تحلیل ایرانی
بررسی و تحلیل
مرضیه ضیغمی

سئوالات قابل طرح در خصوص طوفان الاقصی

برخی از این سئوالات که عمدتا رسانه ایی نشده است چیست؟

1

هشت سئوال و پاسخ طوفان الاقصی

بنام خدا

همانطور که قابل پیش بینی بود  طوفان الاقصی با بیش از 50 روز از نبرد همه جانبه یک گروه فلسطینی با ارتش تا دندان مسلح اسرائیلی که مورد حمایت آمریکا و کشورهای غربی به مراحل آخر خود نزدیک می شود.

جنگی که بیش از 20 هزار کشته و مجروح از مردم غیر نظامی و مبارزان فلسطینی به جا گذاشت که در این میان سهم نوزادان و کودکان و زنان مظلوم غزه بیشتر و دردناک تر از بقیه بود. در برابر آن؛ رژیم صهیونیستی هم با بیش از 5000 هزار کشته و مجروح و اسیر اسرائیلی حاضر به پذیرش شروط گروه حماس گردیده و با به مرحله اجرا در آوردن آتش بسی که با چهار روز شروع و بعد تمدید شد، تصمیم به مبادله اسرای یکدیگر نمودند.

با بررسی اجمالی میدانی به سرعت این نتایج بدست می آید: نابودی بسیاری از اماکن مسکونی مردم غزه و فرو ریختن ساختمان ها و زیر سخت های تاسیساتی در شهر غزه از یک سو به علاوه هزاران شهید و مجروح و آواره و بی خانمان و از آن طرف از هم پاشیده شدن هیمنه پوشالی ارتش به ظاهر قوی اسرائیل، بی اعتباری دولت اسرائیل و شکست بدون جبران سیستم اطلاعاتی رژیمی که ادعای تسلط بر خاور میانه از نیل تا فرات را دارد؛ آنهم توسط فقط یک گروه مسلح فلسطینی.

بیش از 50 روز چالش جدی فلسطینیان و اسرائیل به آنجا کشیده شد که رژیم کودک کش اسرائیل وادار گردید بخش عمده ایی از حملات خود علیه حماس را به بمباران هوایی شهر کوچک غزه با انواع و اقسام بمب های اهدایی غرب نماید و نهایتا با تانک های اهدایی مارکوا به مقابله مبارزان فلسطینی با مسلح به سلاح کلاشینکف برود.

سابقه مبارزات این گروه مسلح فلسطینی با ارتش اسرائیل و سیستم اطلاعاتی آن اتفاق جدیدی نبود و در سطوح مختلف طی سالیان گذشته این دو با یکدیگر درگیری مسلحانه با شدت و ضعف داشته اند. و طوفان الاقصی  و سپس جنایات های بعدی رژیم صهیونیستی چیزی جز خلاصه و نماد انچه در 75 سال گذشته بر مردم فلسطین رخ داده است، نبود.

اما نبرد اخیر از چند جهت بسیار با اهمیت تلقی می گردد و آن را باید نقطه عطفی در تحولات منطقه دانست. یعنی اینکه از هر زاویه به آن نگاه شود؛ سئوالات مهمی مطرح می گردد که بعضا بدون پاسخ یا پاسخی مبهم را در بر خواهد داشت.

برخی از این سئوالات که عمدتا رسانه ایی نشده است را می توان اینگونه مطرح کرد:

  • علت اینکه در مقطع زمانی عید کیپور یهودیان، این عملیات صورت گرفته، چه بوده است؟

بهره گیری مجدد از اصل غافلگیری و رساندن پیامی مهم از سوی حماس و فلسطینیان به رژیم جعلی اسرائیل مبنی بر زنده نگه داشتن یاد و خاطره عملیات غافلگیری اعراب(مصر و سوریه) علیه اسرائیل در سال 1973. این دلیل می تواند انگیزه لازم را برای شروع یک جنگ تمام عیار با سیستم غافلگیری در عید کیپور را به فلسطینیان بدهد.

  • سیستم اطلاعاتی اسرائیل با آنهمه قدرت مسلط خود چرا نتوانسته است میلیون ها تن خاک تخلیه شده از تونل ها را قبل از طوفان الاقصی کشف کند؟

پاسخ به این سئوال می تواند از دو زاویه دیده شود؛ اولا حماس با سیستمی اطلاعاتی پیچیده تر، توانسته است سیستم اطلاعاتی اسرائیل را دور زده و فریب دهد. و این همان نقطه گره گشای این جنگ می تواند باشد . یعنی قدرت برتر در میدان نبرد به داشتن سلاح و تجهیزات یا حتی تسلط و اشغال سرزمینی نیست. دوما می توان حدس زد اسرائیل بر تخلیه این خاک ها اشرافیت داشته است ضمن برخی اخبار و گزارشات بر این امر مهر تایید زده اند. اما شرایط و اقتضای سیاست داخلی و بین المللی اجازه دخالت دولت اسرائیل بر این کار را به رژیم کودک کش اسرائیل نداده است. یعنی اینکه اسرائیل به دنبال رسیدن زمان مناسب برای بهره برداری از اطلاعات در این رابطه بوده که با پیش دستی عملیات طوفان الاقصی این سیاست با شکست روبرو شده است. که باز هم ضعف و شکست محاسباتی اسرائیل را در بر داشته است.

  • ارتش تا دندان مسلح اسرائیل و نیروهای مسلح آن که تقریبا هر روزه دست به جنایت علیه فلسطینی ها می زدند و دائم در آماده باش بوده اند، چرا غافلگیر شدند؟

حدس و گمان بر این است سلسله مراتب سازمانی و نظامی ارتش اسرائیل که در نهایت منتهی به نخست وزیر دولت اسرائیل می گردد؛ دچار نوعی فساد سازمانی از درون و اخلال در انجام محاسبات عملیاتی گردیده اند و لذا قادر نبودند این عملیات را پیش بینی کنند.

  • تحولات سیاسی در درون اسرائیل و مخالفت های روز افزون جناح مخالف نتانیاهو تا چه میزان در شکل گیری وسرعت دادن به این عملیات یا موفق بودن اصل غافل گیری آن موثر بوده اند؟

پاسخ به این سئوال نیز را باید از دو منظر دیده شود. اولا قوانین اصلاحات قضایی که دست نخست وزیر را در نادیده گرفتن احکام دیوان عالی قضایی این کشور باز گذاشته است در حقیقت تبدیل به یک فرصت زمانی مطلوب برای زنده نگه داشتن عمر سیاسی نتانیاهو گردید. این قانون تا زمانی که نتانیاهو بر سر قدرت است کارائی ویژه دارد. لذا جنگ بهانه ایی خوب برای طولانی شدن حضور نتانیاهو در قدرت خواهد بود. دوما از سوی دیگر مخالفان دولت فعلی با موافقت و گسترش این جنگ در حقیقت به دنبال آسیب پذیری بیشتر دولت مستقر در اسرائیل بوده تا بتوانند نتانیاهو را مجبور به استعفا نمایند. و به اهداف سیاسی خود در رسیدن به قدرت موفق شوند. بخش دوم را می توان در شکست اطلاعاتی اسرائیل و فساد در درون نظامیان اسرائیل  موثر دانست.

  • شخص نتانیاهو برای زنده ماندن در عرصه سیاست تا کجا حاضر است منافع اسرائیل را قربانی مطامع سیاسی یا جریان حامی خود کند؟

شخصیت نتانیاهو که بعضا با اظهاراتش؛ مضحکه جراید و شبکه های اجتماعی نیز می گردد و سابقه فساد این شخص که دستگاه قضائی اسرائیل را به دنبال خود، برای رسیدگی به پرونده فسادش می کشاند؛ گویای این موضوع مهم است که این شخص برای طولانی کردن عمر سیاسی خود و بهره برداری از قدرت از هیچ تلاشی فرو گذار نخواهد بود.

  • منافع، سود و بهره برداری سیاسی، اقتصادی هریک از این دو طرف در یک مخاصمه 75 ساله ظالم با مظلوم در فلسطین که اخیرا در جنگ طوفان الاقصی به اوج خود رسیده، چه بوده است؟

حماس به عنوان یک گروه شبه نظامی توانست قدرت پوشالی اسرائیل را به دنیا و به خصوص سرمایه گذاران سیاسی و اقتصادی که به دنبال اجرای پیمان ابراهیم بودند، نشان دهد و آنان را تا مرز تعلیق روابط یا تصمیمات خود با اسرائیل در این رابطه بکشاند.

اسرائیل نیز با خالی کردن انبارهای موشکی خود بر سر مردم مظلوم غزه و به میدان کشاندن حمایت های نظامی و مالی آمریکا و غرب بار دیگر گوشزد نماید برغم شکست های دومنیو وار آمریکا در افغانستان، عراق، یمن و سوریه این پیام به واشینگتن، دی.سی برسد که هنوز اسرائیل در خاور میانه باقی مانده و خطر اضمحالال و نابودی را شدیدا حس می کند و لذا نیاز به حمایت دارد و هنوز زود است که غرب بخواهد به سمت شرق آسیا کوچ کند.

  • نقش شرکت ها و کمپانی های ساختمان سازی در موضوع آینده غزه و بازسازی خرابه های آن چگونه ارزیابی می شود؟

جنگ غزه یا همان طوفان الاقصی دیر یا زود به پایان خود نزدیک خواهد شد و آنگاه موضوع بازسازی ویرانه های به جا مانده در دستور کار دو طرف قرار می گیرد. بدیهی است در میان کمپانی های ساختمان سازی و شهر سازی در دنیا که منتظر و مترصد چنین وقایعی هستند، پیمانکارهای خوبی پیدا خواهند شد. بخصوص آنکه بحث وجود میدان های گازی و نفتی در آبهای غزه و بهره برداری و استحصال آنان به صورت جدی مطرح شده است. دعوت از میلیاردرهای آمریکایی برای بازدیداز مناطق مختلف غزه و شهرک های اسرائیلی چیزی جز جذب سرمایه گذاری های بعدی نمی تواند باشد.

  • نقش و تاثیر قدرت های منطقه ایی و جهانی در بروز و شکل گیری طوفان الاقصی چه بوده است؟

تا به امروز هیچ قدرت منطقه ایی و جهانی حاضر نشده است به صورت رسمی، مسئولیت شروع این عملیات را به کل مبارزان فلسطینی بداند. و از طرفی بلند پروازی های اسرائیل در منطقه و تلاش برای احیای اسرائیل بزرگ از نیل تا فرات، نیاز به وجود ترمزی قوی و موثر داشت که بتواند این دیو خفته را در منطقه کمافی السابق محدود به فلسطینی های مظلوم بنماید. سیلی خوردن اسرائیل از یک گروه شبه نظامی در حقیقت تنها پاسخی کوچک و جزئی به فشارها و رفتارهای ظالمانه این رژیم در طی 75 سال گذشته و بخصوص دهه اخیر بوده است.

 

والسلام

مجید بهمنی

آذر 1402

 

 

 

 

 

1 نظر
  1. صالحی حسن می گوید

    ضمن تشکر از قلم شیوای نگارنده، شاید هم اکنون خیلی زودباشد. که در مورد پیروزی های حماسه آفرین حماس صحبت کرد در حالی که ارتش اسرائیل شمال شهر غزه را اشغال کرده‌اند و بیش از ۲۰ هزار کشته و مجروح از مردم غیر نظامی و مبارزان غزه گرفته اند و صحبت سر این است که مدیریت مناطق اشغالی را به سازمان ملل بسپارند و جنگ را پس از آتش بس ادامه بدهند. هرچند که افکار عمومی جهان شدیداً مخالف اشغال غزه توسط ارتش اسرائیل است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.