تحلیل ایرانی
بررسی و تحلیل
مرضیه ضیغمی

جنگ سرد ایران اسرائیل

تحلیلی بر آینده نزدیک منازعات ایران و اسرائیل

0

جنگ سرد ایران اسرائیل

بنام خدا

جنگ سرد واژه ایی است که پس از اتمام جنگ جهانی دوم در ارتباط با رقابت های سیاسی، اقتصادی و نظامی دو بلوک بزرگ جهان یعنی بلوک شرق به رهبری شوروی سابق و کشورهای متحدش و بلوک غرب به رهبری آمریکا و کشورهای هم پیمانش طی سال های 1947 الی 1991 کاربرد دارد.

اما امروزه شاهد تولد نوعی دیگر از جنگ سرد هستیم. پس از کشمکش نظامی بین اسرائیل و گروه های مقاومت که از حمایت جمهوری اسلامی ایران برخوردار هستند اکنون که توان نظامی ایران به عینه مشاهده شده است باید منتظر جنگ سرد بین ایران و اسرائیل باشیم.

دنیا به خوبی شاهد است؛ رژیم اسرائیل با جذب مهاجران یهود از سراسر دنیا به سرزمین های فلسطینیان و آواره نمودن میلیون ها فلسطینی به خارج مرزهای خود توانسته است به زور سر نیزه سرزمین های فلسطینان را غصب و با حمایت آمریکا؛ انگلیس و آلمان حکومت خود را در آن سرزمین مستقر نمایند و دامنه حاکمیت نامشروع خود را با ایجاد ارتباط با کشورهای عربی و همسایگان ایران که روزی در صف مخالفین اسرائیل بودند؛ توسعه دهد.

اما فشار، ظلم، تعدی و رفتارهای وحشیانه رژیم غاصب اسرائیلی با مردم فلسطین که به صورت دائم صورت می گرفت بلاخره موجب گردید در هفتم اکتبر 2023 گردان‌های عزالدین قَسّام، شاخهٔ نظامی سازمان جنبش مقاومت اسلامی موسوم به حماس با یک عملیاتی خود جوش از دیوارهای حائل بین اسرائیل و خاک غزه به عنوان بزرگترین زندان رو باز جهان عبور کرده و نسبت به سیاست های خصمانه اسرائیل اعلام اعتراض نموده و با انجام عملیات نظامی بار دیگر دنیا را متوجه خود نماید.

در مقابل رژیم تا به دندان مسلح اسرائیل که از حمایت بی چون چرای آمریکا و انگلستان برخوردار است با ماشین جنگی خود غزه را که دارای مساحتی تقریبی 365 کیلومتر مربع است؛ ابتدا با بمباران های هوائی و سپس با حضور تانک ها و پیاده نظام های خود مورد یورش وحشیانه قرار دهد و ضمن مخروبه کردن حتی مراکز درمانی و بیمارستان ها، در این منطقه کوچک تا زمان نوشتن این یادداشت بیش از 33 هزار مردم غزه را به خاک و خون کشید که بیشتر این افراد، کودکان و زنان بودند.

جنایت های اسرائیل موجب برانگیختن افکار عمومی بر علیه اسرائیل در سراسر دنیا بخصوص کشورهای غربی شد. هیمنه و صلابت اسرائیل در کشتن کودکان و زنان شهره عام و خاص گردید و به رژیم کودک کُش مشهور گردید.

در همین ارتباط تنها کشوری که برغم عدم دخالت در حمله هفتم اکتبر از مبارزان و مقاومت منطقه (حزب الله لبنان، حوثی های یمن و … ) حمایت نمود جمهوری اسلامی ایران است. به موازات این حمایت جنایت اسرائیل چهره این رژیم کودک کُش را برای دنیا روشن تر نمود.

اسرائیل در اول اوریل 2024 با حمله موشکی به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق و به شهادت رساندن 16 نفر که 7 تن از آنان ایرانی و مستشاران نظامی سپاه در منطقه بودن عملا دست به بزرگترین اشتباه محاسباتی خود زد.

جمهوری اسلامی ایران ضمن محکوم کردن این اقدام و خواهان رسیدگی به مراجع جهانی شد و اعلام نمود از انجا که ساختمان کنسولگری به منزله خاک سرزمینی محسوب شده و این در قوانین بین المللی آمده است بزودی اسرائیل را تنبیه کرده و از این کار پشیمان خواهد کرد.

بلاخره پس از گذشت 13 روز و سکوت و عدم محکومیت سازمان های بین المللی بخصوص شورای امنیت این سازمان، یگان های نظامی ایران با هوشمندی و تیز بینی با شلیک بیش از  300 پهپاد و سه موشک بالستیک به دو مرکز نظامی و موشکی اسرائیل، ضمن نشان دادن اراده ایران در حمایت از خاک خود، با آنکه هیچ تلفات جانی از اسرائلیان گرفته نشد، توانستند ظهور اراده و قدرت و توانایی ایران در مقابله  با دشمن؛ حتی با شلیک موشک ها و پهپادها به رخ جهانیان بکشند و با فرو ریختن هیمنه پوشالی اسرائیل کودک کُش بعد از قریب 70 سال، اطلاعات ارزش مندی در خصوص سیستم دفاعی اسرائیل کسب شود.

عدم پاسخ بلافاصله اسرائیل به این حمله و برگزاری مکرر جلسات جنگی در زیر زمین های اسرائیل همه گویای سردرگمی و ترس از ادامه تنش های نظامی در منطقه بود و عمدتا این سئوال مطرح می گردید: اسرائیل چگونه خواهد توانست با سرزمین ۲۲٬۱۴۵ کیلومتر مربع خود را با جمعیتی تقریب 9 و نیم میلیونی که اکثرا مهاجر هستند در حالی که با مردم غیر مسلح فلسطینی درگیری نظامی دارد، در جبهه ایی دیگر در برابر سرزمین ایران با ۱٫۶۴ میلیون کیلومتر مربع و با جمعیتی تقریب 81 میلیون روبرو شود.

تنها شانس برنده اسرائیل در این رابطه فاصله مرزی بین اسرائیل و ایران بود که به صورت تقریبی 2000 کیلومتر برآورد می گردد. و همین مسئله باعث گردیده است اسرائیل بتواند به حیات خود در قبال حمله های ایران راه گریز داشته باشد.

در همین رابطه؛ پیام سران کشورهای طرفدار اسرائیل و افکار عمومی جهان خواهان خویشتن داری طرفین در ادامه تنش ها بود که البته در جای خود برخی از آنان بسیار مضحک و خنده دار به نظر می رسید. تا اینکه در خبرهای غیر رسمی و عمدتا در فضای مجازی اعلام شد در 19 آوریل سه کواد کوپتر و احتمالا دو موشک اسرائیلی به تاسیسات نظامی و راداری ایران در اصفهان حمله کرده اند.

در ارتباط با این حمله در صورت صحت چند سئوال مطرح است که پاسخ به آن مضحک بودن این عملیات را بیشتر از پیش نشان می دهد:

  • در صورت شلیک موشک به سوی ایران کلاهک انفجاری این موشک ها به کجا اثبات نموده که هیچ تصویر و فیلمی بعد از گذشت دو روز هنوز منتشر نشده است؟
  • چرا هیچ صدایی از انفجار و آتشی دیده نشده است؟ در صورت صحت حمله، یعنی وسعت تخریب در حد صفر است.
  • کواد کوپتر به لحاظ ابعادی بسیار کوچک هستند و اصلا قابلیت نظامی ندارند بلکه بیشتر برای تصویر برداری مورد استفاده قرار می گیرند. بنابراین استفاده از انان در ساعت تاریکی شب 5 و نیم چه معنا می تواند داشته باشد؟ (مگر فقط جهت جاسوسی با دوربین های مخصوص)
  • در صورت صحت حمله تلافی جویانه؛ چرا و به چه دلیل اسرائیل مسئولیت این کار را نپذیرفته است؟
  • در صورت صحت حمله تلافی جویانه؛ قدرت و توان پروازی کواد کوپتر و مراکز مورد ادعایی نشان می دهد عوامل نفوذی و خائن از داخل کشور با همدستی با اسرائیل اقدام به این عملیات مضحک کرده اند. پس ارتش اسرائیل و ان ادعای توانایی چه شد؟

نتیجه ایی که از این حمله به اصلاح کوادکوپتری اسرائیل به تاسیسات نظامی اصفهان می توان گرفت این است که؛ در حقیقت اسرائیل  به شکست در برابر ایران اعتراف کرده است و سکوتشان در این ارتباط یعنی شروع کردن  «جنگ سرد» نه یک جنگ نظامی. زیرا اسرائیل به خوبی می داند این رژیم قادر نخواهد بود به لحاظ نظامی در برابر ایران ایستادگی کند. کشوری که بیش از شش ماه نتوانسته است از پس یک تشکل نظامی مردمی فلسطینی که با ساده ترین سلاح های جنگی در سرزمین های اشغالی می جنگند؛ برآید؛ قطعا از ایران مقتدر که متکی به توان داخلی خود است آنهم با فاصله 2000 کیلومتری نیز شکست سنگین با تلفات زیاد خواهد خورد.

 

لذا اسرائیل منبعد به توان تبلیغاتی و بوق های رسانه ایی، که متاسفانه کارائی خوبی در به انحراف کشاندن افکار عمومی مردم دارند، تکیه نموده و همچون گذشته با انجام اقدامات تروریستی مذبوحانه تلاش نماید با توان نظامی و قدرتمند ایران سر شاخ بشود.

زهی خیال باطل…

در پایان باید اذعان نمود که تیز هوشی و هنر پدافند هوائی کشورمان نشان داد که حتی ریزترین موجودات هم اگر بخواهند به حریم ممنوعه وارد بشوند پشیمان می شوند.

مجید بهمنی اردیبهشت 1403

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.