تحلیل ایرانی
بررسی و تحلیل
مرضیه ضیغمی

ده پیشنهاد به ریاست محترم جمهور

پیشنهاداتی به رئیس جمهور

1

ده پیشنهاد به ریاست محترم جمهور

به نام خدا

با سلام

جناب آقای رئیس جمهورمحترم؛

حضرتعالی تجربیات گرانبهایی در مناصب قضایی و مقننه و اجرایی مختلف داشته اید از جمله:(نماینده مجلس خبرگان رهبری،  دادستان ویژه روحانیت، بازرسی کل کشور و معاون اول و ریاست در قوه قضاییه، ریاست آستان مبارک قدس رضوی و اکنون هم در مقام اول اجرایی کشور)، لذا از فقدان کارکرد و عدم موفقیت بعضی از قوانین و سلوک اجرایی در برخی حوزه ها و موضوعات مختلف، چون: اقتصاد اسلامی، سودهای بانکی، حجاب و … مطلع هستید؛ لذا از جنابعالی به عنوان عالی ترین مقام اجرایی کشور تقاضا می شود تیم های کارشناسی متشکل از افراد و نخبگان دینی، سیاسی و حرفه ای در همه جریان های سیاسی کشور ایجاد و از آنها بخواهید موضوعات مشابه در سایر کشورهای اسلامی و غیر اسلامی را مورد بررسی و تحقیق و مداقه قرار بدهند؛ و از تجارب سودمند انها بهره برداری شود.

به عنوان مثال موضوعاتی همچون؛ تعاملات با دنیا و مبارزه با استکبار بدون از دست دادن موقعیت های جهانی و کرسی های مهم در سازمان های تاثیر گذار در برخی ازکشورهای اسلامی، رشد اقتصادی تعدادی از کشورهای منطقه برغم بالا و پایین شدن قیمت حامل های انرژی در دنیا، استیلای فرهنگ اسلامی و چگونگی تعامل با موضوعات اجتماعی مثل حجاب و نحوه برخورد احزاب اسلامی با این معضل فرهنگی در کشورهای مسلمان؛ را مطالعه و با ارائه طرح هایی بومی منطبق با فرهنگ غنی و رسوم میهنمان و قوانین  اسلامی در قالب لایحه های قانونی جهت تصویب و تایید به مجلس شورای اسلامی  ارائه تا پروسه های بعدی طی شود.

در اینجا در جهت این مهم صرف نظر از علت و چرایی بروز جریانات اخیر چند راه کار پیشنهادی برای برون رفت از آن ارائه می گردد تا در این برهه حساس با توجه به این راهکارها و پیشنهادات، اقدامات قانونی موثر و مفیدی انجام گیرد.

ده پیشنهاد به ریاست محترم جمهور

۱_ جداسازی اقشار معترض از اغتشاشگر، به این معنی که معترض نوجوان، جوان و … اعم از شهروند عادی یا دانش آموز و دانشجو هر چه زودتر باید از اغتشاشگر و تخریب گر دارای سلاح سرد و گرم جداسازی و برای آن تدبیر شود که این مهم از وظایف دستگاه امنیتی و انتظامی در قالب یک کار حرفه ای میسر است. (بدیهی است همه ایرانیان آزاده و مسلمان با اقدامات آشوبگرانه و مخلل وحدت و امنیت اجتماعی و سیاسی کشور که از سوی بدخواهان نظام و ماموران خارجی نفوذی در کشور که در لباس های مختلف حضور داشته؛ صورت می گیرد،  موافق نبوده و از دستگاه ها و نهادهای مسئول خواهان مداخله، برخورد و رسیدگی به اینگونه اغتشاشات و آشوبهای مخرب هستند.)

۲_  درخواست های اقشار مختلف در شرایط کنونی به نحوی در فضای امن، شنیده و مطالبات قانونی محقق شود. و همچنین فضا برای بیان همه دیدگاه ها و فعالین سیاسی در چهار چوب پذیرفته شده قانون(اعم از موافقان و مخالفان نظام) به نحوی فراهم شود تا با بیان این دیدگاه ها و درخواست راه کارهای پیشنهادی، اسباب حل مشکلات فراهم گردد. ایجاد مکان هایی مناسب با تمهیدات لازم و تهیه قوانین روشن و بدون مقررات دست و پاگیر برای نشان دادن اعتراضات و شنیدن مطالبات مردمی، می تواند قدمی در همین راستا باشد.

3- اقداماتی رسمی در جهت دلجویی از مردمی که در جریانات اخیر به طریقی مورد آسیب قرار گرفته اند در جهت کاستن آلام آنها بعمل آید.

4- استعفای برخی از مقامات مسئول در جریانات اخیر می توان آبی باشد بر آتش فتنه ها که ریخته می شود.

5- اقداماتی همچون پرداخت تسهیلات در حوزه های مختلف، کاهش سطح عمومی قیمت ها، تسهیل در واگذاری ها، مسکن، خودرو، گشایش واردات و تسهیل در گمرکات و…، درجهت ترمیم معیشت مردم صورت پذیرد.

6_ به منظور پایین آوردن برخی فشارهای بین المللی با لحاظ نمودن سه شرط حکمت، عزت و مصلحت مردم ایران و نظام جمهوری اسلامی و رعایت شان و نفوذ فعلی نظام که ثمره خون شهدای چهل سال اخیر در بین توده ای مظلوم دنیا است، بسته های پیشنهادی ارائه گردد، در همین رابطه سیاست خارجی فعال بایستی مد نظر باشد.

7_ دولت و حاکمیت در سطوح مختلف اعم از لشکری و کشوری دست به برخی اقدامات ترمیمی بزنند. این اقدام باعث نشان دادن کارآمدی، توانایی و اقتدار نظام نزد مردم خواهد شد.

8_ فضای فرهنگی جامعه به سمت اقدامات متنوع و شاد با بهره گیری از هنرمندان محبوب و مورد وثوق سوق داده شود. در همین رابطه باید اقدامات به نحوی باشد که تصور باج دهی به برخی عناصر خود فروخته پیش نیاید.

9_ از پتانسیل جام جهانی فوتبال برای ایجاد وحدت و همدلی در بین اقشار مختلف مردم استفاده گردد و با ورود افراد سرشناس ورزشی در قالب جام جهانی به تلویزیون نهایت هوشمندی و بهرگیری از فرصت جام جهانی بعمل آید.

10 – با پیش رو بودن 16 آذر، نسبت به تبیین این رویداد فراتر از حرکت های دولتی با پویش های مردمی در فضای مجازی اقدام شود تا نسل جوان نگاه واضح و روشن تری به وقایع تاریخی داشته باشند.

 

ده پیشنهاد به ریاست محترم جمهور

ایران عزیز ما که با حلقه هایی چون، دین، مذهب، زبان، قومیت، جغرافیا و فرهنگ های مختلف به هم پیوسته است؛ بایستی با اراده و فکر تمامی جریان های سیاسی درون نظام که همگی دغدغه اسلامی و ایرانی دارند، اداره شود و اکنون برغم خباثت های تحمیلی و شعارهای تجزیه طلبانه بدخواهان، جمهوری اسلامی با عناوین مختلف، همچون نگینی در منطقه و جهان‌ می درخشد؛ لذا بایستی حرکتهای عظیم ملی را اسباب وحدت ملی و موجبات تقویت منافع ملی بدانیم. از این رو؛ از همین این لحظه، نباید زمان را از دست داد و از حوادث تلخ درس گرفت و تجاربی چون: ( نحوه برخورد با موضوعاتی همچون: ویدئو، ماهواره، فیلترینگ و اخیرا حجاب و…) را مایه عبرت قرار داد و توجه نمود که روش سخت در مواجهه با پدیده های نرم پاسخگو نخواهد بود.

مختار صباغی

با همکاری

سرویس آینده پژوهی سایت تحلیل ایرانی

آذر 1401

1 نظر
  1. صالحی حسن می گوید

    پیشنهادات ارایه شده بسیار مفید و قابل اجرا ست ولی برای کسانیکه عادت به وعده درمانی کرده اند و به راحتی آب خوردن وعده ساخت یک میلیون مسکن در سال یا وعده یک میلیون شغل در سال با یک میلیون تومان و یا وعده سومین قدرت جهانی شدن از طریق ازدیاد جمعیت و مناسب سازی فرهنگ و … می دهند عملی کردن پیشنهادات صعب الاجرا بسیار بعید است و در ضمن تمام چک های بی محل چهل سال گذشته دولت ها برگشت خورده و دست این دولت هم خالی است. و فقط، خدا خودش باید به داد ما برسد!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.