تحلیل ایرانی
بررسی و تحلیل
مرضیه ضیغمی

اخلاق سیاسی انتخابات -5

اقتصاد و انتخابات -4

0

اخلاق سیاسی انتخابات -5

اقتصاد و انتخابات -4

 

آنچه خوانده اید:

 

 

ادامه

4- آسیب ها و آفت های اقتصادی انتخابات

نکته ای ‌که همواره در آستانه انتخابات باید مورد توجه جدی قرار گیرد، نابسامانی هایی است که جنبه اقتصادی داشته و تاثیر منفی بر روند انتخابات خواهد داشت.

۴-۱-  نقش مافیای اقتصادی در بازی‌ انتخابات و خرید و فروش رای.

۴-۲-  رقابت ناسالم اقتصادی؛ برغم شفافیت مالی ظاهری هزینه های انتخاباتی؛ برخی با پرداخت هزینه‌های انتخاباتی به دنبال گرفتن امتیازات مادی کلان‌تر از کاندیداهایی هستند که به عنوان نماینده راهی پارلمان می کنند.

۴-۳-  رسوخ پول‌های کثیف و بی حساب و کتاب به عرصه انتخابات؛ منابع مالی داوطلبان و نحوه هزینه‌کرد آن و میزان تناسب بین دریافتی یک نماینده مجلس با هزینه های میلیاردی کاندیداها برای کسب کرسی‌های پارلمان همواره از سئوالات ابهام آلود در این‌ زمینه بوده است.

۴-۴-  پدیده خرید و فروش رای؛ اگرچه در نظام انتخاباتی ایران با در نظر گرفتن سازو کارهایی همچون منع رای غیرحضوری، مخفیانه ‌بودن رای، منع رای تکراری تلاش شده جلوی آن گرفته شود، اما همواره در این زمینه باید هوشیار بود.

۴-۵-  حمایت های میلیاردی با هدف گرفتن امتیازات مادی؛ برخی با پرداخت هزینه‌های انتخاباتی به دنبال گرفتن امتیازات مادی کلان‌تری از نمایندگان هستند، به عبارتی آنها تلاش دارند با حمایت مالی، از کاندیدا ها به نفع خود بهره برداری کنند.

پیشنهادات:

۱- آگاهی بخشی به مردم‌ جهت تشخیص و انتخاب نمایندگان واجد شرایط.

۲-  لزوم شفافیت مالی کاندیداهای انتخابات و جلوگیری از شائبه دلال ‌بازی و خرید و فروش رای و زد و بندهای پشت پرده با حامیان مالی میلیاردی.

۳-  برخورد جدی با تخلفات در حوزه های انتخابیه، به منظور جلوگیری از ورود افراد با منابع مالی مشکوک به مجلس.

۴-  فراموش نکردن معیشت و مشکلات مردم است.

۵- کاندیداها و فعالان عرصه اننخابات باید مباحث مرتبط با تولید، اشتغالزایی، جلوگیری از تعطیلی کارخانه‌های تولیدی و بیکاری را در اولویت کاری خود قرار دهند. تا از بروز آشفتگی در جامعه جلوگیری شود.

۶-  در آستانه ی انتخابات و جهت جلب نظر مردم براي مشارکت بیشتر در انتخابات، اجراي سياست هاي اقتصادي که بتواند نتیجه آن را در آستانه ي انتخابات دید، تأکید می گردد. بدون شک پاسخ رای دهندگان نسبت به این اقدامات در کل مثبت خواهد بود.

۷-  مسئولین ذیربط، در آستانه انتخابات بایستی در جهت کاهش فقر و ایجاد اشتغال مولد تلاش کنند.

۸- فعالان سیاسی این بار در انتخابات و در کنار نمایش شور مشارکت مردم، برنامه های مشخص اقتصادی و سیاسی خود را به رای خرد جمعی بگذارند. و راه حل ‌های خود برای حل معضلات اقتصادی کشور را بیان‌کنند و بدانند که برای حل معضلات اقتصادی باید تن به راه حل های اقتصادی بدهیم. چرا که کاهش تورم و بیکاری سلیقه سیاسی نمی شناسد. بایستی زمینه کارکرد راه حل های علمی اقتصاد را فراهم کنیم. در واقع همه باید بر سر کاهش فقر و ایجاد اشتغال مولد ائتلاف کنند.

۹-  جلوگیری از سوء استفاده از فضای انتخابات به عنوان بهانه‌ای برای دمیدن در بوق نارضایتی

۱۰-  تقویت نظارت بر فرآیند و روند انتخابات، در مقطع انتخابات و فضای رقابت  و کشمکش های سیاسی، مجال را برای افراد، احزاب و باندهای اقتصادی و مافیایی باز  خواهد کرد بنابراین تقویت و کارایی سیستم نظارتی به منظور جلوگیری از سوء استفاده افراد مختلف از شرایط انتخابات امری ضروری است.

نتیجه گیري:

اقتصاد بر سیاست و قدرت، تأثیري شگرف دارد. این تأثیرگذاري امري نسبی بوده و میزان آن از جامعه اي به جامعه ي دیگر فرق می کند. دوره زمانی انتخابات در هر کشوری، از لحاظ ساختارها و تحولات اقتصادی ملت، دارای اهمیت است. بطوری که از یک طرف کسانی که خواهان جذب آرای مردم هستند به شدت به طرح برنامه های خرد و کلان اقتصادی در جهت توسعه و رونق و افزایش معاش مردم اقدام می کنند و شعارهای بسیار رنگی و جالب سر می دهند. از طرف دیگر دولت های وقت در دوره انتخابات نیز درصدد خوشنود ساختن مردم از خود و جریان سیاسی همسو، از طریق دادن وعده و وعید بسیار به مردم بوده تا قدرت و جریان ‌همسو را در پارلمان حفظ کنند.

یکی از مهمترین نگرانی ها در مورد انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی، جولان دادن نامزدهایی با وعده های جنجالی و غیر عملی و عامه پسند است که این رخداد مسبوق به سابقه بوده است.

تلاش برای تحقق عدالت اجتماعی و برابری در استفاده از فرصت ها و ثروت ها و همچنین مقابله با امتیازات و تخلفات بایستی در ردیف بُرنده ترین شعارهای انتخابات پیش رو قرار گیرد.

از آنجا که تأثیرگذاري بر انتخابات از طریق رسانه ها و بحث هاي اقتصادي به امري متداول تبدیل گشته است. اهمیت رسانه و تاثیر زیاد آن بر افکار عمومی و نتایج انتخابات نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

آیا انتخابات پیش رو سبب خواهد شد قواعد حکمرانی اقتصادی کارآمدتر شود یا تشتت احزاب و گروهای سیاسی مانعی بزرگ تر بر سر راه بهبود شرایط اقتصادی خواهند شد؟ بدون شک در صورت تعریف صحیح برنامه های اقتصادی و وجود یک رویکرد در راستای تامین منافع ملی، انتخابات آتی می تواند گامی در جهت حل مشکلات اقتصادی کشور باشد .

 

انشاءالله

منبع: وبگاه راهبرد ملی با تغییرات

دکتر امیر حسین طاهری عضو هئیت علمی دانشگاه خوارزمی

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.