تحلیل ایرانی
بررسی و تحلیل
مرضیه ضیغمی

گزارش اختصاصی وبگاه تحلیل ایرانی از انتخابات ریاست جمهوری روسیه در مارس 2024 + فیلم

گزارش یک انتخابات

0

گزارش اختصاصی از انتخایات اخیر ریاست جمهوری روسیه در مارس 2024

 

 

گزارش اختصاصی از انتخایات اخیر ریاست جمهوری روسیه در مارس 2024

با سلام خدمت همه مخاطبین عزیز پایگاه خبری تحلیل ایرانی

من محمد سعید بهمنی به عنوان ناظر بین المللی انتخابات روسیه در سفری هفت روزه در ایام انتخابات به کشور  روسیه و شهر مسکو  و شهر دیگری سفر داشتم که تلاش میکنم در این فرصت کوتاه  توضیحاتی ارائه بدهم.

ما در اواسط ماه مارس توسط اتاق مدنی کشور روسیه و مجلس سنای این کشور به عنوان ناظر بین المللی برای دیدن روند انتخابات ریاست جمهوری کشور روسیه به این کشور دعوت شدیم.

تحصیلاتم در حوزه روابط بین الملل و فعالیتم به عنوان سردبیر و صاحب رسانه و پایگاه خبری مهمترین عامل در انتخاب از سوی مجلس  و اتاق مدنی روسیه بود که در این رابطه خیلی نقش داشت.

در تاریخ سیزده ام مارس در قالب یک گروه ایرانی به کشور روسیه و شهر مسکو سفر اعزام شدیم. انجا طبق برنامه ریزی هایی که انجام شده بود حدوداً 700 تا 800 ناظر بین المللی حضور داشتند که همگی برای بازدید از انتخابات ریاست جمهوری روسیه  با هماهنگی وزارت خارجه روسیه و دعوت اتاق مدنی این کشور در گروه های پنج تا ده نفره به حوزه های اخذ رای اعزام می شدند.

من با یک گروه هفت نفره ناظر از کشورهایی مثل کلمبیا، اسلواکی، چاد، نپال، مالزی و پاکستان به یک شهر با فاصله 2000 کلومتری از مسکو به اسم چلیابینسک اعزام شدیم تا بتوانیم حوزه های اخذ رای انجا را بازدید بکنیم .

در چهار روزی که من در این شهر حضور داشتم تقریبا از بیست حوزه انتخاباتی بازدید کردیم.

یکی از مهمترین مراحل که انجا وجود داشت ستاد کلی و مرکزی انتخابات در شهر مذکور بود که تمام نمایندگان می توانستند انجا یک نماینده داشته باشند تا بتوانند روند انتخابات را بررسی کنند.

دوربین هایی در تمام شعب اخذ رای به صورت انلاین قرار داده شده بود ( در تصاویر هم مشخص است) که تصاویر شعب  بر روی صفحه های تلوزیونی بزرگی نمایش داده می شد و هر لحظه امکان رد یابی و دیدن اتفاقات انجا در هر شعبه وجود داشت. و خیلی جالب بود که مردم عادی نیز می توانستند انجا حضور داشته باشند  و این روند را به صورت کامل ببنند. و حتی اگر سئوالی داشتند از مسئولین مربوطه بپرسند. و حتی با نماینده کاندیداها آزادانه صحبت کنند و تبادل نظر بکنند.

در شهر فوق شعب انتخاباتی زیادی وجود داشت که ما بیست حوزه را  بازدید کردیم در خود شهر و روستاهای اطراف بازدید کردیم.

سه مدل رای گیری انجا وجود داشت 1- به روش سنتی 2- به روش الکترونیکی 3- به صورت اپلیکیشن موبایل که این سومی مورد استقبال مردم هم واقع شده بود.

در واقع در کشور روسیه برای اولین بار انتخابات در سه روز پی درپی برگزار شد که با توجه به وسعت روسیه و فاصله زمانی ساعتی که بین بعضی از شهرها تا دوازده ساعت هم وجود دارد؛ این اتفاق کمک میکرد که مردم راحت تر توی انتخابات شرکت بکنند.

یعنی در واقع محدودیت زمانی وجود نداشت.

بیش از پنج هزار و نهصد شعبه اخذ رای تو این کشور وجود داشت. در ایام انتخابات حدود صد و دوازده میلیون نفر واجد شرایط رای دادن بودن که افراد بالای  هیجده سال می توانستند در رای گیری شرکت کنند.

حضور رای اولی ها در این انتخابات در جای خود جالب بود و استقبال خوبی این دسته از جوانان می از انتخابات می کردند.

پیش از رای گیری طبق نظر سنجی هایی که وجود داشت حدود 80 درصد رای را برای اقای پوتین به عنوان رئیس جمهور پیش بینی می کردند که این اتفاق هم افتاد.

در واقع اقای پوتین با رأی بالایی  توانست برای دور جدید و به صورت مجدد  به عنوان رئیس جمهور روسیه انتخاب بشود و مرد اول این کشور لقب بگیرد.

ما در ایام بازدید به دفاتر کاندیده ها هم در واقع مراجعه داشتیم با هاشون صحبت کردیم همه آنها  با توجه به اینکه شرایط  و پیروزی پوتین را با ارای بالا می دانستند ولی فعالیت انتخاباتی می کردند و بر اساس اون تفکراتی که داشتن برنامه ریزی کرده و یک مسیر رو پی می گرفتند.

در این انتخابات شفافیت یک امر خیلی مهم توسط دولت روسیه بود. برای رأی گیری که خب بسیار همین اتفاق می افتاد و تمام شعب اخذ رای بدون هیچ فشاری مردم رای می دادند به صورت کاملا دل بخواهی و آزادانه.

ما در اون حوزه هایی که بودیم تخلفی رو واقعا مشاهده نکردیم همه چیز در آرامش در حال اتفاق افتادن بود و جالبی آنجا این بود که مردم اکثراً خانوادگی برای رای دادن می آمدند.

پیر مرد و پیر زن ها خیلی زیاد بودند و خانواده های با بچه های کوچک توی سرمای مسکو و اون شهری که ما بودیم که سردتر از مسکو هم بود بسیار مردم با بچه هاشون شرکت می کردند و معمولا بیرون شعب اخذ رای  فستیوال و جشن های بسیار زیادی هم در حال برگزاری بود و مردم روسیه ایام انتخابات رو چیزی شبیه به یک جشن ملی هم تلقی می کردند که حالا با توجه به خلاف چیزی که معمولا در مورد کشور روسیه گفته می شود.  از نگاه هایی که به دولت روسیه دارند و به شخص اقای پوتین دارند این که انجا ممکنه حالت دکتاتوری وجود داشته باشد و انجا مردم تحت فشار هستند.  نه ما آنجا و در کشور روسیه چنین چیزهایی واقعا رویت نکردیم و همه چیز تحت آرامش و در یک روند خیلی شفاف اتفاق افتاد و خب همه چیز در سه روز انتخابات برگذار شد و نتیجه هم مشخص گردید.

این خلاصه ایی بود از تجربه من به عنوان ناظر بین المللی انتخابات ریاست جمهوری کشور روسیه که خواستم برای شما مخاطبین پایگاه خبری تحلیل ایرانی به اشتراک بگذارم. انشاءالله موفق و موید باشید.

والسلام

محمد سعید بهمنی

گزارش اختصاصی از انتخایات اخیر ریاست جمهوری روسیه در مارس 2024

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.