تحلیل ایرانی
بررسی و تحلیل
مرضیه ضیغمی

خاطرات جاسوس انگليسي در کشورهای اسلامي

خاطرات جاسوس انگلیسی

1

خاطرات جاسوس انگلیسی

جاسوس انگليسي در کشورهای اسلامي

انتشارات اميركبير

خاطرات جاسوس انگلیس
خاطرات مستر همفر
جاسوس انگليسي در ممالك اسلامي
انتشارات اميركبير

پيشگفتار

خاطرات جاسوس انگلیسی

كتاب حاضر، در مورد خاطرات همفر، جاسوس انگليسي در ممالك اسلامي است. او دراين كتاب از مأموريتش به كشورهاي مصر، عراق، ايران، حجاز و استانبول مركز خلافت (عثماني) و هدفش از اين مأموريت كه جمع آوري اطلاعات كافي به منظور جستجوي راه هاي درهم شكستن مسلمانان و نفوذ استعماري در ممالك اسلامي بود و از مسائلي كه در اين مأموريت براي او پيش مي آيد، ياد مي كند.

اين ماموريت هاي مخفيانه مربوط به زماني است كه قدرت و شوكت امپراطوري عثماني روبه ضعف و سستي گذاشته شده بود و دشمنان اسلام در پي آن بودند كه با ويران كردن پايه هاي اعتقادي مسلمانان ضربه اي اساسي بر جامعه هاي اسلامي وارد كنند.

آنان مي كوشيدند تا باورهايي كه مسلمانان را بيدار و آگاه مي ساخت و ميان آنها همدلي و اتّحاد ايجاد مي كرد و باورهايي كه فرقه هاي گوناگون اسلامي بر آن پاي مي فشردند و سلامت فكري، رواني و اجتماعي آنان را تأمين مي نمود از ميان بردارند.

در مقدمه ترجمه انگليسي نسخه اصلي اين كتاب كه در بمبئي چاپ شده، آمده است: در حين جنگ جهاني دوم، آلمان ها خاطرات اين جاسوس انگليسي را به صورت يك داستان دنباله دار در مجله اشپيگل منتشر كردند و در مجموعه كه با عنوان اعترافات همفر چاپ مي شد از چهره ي امپرياليسم انگليس پرده برداشتند و اينك خلاصه اي از آن خاطرات را با شما مرور مي كنيم.

پس از جنگ جهاني دوم يك مجلّه فرانسوي، ترجمه فرانسه اين خاطرات را منتشر نمود. سپس دانشجويي لبناني خاطرات همفر را از فرانسه به زبان عربي باز گردانيد و در بيروت منتشر كرد. ترجمه فارسي اين كتاب كه هم اكنون در دست شماست از روي نسخه عربي انجام گرفته است. مترجم اين اثر دكتر محسن مؤيدي است.

به اميد دل بستن همه مسلمانان به باورهاي راستين اسلام و چنگ زدن آنان به دستورات متعالي اين آيين جاويدان .

برای مطالعه کامل  خاطرات جاسوس انگلیسی را کلیک کنید:
1 نظر
  1. صالحی حسن می گوید

    مفید و قابل استفاده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.