تحلیل ایرانی
بررسی و تحلیل
مرضیه ضیغمی

سناریوهای محتمل طوفان الاقصی

هفت سناریو در ارتباط با جنگ غزه

0

سناریوهای محتمل طوفان الاقصی

بسم الله الرحمن الرحیم

سئوال:

سناریوهایی پیش رو بعد از عملیات طوفان الاقصی در منطقه چیست؟

جنگ طوفان الاقصی بجز مقامات رژیم اشغالگر قدس توانست جهان را هم شگفت زده نماید.

در بررسی این عملیات انچه مشخص بود برای اولین بار؛ یک حمله ترکیبی تمام عیار صورت گرفته است. جنگ مورد نظر همان ابتدا، مانند جنگ ۳۳ روزه ابتکار عمل را به مقاومت اسلامی داده و نزدیک به ۵۰۰ کشته، ۴۰۰ اسیر و ۳۰۰۰ زخمی در همان روز اول به رژیم اشغالگر قدس تحمیل نموده آند.

اما انچه به وقوع پیوسته است را می توان در سناریوهای محتمل بعد از عملیاتی که بنام طوفان الاقصی نامیده شده است متصور نمود:

سناریوی ۱

حمله شدید نظامی اسراییل به غزه

هدف این سناریو؛ ایجاد فرصتی دیگر یا بهانه ایی جدید برای نابودی کامل حماس؛ توسط رژیم اشغالگر قدس است.

سوال های ذیل برای سناریوی مورد نظر مطرح می گردد:

۱- با توجه به خود کامگی های مکرر اسرائیل آیا در مقطع کنونی وقوع چنین سناریویی می تواند محتمل باشد؟ یا اینکه آیا اسرائیل برای نابودی حماس نیاز به بهانه و جنگ تمام عیار داشت؟ رفتارهای قبلی این رژیم و خودکامگی ان عملا این سناریور را غیر متمحل می سازد.

۲- در صورت پاسخ مثبت به سئوال فوق؛ آیا اسرائیل در نابودی کامل حماس موفق خواهند شد؟

سناریوی ۲

 مذاکره رژیم اشغالگر قدس با حماس

احتمال زیر برای سناریوی دوم متصور خواهد بود:

اسرائیل بعد از شکست های متعدد نظامی در سال های اخیر به دنبال شرایطی بوده تا با پذیرش خواسته های فلسطین و حماس عملا به نوعی صحنه جنگ را تبدیل به مذاکرات سیاسی و دیپلماسی با فلسطنیان نموده و با خرید زمان بتواند به سایر سیاست های توسعه طلبانه خود در خارج مرزهای خود در منطقه جامعه عمل بپوشاند.

در این رابطه باید ذکر گردد اگر رژیم صهیونیست تسلیم خواسته های حماس گردد؛ مردم اسرائیل با دولت و ارتش رژیم صهیونیست بی اعتماد خواهند شد. و این موضوع موجب تضعیف هر چه بیشتر دولت حاکم در اسرائیل بخصوص در مقابل جناح های افراطی در داخل این رژیم است و همچنین در آینده قدرت مبارزه مقامات رژیم اشغالگر قدس با حماس بسیار ضعیف تر خواهد شد.

سناریوی ۳

احتمال ورود حزب الله لبنان در جنگ با رژیم اشغالگر قدس

این جنگ بستر مناسبی گردد تا حزب الله لبنان مجددا با اسرائیل درگیری نظامی داشته باشد که در این حالت با فراگیر شدن جنگ حزب الله با اسرائیل وقایع غیرقابل پیش بینی رخ خواهد داد. به عبارت دیگر؛ در چنین حالتی باید منتظر ظهور شگفتی سازها بود.

در چنین شرایطی اسرائیل توان برخورد با شگفتی های جدید را ندارد.

سناریوی ۴

جنگ اسرائیل با جمهوری اسلامی ایران

رژیم اشغالگر قدس شاید ناچار گردد دست به یک ریسک بسیار بزرگ بزند و انهم سیاست نابودی حماس در غزه و از بین بردن حزب الله لبنان؛ از طریق جنگ با ایران را انتخاب نماید.

اما جنگ نظامی رودرو با جمهوری اسلامی ایران توسط رژیم اشغالگر قدس پرسش های اساسی ذیل را باعث می گردد:

آیا جنگ اسرائیل با کشور قدرتمند همچون جمهوری اسلامی ایران؛ معادلات امنیتی و نظامی با غزه را به شرایط قبل از سال ۲۰۰۵ بر می گرداند؟

آیا جنگ رژیم اشغالگر قدس با ایران؛ نابودی کامل آنان و پیروزی کامل فلسطین و‌ بدست گرفتن قدرت آنان نخواهد بود؟

آیا ورود نظامی آمریکا به منطقه؛ جنگ اسرائیل با جمهوری اسلامی ایران را محتمل تر خواهد نمود؟

آیا استراتژی امریکا؛ جنگ‌ اسرائیل با ایران خواهد بود؟

آیا کشورهای منطقه مانند:

عربستان – امارات و … از حمله نظامی اسرائیل به جمهوری اسلامی ایران؛ حمایت خواهند نمود؟ و این یعنی جنگ سوم جهانی که هیچ کشوری در منطقه و از جمله منافع اروپا و امریکا مصون نخواهند بود و روسیه نیاز با توجه به جنگ اکراین حضور فعالی در این جنگ خواهد داشت.

 سناریوی ۵

تسلیم رژیم اشغالگر

حماس و جهاد اسلامی در روز اول عملیات طوفان الاقصی، موازنه وحشت از اسرائیل را تغییر داده و دستاوردهای مهم استراتژیک

نظامی، عملیات روانی، اطلاعاتی و سیاسی را کسب کرده اند.

بخاطر آسیب پذیری شدید اسرائیل که توسط عملیات جنگی حماس به عیان آشکار گردید؛ شاید به زودی شاهد شکست رژیم اسرائیل واعلام آتش بس بدون قید و شرط در برابر حماس به عنوان نماینده ملت فلسطین و تقویت جایگاه آنان و قدرت روزافزون ملت فلسطین باشیم؛ و مقامات سیاسی و نظامی رژیم اشغالگر قدس؛ استراتژی تسلیم در برابر مردم شجاع فلسطین در غزه را انتخاب نمایند.

سناریوی6

روسیه و حل مسئله اوکراین

برغم اعلام رسمی روسیه مبنی بر پایان دادن جنگ در غزه از طرف های درگیر و مواضع ضد جنگی پوتین، یکی ار سناریوهای مطرح این است که روسیه برای اینکه بتواند هرچه سریعترین به جنگ اوکراین خاتمه دهد آتش جنگ را به سمت اسرائیل کشانده است. تا با سوق دادن کمک های غرب از اوکراین به اسرائیل عملا موجب تضعیف اوکراین شده و هرچه زودتر جنگ اوکراین را با پیروزی نهایی تمام کند.

سناریو 7

نتایاهو و فرار از بحران داخلی

از دیگر سناریوهای این جنگ را باید در شخص نتانیاهو دید. او که در یک سال اخیر شدید از طرف مخالفینش تحت فشار بوده و به دلیل سیاست های افراطی و انحصار طلبی ها و انقباض سیاسی و قضائی قدرت، زیر تیغ انتقاد شدید همپالگی های صهیونیستش قرار داشت تا انجا که مخالفینش توانستند بر علیه او صدها هزار نفر را به خیابان ها کشانده و انسجام داخلی و نظامی انها را به هم بزنند. نتانیاهو با راه اندازی این جنگ و با دامن زدن به آن، با افراطی گری به نوعی دوباره انسجام داخلی بین احزاب را در برابر دشمنشان که فلسطینیان باشند را بوجود اورده و با ایجاد شرایط جنگی و فوق العاده به تصفیه حساب سیاسی مخالفینش روی بیاورد.

در این شرایط نتایاهو و رژیم اشغالگر قدس باید پاسخگوی افکار  عمومی دنیا باشند چگونه یک گروه شبه نظامی توانسته است از زمین، هوا، دریا و زیر زمین از دیوارهای مرزی و گنبد آهنین  ارتش تا بن مسلح اسرائیل عبور کند و  سیستم اطلاعاتی آنان را  دور زده  و بیش از هزاران نفر کشته و زخمی و اسیر  روی دست رژیم صهیونیستی بگذارد و انان را غافلگیر کند.

نتیجه:

نبرد «طوفان الاقصی»، رژیم اشغالگر قدس را به شگفتی عظیم مواجه نموده است. آنان هیچگاه چنین ضربه ای را پیش بینی نمی کرده و آن را از قدرت حماس دور می دانستند. و اسرائیل از این تاریخ به بعد آن رژیم سابق نخواهد بود و شکست غیر قابل ترمیمی را تجربه کردند.

برغم اینکه اهداف اسرائیل نابودی مسجدالاقصی و ایجاد معبد برای یهودیان است از این رو دست به محاصره کاملا غزه و مردم فلسطین زده و آنان را در سخت ترین شرایط نگه داشته اند.

هر چند دولت های بعد از ناصر در مصر و اکنون در عمده کشورهای عربی با ایجاد ارتباط سیاسی و اقتصادی با اسرائیل تلاش می کنند در کنار روابطشان به بهانه حفظ منافع ملی خود، در مهار نمودن حماس رژیم اشغالگر را یاری نمایند ولی این جنگ تمام عیار اسرائیل را با حمله عظیم حماس مواجه نموده و این در حد و اندازه خود یک شگفتی ساز غیرقابل پیش بینی بوده است لذا وقوع سناریوی پنجم بسیار محتمل تر خواهد بود. یعنی؛ تسلیم شدن رژیم اشغالگر قدس در مقابل مردم قدرتمند فلسطین. به بیان دیگر شمارش معکوس شروع شده است.

قدرت مردم فلسطین و قدرت فزاینده حماس و حزب الله لبنان؛ موجب خواهد شد در آینده نزدیک دنیا، رژیم اشغالگر قدس را در آستانه سقوط سیاسی و نظامی زودرس ببیند.

و از سوی دیگر کشورهایی مانند؛ مصر- عربستان – امارات و …. که طی سال های اخیر سعی در عادی سازی رابطه با رژیم صهیونیستی داشتند اکنون در معادلات خود با رژیم صهیونیستی تجدید نظر نمایند. آنان با قدرت گرفتن مردم فلسطین ناچار خواهند بود؛ از رابطه با اسرائیل را صرفه نظر کنند.

سرویس سیاسی وبگاه تحلیل ایرانی

مهر 1402

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.