تحلیل ایرانی
بررسی و تحلیل
مرضیه ضیغمی

اثرات فرامرزی عملیات طوفان الاقصی

اثرات فرامرزی عملیات حماس بر علیه اسرائیل

0

اثرات فرامرزی عملیات طوفان الاقصی

بنام خدا

با وجود این که مرزهای هدف عملیات طوفان الاقصی، صرفا شامل اسرائیل می شود اما واقعیت این است که اثرات این عملیات، محدود به جغرافیای سیاسی فلسطین نیست بلکه اثرات آن، گستره ای فراتر از مرزهای هم جوار را تحت تاثیر قرار داده است.

میزان این اثر گذاری زمانی روشن می شود که عملیات با دست یابی به اهداف خود به پایان برسد و بتوان با یک تحلیل همه جانبه  نظامی، سیاسی و اقتصادی اثرات گوناگون آن را مورد بررسی و ارزیابی قرار داد و طی یک نمودار تحلیلی ارائه نمود.

در شرایط فعلی که عملیات روزهای آغازین خود را  می گذراند؛ صرفا می توان به بخشی از اثرات آن به صورت اجمالی اشاره کرد.

یک. این عملیات زمینه وحدت عملیاتی بین گروه های مقاومت و جریان هایی که با اشغال گری رژیم صهیونیستی در تقابل هستند را ایجاد کرده است.

گرچه پیش  از این نیز، بین این گروه ها و جریان ها، از جنبش های فلسطینی گرفته تا حزب الله لبنان هم سوئی و اشتراک هدف وجود داشته است اما طوفان الاقصی، ظرفیت جدیدی را برای هم افزایی اقدامات آفندی در عملیات های میدانی ایجاد کرده که در نوع خودش بی نظیر است.

بدیهی است که این وحدت می تواند سبب مهار ناپذیری جبهه متحد مقاومت توسط سازمان رزم اسرائیل و حامیان این رژیم گردد و در فرآیندی امید بخش، نوید تشکیل اتاق دفاعی مشترک توسط جبهه مقاومت اسلامی را به همراه دارد.

دو. طوفان الاقصی چنان توفنده است که قطعا تا سال ها، سازمان رزم اسرائیل و سرویس امنیت خارجی آن را به خود مشغول می کند و هرگونه موفقیت در طراحی، اجرا یا پشتیبانی از عملیات های متجاوزانه و دست درازی به سرزمین های فلسطینیان توسط اسرائیلی ها را با مشکل و ابهام و تردید یا احیانا با شکست قطعی روبرو می کند.

به دلیل شکست سنگین اطلاعاتی اسرائیلی ها در این عملیات، زمینه بی اعتمادی سرویس های اطلاعاتی کشورهای هم سو به این رژیم فراهم  شده است.

در این فقره، کشور همنچون آذربایجان که در سال های اخیر با چراغ سبز و به اعتبار انواع حمایت های رژیم اسرائیل درحال جنگ افروزی و طراحی توطئه های جنگی در شمال ایران است را می توان مثال زد، زیرا از این به بعد باکو نمی تواند روی حامی و پشتیبان مهم خود حساب کند و منطقی است که ژنرال های آذربایجان دیگر نتوانند  توانمندی نظامی و اطلاعاتی اسرائیلی ها را جدی بگیرند و بر اساس برآوردهای این رژیم وارد جنگ های نیابتی شوند.

سه. طوفان الاقصی روی مناسبات سیاسی و نظامی انواع کشورها اثر گذار خواهد بود.

از جمله روی مناسبات سیاسی، اقتصادی و نظامی طرف های جنگ اوکراین.

چرا که برای نظام سرمایه داری غرب و لابی های سرمایه سالار صهیونیستی در امریکا، حمایت مالی و تسلیحاتی از اسرائیل، صد در صد بر حمایت از اوکراین در برابر روسیه اولویت و ارجحیت دارد و از این پس اوکراینی ها باید به غیبت کشورهایی مانند امریکا و انگلیس و آلمان در کنار خود عادت کنند و تنهایی را در جنگ با روس ها تجربه نمایند.

چهار. به نظر می رسید که عادی سازی روابط اسرائیل با کشورهای عربی خصوصا در غرب آسیا، با هدف توسعه ارتباطات و  مبتنی بر سیاست بازیابی برند سیاسی، مالی و امنیتی این رژیم در حال اجرا بود و چه بسا کشورهایی که تن به این عادی سازی داده بودند به رژیم صهیونیستی  به چشم شریکی مهم و بزرگ نگاه می کردند.

ولی اجرای موفق عملیات طوفان الاقصی، سبب شد تا ناتوانی ها و خلاهای راهبردی اسرائیل بیش از پیش آشکار شود و کشورهایی که قصد عادی سازی رابطه با این رژیم را داشتند، با چالش های متعددی درباره صرفه و صلاح این عادی سازی مواجه کند.

دکتر رضارسولی

مدرس دانشگاه

مهر 1402

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.