صفحه اصلی > ادبیات کهن و ادبیات و شعر و فرهنگی : 🌛زندگانیِ ما نیز…، جاودانی نیست…!🌜
از عقوبتش، ترسان

🌛زندگانیِ ما نیز…، جاودانی نیست…!🌜

زندگانیِ ما نیز جاودانی نیست

زندگانیِ ما نیز…، جاودانی نیست…!

🖊حکایت سی و هفتم از باب اول گلستان سعدی…؛ درباره جاودان نبودنِ عُمر…!🖊

📚کسی…، مژده پیشِ انوشیروانِ عادل آورد، گفت…؛ شنیدم که فلان دشمنِ تو را…، خدایِ عزّوجلّ برداشت…!

گفت…؛ هیچ شنیدی که…، مرا بگذاشت…؟!

⚘اگر بِمُرد عدو…، جایِ شادمانی نیست…!

⚘که زندگانیِ ما نیز…، جاودانی نیست…!

🍂🍂🍂

🍂🍂

🍂

زندگانیِ ما نیز جاودانی نیست

🖊بهره گیری از صفتِ “عادل” برای انوشیروان، باورِ مطلقِ شیخِ اجلّ سعدی شیرازی نیست، بلکه به دلیلِ شهرتِ تاریخی اوست…، کما اینکه در حکایت سی و یکم از همین باب…، ضمن پرداختن به یک موضوعِ بسیار مهم درباره استبداد رأی و نظر پادشاه…، شهرتِ انوشیروان به دادگری را نیز به طور جدّی زیر سئوال برده…، آن هم با استدلالِ شخصیتی چون بزرگمهر که برای اهالی تاریخ فردی شناخته شده است…؛ تا همه بدانند که حتی بزرگمهر نیز از ظلمِ انوشیروانِ عادل! مصونیت نداشته است…!

📚🖊و امّا انوشیروان…، فقط شهرت به عدالت دارد، شهرتی که امام خمینی رضوان الله تعالی علیه درباره آن می گوید…؛

“انوشیروان…، به خلاف آن چیزهایى كه به واسطه شعرا و به واسطه درباریهاى آن وقت و موبدان دربارى آن وقت درست كردند…، یكى از ظالم هاى ساسانیان است…، و دنبال او یك حدیثى هم جعل شده است…، و به حضرت رسول صلى اللَّه علیه وآله و سلم نسبت داده شده كه “من متولد شدم در عهد سلطان عادل انوشیروان”…! این اولًا سند ندارد و مُرْسَل است…، و ثانیاً كسانى كه اهل تفتیش در امور هستند…، تكذیب كردند این را…، و معلوم است كه یك دروغى است كه بستند…!

انوشیروانِ ظالم باید گفت…، نه عادل.”

    صحیفه امام . ج ۱۹ . ص ۴۳۳

📚🖊و شادی بر مرگِ دشمن…، تابعِ شرایطِ متفاوتی است، تا جائی که منجر به استفتا از مراجع تقلید نیز شده است…؛

⬅️سئوال…؛ شادی کردن از مرگِ دشمن از نظر دین اسلام چه حکمی دارد؟

⬅️پاسخِ آیت الله مکارم شیرازی…؛ در صورتی که خصومتِ شخصی باشد، کارِ درستی نیست؛ ولی اگر به خاطر مخالفت با اسلام و احکام آن باشد، اگر مفسده ای نداشته باشد، اشکالی ندارد.

📚🖊شادی در برابرِ افرادِ مصیبت دیده، بدون شک کارِ صحیحی نیست…، هرچند مصیبت دیدگان، وابسته به دشمنی باشند که در چنگِ اَجل گرفتار شده باشد…؛

از امام حسن عسکری علیه السلام نقل است…؛

لَیسَ مِنَ الْأَدَبِ إِظْهَارُ الْفَرَحِ عِنْدَ الْمَحْزُون…!

اظهارِ شادی در برابرِ شخصِ غم دیده، خلاف ادب است…!

📚🖊مرگِ ظالم…، با رعایتِ شرايط اجتماعی و سیاسی و موقع و موقعیت…، نه تنها باید موجبِ خوشحالی باشد…، که آرزویِ مرگِ او نیز از شرایطِ پیروی از اهل‌بیت عصمت سلام الله علیهم است…، مانند آنچه امام کاظم علیه السلام به صفوان جمّال در جریان اجاره دادن شترهایش به هارون الرشید فرمود…!

📚🖊و نتیجه ی حکایت مبنی بر جاودان نبودنِ عُمر…، همان صراحتِ آیات ۲۶ و ۲۷ سوره الرّحمن است که…؛

كُلُّ مَنْ عَلَيْهَا فَانٍ . وَ يَبْقَىٰ وَجْهُ رَبِّكَ ذُو الْجَلَالِ وَالْإِكْرَامِ…!

همه آنان كه روی این زمین هستند، فانی می‌شوند و تنها، ذات با شكوه و ارجمند پروردگارت باقی می‌ماند.

📚🖊و مرگ…، همان حقیقتی است که خداوند مهربان، اشرفِ مخلوقاتِ خود، حضرت رسول اکرم صلی الله علیه وآله را مورد خطاب قرار داد و فرمود…؛

إِنَّکَ مَيِّتٌ وَ إِنَّهُمْ مَيِّتُونَ…! زمر/۳۰

📚به قولِ خودِ سعدی…؛

⚘خوش است عُمر…، دریغا که جاودانی نیست…!

⚘پس اعتماد بر این پنج روزِ فانی نیست…!

📚و به قول پروین اعتصامی…؛

⚘هر کِه باشی و…، به هر جا برسی…؛

⚘آخرین منزلِ هستی…، اين است…!

       الف – حجت

🍁🍁🍁

مقالات مرتبط

شرحی بر زبان فارسی در پیام رهبر-2

از آنجا که‌ زبان‌ قرآن‌ و علوم‌ و معارف‌ اسلامی‌ عربی‌ است‌ و ادبیات‌ فارسی‌ کاملا با آن‌ آمیخته‌ است‌ این‌ زبان‌ باید پس‌ از دوره‌ ابتدایی‌ تا پایان‌ دوره‌ متوسطه‌ در همه‌ کلاس‌ها و در همه‌ رشته‌‌ها تدریس‌ شود.

پارسی، زبان حماسه و پویایی

این‌جا ایران است؛ سرزمینی که زبانش تنها واژه نیست، که ذات اوست. از پیام رهبر فرزانه، سید مجتبی خامنه‌ای، چنین برمی‌آید که زبان فارسی، نه یک ابزار که «رشته اتّصال اندیشه و هویت» ماست. این پیام، نویدبخش صبحی تازه است: روزی که زبان شیرین پارسی، چراغ راه «تمدن ایرانی-اسلامی» می‌شود.

شرحی بر زبان فارسی در پیام رهبر-1

رهبر سوم جمهوری اسلامی ایران حضرت آیت‌الله اقا مجتبی خامنه‌ای به مناسبت روز فردوسی و زبان فارسی پیام مهمی منتشر کردند. محتوای پیام گویای نگاه دقیق و راهبردی ایشان به زبان و ادبیات فارسی و جایگاه، کارکرد و نقش این زبان در حیات جمعی ایرانیان است.

دیدگاهتان را بنویسید