان وجود دارد. آخه با این همه ستاره و سیاره مگر میشه و مگه امکان داره ما تنها باشیم. پس امتیاز منحصر بفردی  ندارند. خب اونا هم یکی مثل ما درب و داغون، باغ و بستان و ابی و نهری و دریایی و کوه که همه خودمان داریم و در نگهداریشان  وا مانده ایم حالا بریم اونا را هم نگهداریم که چی بشه؟ از کجا بیاریم؟

***

اما یا کراتی هستند که اصلا همچون زمین نیستند بلکه شبیه زمین شده اند که باز هم امتیازی ندارند چون هنوز علم ما به ان حد نرسیده که با شبیه خودمان در فضا رفت و امد کرده و حشر و نشر کنیم.

ما در رفت و امد خودمان هم مانده ایم، این همه توی سر و کله همدیگر می زنیم و این و ان را نفله می کنیم، انوقت با این فضایی ها که اداب معاشرت با آدم ها را بلد نیستند چیکار کنیم؟

اینا انقدر بی فرهنگ هستند که بجای اینکه در بشقاب غذا بخورند  سوار ان میشن  به هوا می پرن. تازه دل جرات هم ندارند، مثل یک موجود فضایی سالم بیان خودشون نشون بدهند و زود فرار می کنند. ترسوها!

بنابراین آدم عاقل باید طبق این مثل عمل کند: دوری و دوستی.

***

عکس تلسکوپ جمیز وب

ولی

اگر مثل زمین باشد باز دو حالت دارد:

یا موجوداتی در ان کرات ساکن هستند

یا موجوداتی در ان کرات ساکن نیستند

اگر موجوداتی در ان ساکن نباشد که هیچ.  دلمان را خوش کردیم فقط کلی پول خرج شده. از جیب ملت مالیات بده و نفت اونور دنیایی ها.

اگر ما هنر داشتیم بریم سرزمین هایی که شبیه آن در همین بغل گوشمان یعنی همسایه مان است و فت و فراون  و اماده و بدون خرج است و بدون ویزا و اتفاقا بساطش هم جور است. وگرنه خب می توانیم برویم خونه همسایه لااقل احوالپرسی کنیم. ولی نمی دانم چرا نمی رویم؟ یا اگر بعضی از ادم ها میروند، بزور اسلحه و بکش و بکش می روند اونم از اونور دنیا.

***

ولی اگر موجوداتی در ان ساکن باشند که مصیبت از اینجا شروع می شود!

اولا این موجودات فضایی هستند و فضایی فکر می کنند و ما زمینی.

عقل فضایی چیزی می فهمه که ما اصلا نمی فهمیم. حالا بیا درستش کن با این عقل نیمه و نصفه زمینی، چطور می خواهی به این آدم فضایی با عقل فضایی اش بفهمانی «بابا ما ادم هستیم و شما آدم نیستید شما فضایی هستید».

دوما ما اصلا زبانشان را بلد نیستیم و لازمه کلی کلاس یاد گیری زبان موجود فضایی برویم تا بتونیم به زور موسیقی ی چیزی حالیشان کنیم (حتما فیلم برخورد نزدیک از نوع سوم را دیده اید)

در نظر بگیریم در تلوزیون تبلیغ بشه کانون زبان چی فضایی اندیشه با کادری مجرب در فضا.

با اینترنت تازه راه اندازی در کره تراپیست -1  مجهز به کابل نوری شود. چه میشود!

***

یا اینکه موجودات فضایی همچون انسان بوده و روی دو پا راه می روند و مثل خودمان نشست و برخاست دارندکه اینم در زمین زیاد داریم. فکر کنم قریب 8 میلیارد بشوند. خب یک شبه جمعیتمان می شود 1600 میلیارد یعنی چندین برابر شدیم.

انوقت باید به جای دو کره شمالی و جنوبی؛ جام جهانی بین 36 کشور را  بنام جام کهکشانی در کره تیگارن بی با 8میلیارد و سیصد پنجاه و هفت میلیون و هفتاد و سه هزار و دویست و بیست دو کره برگزار کنیم اونم با توپ های فضایی و جدید که خودش خط افساید را بشناسه.

و کلی سوت بزنیم .

البته نمی دانم ماهواره های زمین می توانند اینهمه کره را پوشش بدهند؟

بماند که مربی هم باید از کره گلیز 581 جی بیاریم که خودش کلی خرج روی دستمان می گذارد.

 

***

عکس تلسکوپ جمیز وب

یا همچون بشر نبوده و قیافه هایی عجیب و غریب  دارند. مثلا با سرهای بزرگ و دست و پاهای کوچک یا بر عکس راه می روند. و شاید اصلا دست و پا ندارند و فقط سر  و مغز دارند و البته بر بالعکس.

خب این قیافه ها دیدن داره اخه که این همه خرج دیدنش کنیم؟

***

ولی اگر مثل بشر باشند که هیچ. باز هم نسبت به ما امتیازی ندارند زور زدیم بجای اینکه در خشکی کسی را پیدا کنیم، در فضا پیدا کردیم.

***

اما اگر مثل بشر نباشند، انوقت باز هم دو حالت دارند:

یا ضعیفتر از بشر و تو سری خور هستند یا قوی تر از بشر و گردن کلفتر از ما در علم و فن اوری و تکنولوژی و دانش و البته با کلی دانشگاه آزادتر از ما.

اگر ضعیفتر از بشر روی کره زمین هستند که هیچ. ولشان کنیم بهتر است و بگذاریم به حال خود بمانند و نون خور اضافی برای خودمان درست نکنیم. با این گرانی و تورم جهانی خرجشان را از کجا بیاوریم؟

***

اگر قوی تر هستند باز دو حالت دارد:

یا آنان، ما را پیدا کرده اند ولی قید ما را زده اند؛ اگر ما را پیدا کرده ولی قید ما را زده اند خب آخه چه مرضی داریم با کسی که می خواد با ما قهر باشه دوست باشیم؟ اخه اینطور موجوداتی ارزش رفت و امد را دارند؟ اونم با اون قیافه زشتشون!

یکی نیست بگه ما الان روی همین کره زمین این همه قیافه خوشگل داریم ولی بلد نیستیم با اونا پی ام بدیم انوقت به این ایک بریها دوست بشیم؟ واقعا که! با این سلیقتون زشت و بی ریختتون!.

***

یا هنوز نتوانسته اند ما را پیدا کنند؛ اگر هنوز نتوانستند ما را پیدا کنند پس از ما ضعیفتر هستند و ما باید قیدشان را بزنیم و دنبال دردسر نباشیم چونکه اگر فهمیدند ما از اونها بالاتر هستیم بی خیال همه چیز میشن و مثل کَنه به ما می چسبند ول مان نمی کنند. آخه کدوم آدم عاقلی اینهمه سال نوری به عقب می ره تا ببینه کیا قبلا بودن. آدم های عاقل دنبال این هستند که جلوتر خود را ببینند که توی چاله و چوله نیفتند انوقت این ناسا رفته 13 میلیارد عقب تر را دیده آخه عقل دارن اینا!

***

اما اگر از ما قوی تر هستند عقل حکم می کند؛ ما باید قید انان را بزنیم چون حال و حوصله بردگی و نوکری برای موجودات فضایی نداریم فعلا مدتی است که از شر بردگی  در بین خودمان خلاص شدیم؛ دوباره ما را به ان درد دچار نکنید.

چون به گمانم اگر از ما قویتر باشند از بمب و موشک رد شده و فقط دنبال یکی می گردند که بیاد جلو اونا راست و خم بشه.

خلاصه خیلی دلمان خوش نکنیم. من که از این عکس ها چیزی دستگیرم نشد.  فقط چند نقطه کوچک روشن در میان کلی سیاهی یاد همان عکس های بشقاب پرنده های مات افتادم.

مجید بهمنی

1401/04/23

 

 

1 نظر
  1. صالحی حسن می گوید

    قشنگ بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.