تحلیل ایرانی
بررسی و تحلیل

همدستی اتحادیه اروپا در تامین مالی ایران

همدستی اتحادیه اروپا در تامین مالی ایران

گیت استون ۲۴ فوریه ۲۰۲۴

نویسنده: مجید رفیع زاده

پشت سلالات اقتصادی تجارتی به ظاهر خوش خیم واقعیت نگران کننده ای نهفته است. وجوه حاصل از تجارت اروپا با ایران به سمت فعالیت هایی هدایت میشود که در حال حاضر خشونت و درگیری را طولانی می سازد و تهدیدی مستقیم برای اروپا، خاورمیانه و آمریکای شمال به شمار می رود. در مقابل منافع امنیتی آمریکا از سال ۲۰۱۲، نظام ایران بیش از ۱۳ میلیارد دلار برای حمایت از شبکه نیابتی خود اختصاص داده است.

دخالت ایران در تهاجم روسیه به اوکراین بیشتر بر استفاده بدخواهانه از منابع مالی حاصل از تجارت بین المللی تاکید می کند. بر اساس گزارش ها ایران صدها پهباد و صدها موشک بالستیک را از طریق یک مسیر مستقیم در دریای خزر به روسیه داده است.

سرویس اطلاعات خارجی استونی روز سه شنبه اعلام کرد: ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه قصد دارد تعداد نیروهای مستقر در کشورش در امتداد مرز خود با کشورهای بالتیک و فنلاند را به عنوان بخشی از آماده سازی مسکو برای درگیری نظامی احتمالی با ناتو در یک دهه آینده دو برابر کنند (.SA Today ۱۳ فوریه ۲۰۲۲)

لازم است اتحادیه اروپا برای قطع جریان منابع مالی به ایران و پاسخگویی نظام آن به خاطر حمایتش از تروریسم و تجاوز بین المللی اقدام قاطعانه ای انجام دهد اتحادیه اروپا تنها از طریق تلاشهای قوی و هماهنگ میتواند به طور موثر با فعالیت های بدخواهانه نظام ایران مقابله و از ثبات و امنیت خاورمیانه اروپا و جهان آزاد محافظت کنند.

تجارت بین ایران و اتحادیه اروپا (EU) در طول سالها شکوفا شده است. این مشارکت اقتصادی و دیپلماتیک بخش بزرگی از چیزی است که به حمایت روحانیون ایران از گروه های شبه نظامی و تضعیف ثبات منطقه کمک کرده است. در سال های اخیر، و سمت این تجارت به سطوح قابل توجهی رسیده و میلیاردها یورو کالاها و خدمات مبادله شده است. با این حال پشت این معاملات اقتصادی به ظاهر خوش آیند واقعیت نگران کننده ای نهفته است وجود حاصل از تجارت اروپا با ایران به فعالیت هایی هدایت میشوند که خشونت و درگیری ها را در سراسر خاورمیانه و فراتر از آن طولانی می سازند. به گزارش تسنیم، تجارت بین ایران و کشورهای عضو اتحادیه اروپا رو به افزایش بوده است.

دفتر آمار اتحادیه اروپا یورواستات در جدیدترین گزارش خود از رشد ۲۲ درصدی مبادلات ماهانه ایران و اتحادیه اروپا خبر داد ایران و کشورهای عضو اتحادیه اروپا در نوامبر ۲۰۲۲ بیش از ۲۵۰ میلیون یورو محصولات مبادله کردند که نسبت به نوامبر ۲۰۲۲ رشد ۲۲ درصدی را نشان می دهد.

۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا در ۱۱ ماه سال ۲۰۲۳ ژانویه تا نوامبر حدود ۲۵ میلیارد یورو محصولات غیر نفتی به ایران صادر کردند. یورواستات ارزش کل مبادلات تجاری ایران و ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا را از ژانویه تا نوامبر ۲۰۱۳ معادل ۲ میلیارد و ۳۱۴ میلیون یورو اعلام کرد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۳ درصد کاهش نشان می دهد.

ارزش واردات اتحادیه اروپا از ایران در فاصله ژانویه تا نوامبر ۲۰۲۳ به ۷۳۰ میلیون یورو رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۵ درصد کاهشی داشت.

نظام ایران همواره از درآمد حاصل از تجارت بین المللی برای حمایت آموزش و تسلیح گروههای شبه نظامی  مختلف از جمله حماس،  حزب الله، جهاد اسلامی فلسطین و حوثی ها استفاده کرده است. از سال ۲۰۱۲ نظام ایران بیش از ۱۳ میلیارد دلار برای حمایت از شبکه نیابتی خود اختصاص داده است. بر اساس برآوردهای وزارت خارجه آمریکا ، ایران سالانه حدود ۱۰۰ میلیون دلار به گروه های شبه نظامی فلسطینی از جمله حماس کمک می کند. علاوه بر این، سالانه ۷۰۰ میلیون دلار به حساب حزب الله واریز می شود.

این گروه ها مسئول اعمال خشونت آمیز بی شماری در سراسر خاورمیانه بوده اند که ثبات منطقه را تهدید کرده و تهدیدی مستقیم برای منافع امنیتی اروپا، خاورمیانه و آمریکای شمالی به شمار می روند.

دخالت ایران در تهاجم روسیه به اوکراین بر استفاده بدخواهانه از منابع مالی حاصل از تجارت بین المللی تاکید می کنند. بر اساس گزارش ها ایران صدها بهیاد ایرانی و صدها موشک بالستیک را از طریق یک مسیر مستقیم در دریای خزر به روسیه داده است.

به گزارش یو اس ای تودی سرویس اطلاعات خارجی استونی روز سه شنبه اعلام کرد: ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه قصد دارد تعداد نیروهای کشورش مستقر در امتداد مرز خود با کشورهای بالتیک و فنلاند را به عنوان بخشی از آماده سازی مسکو برای درگیری نظامی احتمالی با ناتو در یک دهه آینده دو برابر کند.

رئیس سازمان اطلاعات استونی اخیرا گفت: روسیه راهی را انتخاب کرده که یک رویارویی طولانی مدت است. و کرملین احتمالاً در حال پیش بینی یک درگیری تجارت اتحادیه اروپا با ایران نه تنها به عنوان منبع مالی برای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی عمل می کند، بلکه نقشی اساسی احتمالی با ناتو در حدود یک دهه آینده می باشد.

در توانمند سازی نظام ایران برای مقابله با گروه های اپوزیسیون ایفا می کنند. نیروی بیشتر منابع مالی قابل توجهی که از طریق تجارت به دست می آید سپاه را قادر می سازد تا دستگاه سرکوب خود را از جمله قابلیت های نظارتی سرکوب مخالفان و حمایت از گروههای شبه نظامی را گسترش دهد.

این راه نجات مالی نه تنها تسلط نظام بر قدرت را تداوم می بخشد، بلکه درد و رنج ایرانیان تشدید می کند. با تقویت تاکتیک های متخاصمانه نظام با کمک درآمدهای تجاری، چشم انداز تغییرات سیاسی معنادار و پیشرفت های حقوق بشر در ایران بیشتر کاهش می باید امری که تأثیر مخرب تعامل اقتصادی با رژیم های استبدادی را برجسته می سازد

با این حال راه روشنی برای اتحادیه اروپا برای مقابله با فعالیت های بی ثبات کننده نظام ایران و حفاظت از منافع خود وجود دارد. اول اتحادیه اروپا باید فوراً تمام تجارت با ایران را متوقف کند و منبع حیاتی تامین مالی این ثباتی منطقه ای را قطع کند.

دوم روابط دیپلماتیک با ایران باید قطع شود و همه دیپلمات های ایرانی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا اخراج شوند. تحریم های شدیدی که منابع نفت و کار ایران و همچنین موسسات نظامی آن را هدف قرار می دهد باید برای فتح کردن توانایی انتظام برای تامین مالی فعالیت های حمایت ای از سوی رژیم های شرکتی مانند چین و روسیه اعمال شوند. علاوه بر این، با توجه به حمایت ایران از تجاوز روسیه به اوکراین رهبران اروپایی باید یک پیام روشن و صریح ارسال کنند که یک طرح اقدام نظامی علیه سایتهای علمی و زیر ساخت های حیاتی ایران از جمله تأسیسات نفت و گاله روی میز است. چنین اقدامی برای نشان دادن عزم اتحادیه اروپا در مقابله با انقلابیون تحت حمایت دولت و حفاظت از صلح و امنیت جهانی ضروری است.

در پایان اینکه ادامه تجارت اتحادیه اروپا با ایران نه تنها منافع امنیتی خود را تضعیف می کند بلکه بی ثباتی را در خاورمیاله و فراتر از آن تداوم می بخشد لازم است اتحادیه اروپا برای قطع جریان منابع مالی به ایران و پاسخگویی نظام آن به خاطر حمایت از مبارزان در سطح بین المللی اقدام قاطعانه ای انجام دهد. اتحادیه اروپا تنها از طریق تلاش های قوی و هماهنگ می تواند به طور موثر با فعالیت های نظام ایران مقابله کرده و از ثبات و امنیت خاورمیانه اروپا و جهان محافظت نماید.

دکتر محمد رفیع زاده استراتژیست و مشاور کسب و کار، محقق تحصیل کرده هاروارد دانشمند علوم سیاسی عضو هیئت مدیره هاروارد بین المللی ریویو و رئیس شورای بین المللی آمریکا در خاورمیانه است. او چندین کتاب در مورد اسلام و سیاست خارجی امریکا تالیف کرده است…