تحلیل ایرانی
بررسی و تحلیل
مرضیه ضیغمی

هوش مصنوعی و امنیت ملی در اسرائیل-5

نقش فن آوری جدید 5G در بهبود عملکرد هوش مصنوعی و هوش مصنوعی عمومی

0

هوش مصنوعی و امنیت ملی در اسرائیل-5

 هوش مصنوعی و عرصه  بین المللی

بخش دوم

 

بزرگترین خطر هوش مصنوعی این است که مردم خیلی زود به این نتیجه می رسند آن را درک می کنند.

الیازر یودکووسکی، محقق و نویسنده آمریکایی در حوزه هوش مصنوعی

آنچه خوانده اید:

در قسمت چهارم  به کاربردهای گسترده هوش مصنوعی در صنایع نظامی و غیر نظامی (اسرائیل و آمریکا)  و فناوری های که توسط هوش مصنوعی پشتیبانی شده یا آن را پشتیبانی می کنند اشاره می گردد.

آنچه می خوانید:

در این قسمت با مقدمه ایی از  نقش فن آوری جدید 5G در بهبود عملکرد هوش مصنوعی به موضوع هوش مصنوعی عمومی می پردازد.

 

هوش مصنوعی و امنیت ملی در اسرائیل-5

 

مقدمه

استفاده کوانتومی قادر است سطح بالایی از توانایی های محاسباتی را ایجاد کند. یعنی می تواند همزمان ۰ و ۱ باشد و به رایانه های کوانتومی مزیت عملیات در قابلیت های محاسباتی بدهد.

فن آوری های کوانتومی همچنین می توانند پارادایم های جدیدی را در نحوه جمع آوری، ذخیره و پردازش اطلاعات ایجاد کرده و ابزارهای بهبود یافته ای را در امور امنیتی، محاسبه و اندازه گیری کند.

انقلاب محاسبات کوانتومی نه تنها محاسبات را بهبود بخشیده است، بلکه این پتانسیل را نیز دارد تا تمام رمزگذاری های مرسوم را مختل کرده و درنتیجه باعث فروپاشی سیستم های در حال استفاده شود.

هوش مصنوعی و امنیت ملی در اسرائیل-5

پردازش ابری

پردازش ابری امکان دسترسی بر اساس تقاضا را از هر نقطه، به یک مجموعه مشترک از منابع محاسباتی، ازجمله شبکه ها، سرورها، فضای ذخیره سازی، در برنامه ها و خدمات ارائه شده را می دهد.

این گونه خدمات می تواند از راه دور به رایانه های متصل به شبکه، امکان دسترسی به منابع را بدهد. در این حالت کاربران پردازش ابری نیازی دیگر نیازی به دربافت و مدیریت منابع از سیستم های خود ندارند. از این رو آنها بدنبال اجاره خدمات ابری هستند که بتوانند با هزینه نسبتاً کم، با نیازهای آنها سازگار شوند.

بایستی در نظر داشت انواع سرویس های زیرساخت:

– به عنوان یک سرویس؛کاربران منابع محاسباتی را قادر می سازند تا بتوانند منابعی مانند ذخیره سازی و پردازش را برای استفاده دریافت کنند؛

– پلت فرم انها؛ به نحوی است که کاربران بتوانند منابع رایانه ایی و ابزارهای پشتیبانی شده توسط ارائه دهنده را دریافت کنند؛

– نرم افزارهای این سرویس ها به گونه ایی است که به جای خرید و سپس نصب نرم افزار توسط کاربران، کاربر بتواند از طریق شبکه ارتباطی در وب سایت هایی که  ارائه دهنده معرفی می کند، قابل بهره برداری باشد.

پردازش ابریهمچنین می تواند مقادیر زیادی داده را ذخیره کند تا سیستم های هوش مصنوعی بتوانند برای آموزش یا تصمیم گیری به آنها دسترسی داشته باشند.

علاوه بر این، بهبود، قابلیت های هوش مصنوعی می تواند داده های جدیدی را برای ورود به فضای ابری تولید کند که بتواند به یادگیری سایر سیستم های هوش مصنوعی کمک کند. در واقع، پردازش ابری به قدرت های محاسباتی این اجازه را می دهد تا هوش مصنوعی با آرایه های بزرگ به مقابله بپردازند. اما لازم است توجه کنیم زیرساخت اینترنت دسترسی هوش مصنوعی را محدود می کند، لذا نمی توان از خدمات ابری در هر موردی استفاده کرد، چونکه میزان انتقال اطلاعات در فضای اینترنتی در مقایسه با نیازهای سیستم هوش مصنوعی جزئی است.

5G  شبکه های نسل پنجم

استفاده روزافزون از دستگاه های تلفن همراه و اتصال آنها به شبکه، مستلزم جریان سریع داده و ارائه خدمات قابل اعتماد است که می تواند ترافیک قابل توجهی را در شبکه مدیریت کند. شبکه های تلفن همراه 5G باید این نیاز را برآورده کنند، از این رو بایستی پهنای باند را به میزان قابل توجهی افزایش دهند و رکورد جدیدی با سرعت دانلود ۲۰ گیگا بایت در ثانیه در مقایسه با یک گیگا بایت در ثانیه نسبت به شبکه های 4G را ایجاد کنند.

انتظار می رود شبکه های 5G در موارد زیر به فروشندگان این خدمات را ارائه دهند ؛

– بهبود و افزایش خدمات ارائه شده به مصرف کنندگان ( به عنوان مثال، پخش ویدیو یا برنامه های کاربردی در واقعیت مجازی)،

– پشتیبانی از تعداد بی شماری از دستگاه های متصل به شبکه ها (مانند چندین شیء در حوزه اینترنت اشیا)،

– پشتیبانی از صنایع جدید ( مانند سنسورهای صنعتی)،

– انجام تجزیه و تحلیل داده های پیشرفته،

– و امکان استفاده در فناوری های پیشرفته مانند وسایل نقلیه خودکار

شبکه های 5G همچنین می توانند عملکرد سیستم های هوش مصنوعی را با فراهم کردن زیرساخت هایی برای انتقال حجم عظیمی از داده ها فعال و بهبود ببخشند، اینها در صورتی است که هوش مصنوعی بتواند با درک پیچیدگی شبکه های 5G و اطلاعاتی که آنها تولید می کنند، درک نموده و متقابلاً طبق آن عمل نماید.

فصل پنجم: هوش مصنوعی عمومی

درحالی که عصر کنونی به عنوان عصر “هوش مصنوعی محدود” تعریف می شود، که فقط قادر به انجام برخی اقدامات خاصی که برای آن ها تعریف شده است، اما محققان و کارشناسان همچنین به امکان توسعه “هوش مصنوعی عمومی”  نیز می پردازند تا به عنوان ماشینی برای عمل و تفکر مشابه مغز انسان کار کند. این تعریف کلی، پیچیدگی این رشته را نشان می دهد، زیرا مهندسی فنی را با عملکردهای زیستی ،روانی و شناختی انسان ها ترکیب می کند.

برای مثال، تعاریف عملیاتی آن مربوط به نرم افزاری است که بتواند «آزمون تورینگ» را با انجام یک مکالمه مداوم با آزمایش کنندگان انسانی، که هیچ تصوری از صحبت کردن با یک ماشین ندارند، پشت سر بگذارد.

آزمون پیچیده تر «آزمون استخدام» است که توانایی ماشین را برای انجام طیف وسیعی از نقش های حیاتی مختلف در بازار کار آزمایش می کند.

با این حال، آشکار است که کل بیشتر مجموع اجزای هوش مصنوعی عمومی دارای قابلیت پردازش شاخص های کافی برای توضیح چنین فناوری پیچیده ای نیست.

برغم پیچیدگی تعریف آن، اجماع گسترده ای وجود دارد تا هوش مصنوعی عمومی، علاوه بر تمایل جهانی برای سپردن تصمیم گیری به ماشین ها، بر پیشرفت های قابل توجهی در تحقیقات شناختی، سخت افزار و نرم افزار متکی نماید.

اضافه بر اینکه، بخش های تجاری و عمومی نیز علاقه زیادی به توسعه هوش مصنوعی عمومی با توجه به جنبه های مختلف آن پیدا کرده اند.

با این حال، امکان سنجی توسعه هوش مصنوعی عمومی هنوز قابل بحث است. محققان نمی توانند در مورد چگونگی توانایی توسعه اینگونه فناوری ها به توافق برسند و حتی در مورد زمان مورد نیاز برای انجام این کار و امکان تولید آن اختلاف نظر دارند.

علاوه براین، اثرات منفی و مثبت آن بر بشریت نیز همچنان محل بحث است. هوش مصنوعی عمومی با سه چالش اصلی روبرو است. اول نبود تعریفی از فناوری هوش مصنوعی و مشکل اندازه گیری آن.

دوم، شکاف هایی در زمینه علوم اعصاب و شناختی وجود دارد که برنامه ریزی یک ماشین برای یادگیری سریع چیزهای جدید یا تعمیم در یک محیط پرسروصدا را دشوار می کند، تا زمانی که درک درستی از نحوه انجام آن توسط شخص وجود نداشته باشد.

سوم، چالش و مشکلات فنی در حوزه سخت افزاری نیز پیشرفت در یادگیری عمیق را محدود می کند.

بنابرای محققان معتقدند برای پیشرفت، هوش مصنوعی به قابلیت های پردازشی قوی تر و کارآمدتر ازآنچه امروز وجود دارد، نیازمند است.

باوجود عدم اطمینان در مورد نکات مثبت و آینده یک هوش مصنوعی عمومی، هوش مصنوعی عمومی ممکن است پیامدهای منفی نیز داشته باشد. محققان بسیاری معتقدند در حال حاضر دستیابی و بکارگیری هوش مصنوعی عمومی به یک مسابقه خطرناک تبدیل شده که ایالات متحده آمریکا و چین در رأس آن قرار دارند.

دیدگاه غالب این است که اولین کشوری که به این نوع اطلاعات دست یافته و آن را توسعه دهد، از مزیت برتری قابل توجهی نسبت به رقبای خود برخوردار خواهد بود، لذا این احتمال را افزایش می دهد که جنبه های ایمنی در طول توسعه شتابان آن، نادیده گرفته شده است.

به علاوه، این نگرانی وجود دارد که گروه های کوچکی از افراد ممکن است از هوش مصنوعی عمومی و همچنین مشکل کنترل خود محصول سوءاستفاده کنند، به همین دلیل برخی می ترسند مانند بسیاری از فیلم های علمی – تخیلی این مزیت همچون قدرتی بدون محدودیت در دست افراد و گروه های ضد بشری قرار گیرد .

هوش مصنوعی و امنیت ملی در اسرائیل-5

نتیجه:

به طور گسترده ارزیابی گردیده که هوش مصنوعی عمومی در همه زمینه ها – ازجمله: در صنعت و بازار کار  تأثیر گذاشته و باعث تغییر در اقتصاد جهانی می گردد، همچنین این هوش سیستم آموزشی را دگرگون کرده، مراقبت های بهداشتی، حمل و نقل و موارد دیگر را متحول ساخته، و در حالی که از اساس رفتار جامعه انسانی را تغییر می دهد به طور اجتناب ناپذیری، قادر است پیامدهایی بر موازنه جهانی قدرت و ماهیت سیاست و جنگ ایجاد نماید و  بر امنیت ملی کشورها و همچنین تاثیراتی در روابط بین المللی دولت ها در بخش  خصوصی و دولتی بجا بگذارد.

 

ادامه مطلب …

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.