تحلیل ایرانی
بررسی و تحلیل
مرضیه ضیغمی

پرسپولیس در فصل 1403-1402 قهرمان لیگ برتر می شود؟

تحلیلی بر شرایط اخیر تیم فوتبال پرسپولیس

0

پرسپولیس در فصل 1403-1402 قهرمان لیگ برتر می شود؟

بنام خدا

بلاخره پای var هم به بازی های داخلی ایران باز شد که پا قدم خوبی برای پرسپولیس نداشت و استقلال به یمن این سیستم جدید توانست از یک شکست دیگر در دربی فرار کند و طبعا در این ماجرا هیچ کس مثل جواد نکونام مربی جوان این تیم که تاکنون طعم شکست در دربی را نچشیده است، خوشحال نبود.

اما همه ماجرا به اینجا ختم نمی شود؛ پرسپولیس با این بازی؛ یعنی  11 بازی اخیر خود توانسته از 33 امتیاز فقط 21 امتیاز بگیرد در حالی که در فصل گذشته با همین تعداد بازی و در همین هفته توانسته بود 24 امتیاز جمع کند .

چه اتفاقاتی روی داده است که باید چنین وضعیتی را از تیمی چون پرسپولیس که پر سابقه ترین تیم در فوتبال ایران و رکورد دار قهرمانی در لیگ های مختلف ایران است مشاهده کنیم. آنهم طی هفت فصل گذشته فوتبال ایران با 14 قهرمانی بعضا متوالی. یعنی به طور متوسط هر سال با دو قهرمانی و تقریبا بیشترین بازیکنان لژیونر به تیم های خارجی و داخلی و ملی داشته باشد.

در اینجا به صورت خلاصه فقط به چند پارمتر اصلی  اشاره می شود  که شاید نباید از پرسپولیس انتظار داشته باشیم مثل سال های گذشته قهرمان لیگ برتر ایران شود.

  • تیم به سمت پیر شدن می رود؟

معدل سنی تیم پرسپولیس بهترین نمودار برای نشان دادن این واقعیت است. تیمی که به نقل از رسانه ها در بین چهار تیم مدعی قهرمانی معدل سنی به لحاظ سنی چهارمین است. بازیکنانی چون وحید ترابی – عالیشاه – وحید امیری – سروش رفیعی نمونه ایی بارز از این مسئله هستند. مصدومیت این بازیکنان انهم در اوج امادگی فنی نشان از هرچیز دیگر باشد یک پیام را می رساند که این بازیکنان اگر پیر هم نباشد ولی شدید در استانه ان قرار دارند. زیرا دیگر این بازیکنان ، شادابی سالهای قبل در ساقشان دیده نمی شود هرچند هنوز هم ترابی و عالیشاه گره گشای این تیم در مشکلات در زمین شده اند. عالیشاه بازیکنی تعویضی است و ترابی از مصدومیت به این فصل رسید و امیری هم حتی به لحاظ مصدمیت بازی های اسیائی را از دست داده است . هرچند مصدومیت قسمتی از بازی فوتبال است اما تکرار ان نمی تواند عادی باشد.

  • تیمهای دیگر هم انتظار قهرمانی دارند!!!

اینکه دو تیم سپاهیان و استقلال که هر دو در کورس قهرمانی این فصل هستند یکی به عنوان مجرم و دیگری متهم به عدم رعایت سقف قرار داد هستند در کنار حتی پرسپولیس که این جرم را یدک می کشد بیانگر واقعیتی مهم است که بعد از هفت سال تیم های دیگر انتظار دارند مخارجشان نتیجه ایی جز قهرمانی نداشته باشد. سپاهان با یک دوجین بازیکن درجه یک لیگ در تیمش (که حتی به تیم ملی دوم یا پرسپولیس دوم هم مشهور شده) این مطلب را به رخ همه تیم ها کشیده است که حتی با کسر چهار امتیاز حاضر نیست به هیچ عنوان از رسیدن به قهرمانی دست بکشد. این موضوع با رقتن مدیرش از این تیم تغییر نخواهد کرد بلکه شاید بتوان گفت سپاهان حاضر شد برای رسیدن به این مهم بعد از حذف چهار امتیاز یک قربانی دیگری چون ساکت که مدیری توانمند است را بپذیرد.

  • شاید انگیزه ها رو به کاهش نهاده است.

رسیدن به شش قهرمانی لیگ و دو بار قهرمانی جام حذفی و پنج سوپر لیک و دو نایب قهرمانی در آسیا  آنهم در طی هفت سال از یک تیم که تقریبا در طی این مدت کمترین فراز و نشیب را داشته است . شاید موجب کاهش انگیزه در بازیکنان شده باشد . هرچند هیچگاه شاهد کم کاری بازکنان در زمین نیستیم و بازی مالکانه تیم در مستطیل سبز نشان می دهد بازیکنان به دنبال نتیجه هم هستند اما این تعداد قهرمانی در هفت سال متوالی یک رکورد جاودانه است که انقدر قدرت دارد که هر بازیکی را اشباع کند.

  • زمین و زمان باید در خدمت همه تیم ها باشد بجز پرسپولیس

برای اثبات اینکه زمین و زمان نقش دارند تا پرسپولین نتیجه نگیرد همین یک موضوع کافی است و هیچ دلیلی بهتر از بازی مهم پرسپولیس با النصر سعودی را در ورزشگاه غیر اماده ازادی نمی توان نام برد در حالی که در اصفهان ، مشهد و حتی تبریز ورزشگاه های اماده ایی برای این بازی مهم بود . بازی در زمینی که جز شکست و خجالت و مصدومیت برای پرسپولیس در برابر تیم متمول و پولدار و با ان سوپر بازیکنان جهانی اش چیزی به همراه نداشت. انهم شکستی که نهایتا با حذف پرسپولیس با تراژدی شکست از الدحیل و حذف از آسیا کامل شد. Var  که بایستی مرحمی بر حرف و حدیث های داوری باشد خود به تنهایی معضلی جدیدی بر داوری  شده است.

Var که بایستی مرحمی بر حرف و حدیث های داوری باشد خود به تنهایی معضلی جدیدی بر داوری شده است.
Var که بایستی مرحمی بر حرف و حدیث های داوری باشد خود به تنهایی معضلی جدیدی بر داوری شده است.
  • کمبود بازیکن در پست حیاتی

تیم پرسپولیس در دو فصل گذشته از پست فوروارد رنج برد . بخصوص بعد از رفتن بدون اطلاع قبلی لوکادیا هرچند همه انتظار از هم پاشیدن این تیم در این پست را داشتند که پدیده ایی چون عمری مرحمی بر این زخم شد . اما در فصل جدید نیز پرسپولیس هیچگاه نتوانست  خلا در این پست را با بازیکنان ایرانی و خارجی  به طور کامل پر کند و با رفتن عیسی ال کثیر هم این زخم عمیق تر شد. و تا رسیدن بازیکنی چون شهاب زاهدی حتی با داشتن تجربه بازی های خارجی تا رسیدن به یک بازیکن شش دنگ در این پست پرسپولیس حداقل یک فصل بازی نیاز است.

  • تصمیم های غلط در خروج بازیکنان کلیدی بدون جایگزین

تصمیم های غلط در این فصل به عهده کیست؟ اما انچه مشهود است اجازه خروج بازیکنی چون آل کثیر انهم در حالی که تیم فاقد مهاجم بوده و از طرفی سقف قراردادها رعایت نمی شده ، عدم جذب بازیکن درجه یک خارجی و حتی جلب رضایت مجدد از لودکادیا برای بازگشت ، عدم توانایی در جذب رضا اسدی و حتی عدم جلب رضایت کریم باقری به عنوان مربی که در جمع جور کردن بازیکنان در شرایط سخت توانایی ویژه ایی را دارد را شاید بتوان به تصمیمات غلطی مرتبط دانست که کادر فنی و سطوح سرپرستی و مدیر عامل و مربیان دانست که تاثیرات ان در مستطیل سبز نشان داده است.

پرسپولیس در فصل 1403-1402 قهرمان لیگ برتر می شود؟

در پایان این یادداشت باید  نوشت: شاید بسیار زود باشد که در مورد قهرمانی آخر فصل صحبت کنیم ولی اگر اوضاع بر همین منوال بگذارد بدون اینکه قصد مایوس کردن خوانندگان و هوادران عزیز این تیم پر طرفدار در آسیا را داشته باشیم فقط می توان گفت هواداران باید به امید و انتظار همت دوباره و غیرت پرسپولیسی باشند تا این تیم در همین کورس رقابت قهرمانی ماندگار مانده و جام را برای چندمین بار دبل کرده، به صورت پیاپی بالای سر ببرد.

مجید بهمنی

آذر 1402

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.