تحلیل ایرانی
بررسی و تحلیل
مرضیه ضیغمی

مولفه های تاثیر گذار در تنبیه اسرائیل

زوایای مختلف انتقام سخت ایران از اسرائیل

2

مولفه های تاثیر گذار در تنبیه اسرائیل

یا

زوایای مختلف انتقام سخت ایران از اسرائیل

بنام خدا

به دنبال حمله نظامی اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق (عصر روز دوشنبه، ۱۳ فروردین ماه ۱۴۰۳) که بر خلاف کنوانسیون وین درباره روابط دیپلماتیک مبنی بر مصونیت اماکن سیاسی و دیپلماتیک صورت گرفته است، و منجر به شهادت هفت تن از مستشاران نظامی ایران در دمشق گردید؛ نظرات و پیشنهادات ارائه شده در کلیه رسانه ها و جراید داخلی و بین المللی در خصوص چگونگی جواب متقابل ایران به عملیات نظامی اسرائیل در صدر تحلیل ها و نظرات قرار گرفت.

تقریبا کلیه نظرات و رایزنی های مطبوعانی و رسانه ایی زمان ومکان صفر را برای اقدام متقابل ایران مد نظر می گیرند. همه اینان و حتی خود اسرائیل هم این واکنش جمهوری اسلامی را قطعی می دانند و اعلام آماده باش نظامی اسرائیل که همراه با هزینه مادی و معنوی بسیار است، با این عنوان که عملیات متقابلانه ایران قطعی خواهد بود توجیه می نمایند.

اینجا در نظر داریم این موضوع را از یک زاویه دیگر مورد بررسی و مداقه قرار بدهیم.

اول: دنیا به خوبی دیده است بعد از عملیات هفتم اکتبر سال 2023 حماس بر علیه نظامیان اسرائیلی ، این کشور شدید ترین و ضد انسانی ترین اقدامات خود را در طول حیات نامشروع خودش بر علیه مردم مظلوم فلسطین در غزه انجام داد تا انجا که با کشتن بیش از 33 هزار انسان بیگناه و 75 هزار مجروح تا نیمه فروردین 1403 که 73 درصد ان کودکان و زنان هستند؛ در تمامی جهان و در سطح افکار عمومی کشورهای حامی خود به منفورترین رژیم تبدیل شده و به عنوان یک رژیم کودک کش شناخته گردید است و نهایتا بعد چندین بار شکست شورای امنیت در محکومیت این رژیم در اقدامات خود بلاخره در اخرین مصوبه این شورا محکوم گردید و با تصویب عدم ارسال تسهیلات به اسرائیل این رژیم مجبور به توقف جنایت در غزه گردید. در این مصوبه آمریکا ای ممتنع داد که با خشم نتانیاهو روبرو شد.

در سطح منطقه به دلیل بالا بودن سطح جنایات این رژیم غاصب، مقاومت به صورت خود جوش از شمال این کشور توسط حزب الله و در جنوب و از راه آبی شاهراه اقتصادی این کشور در تنگه باب المندب از سوی انقلابیون حوثی تحت فشار قرار گرفت. و همچنین اقدامات نظامی و پهپادی مقاومت عراق علیه اسرائیل نیز مکمل این عملیات ها شناخته می شود.

در طول 70 سال عمر نکبت بار اسرائیل در گذشته، ماحصل همه فشارها و محکومیت ها فعلی بر علیه اسرائیل ، اگر نگوئیم بی سابقه ولی قطعا کم سابقه بوده است. اتاق فکر صهیونیست ها که توسط بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این رژیم فاسد می چرخد هر چند در ابتدا، تداوم این بحران و جنگیدن با کودکان و زنان را دستمایه ادامه حیات کثیف سیاسی خود نموده بود؛ ولی به این نتیجه رسیدند به منظور واکنش به افکار عمومی در داخل سرزمین های اشغالی اسرائیل  بر علیه نتانیاهو جهت اهداف را از فلسطینیان به سمت جمهوری اسلامی بگردانند  و اعلام کنند در پس همه این ماجراها یک جمهوری اسلامی ایران مقتدر و با نفوذ قرار دارد و تنها با وادار نمودن ایران به مداخله مستقیم می تواند اول برای تداوم جنایات خود مشروعیت سازی نماید و دوم ضربه ایی متقابلا به ایران زده باشد.

به بیان دیگر حمله به کنسولگری ایران در دمشق از نگاه اسرائلیان یک جواب به نفوذ ایران در منطقه بر علیه اسرائیل بوده و یک حمله اولیه و شروع کننده نیست. بنابراین انچه که در این رابطه باید گفت اسرائیل قبلا سیلی را از ایران خورده است و ایران آنچه را که باید اسرائیل متجاوز از یک کشور اسلامی  ببیند قبلا نشان داده است و اکنون ذلیلانه در کنار رینگ گیر کرده و این گونه اقدامات و حرکات مذبوحانه در حقیقتا آخرین نفس های یک مرده و یک شکست خورده سیاسی و نظامی است که باید انتظار داشت.

جمهوری اسلامی ایران به خوبی نشان داده است که بازی کردن در این میدان را بخوبی بلد است و روش این بازی یعنی حضور بدون حضور را بخوبی اجرا می کند. یعنی انکه جمهوری اسلامی می تواند ضمن مراعات تمامی قوانین بین المللی فقط با نفوذ معنوی و گاها مادی خود به صورت مکرر به اسرائیل سیلی بزند و انشاءالله شاهد نابودی کامل اسرائیل از این سیلی های مکرر توسط مقاومت خواهیم بود.

دوم: بعد از حمله نظامی به کنسولگری ایران در دمشق تقریبا از سوی کلیه مسئولین و سران نظامی و سیاسی در ایران؛ پاسخ انتقام جویانه به این اقدامات مذبوحانه اسرائیل در دمشق، در صدر نظرات قرار گرفت.

از آنجا که بدیهی ترین اقدام و پاسخ به رژیمی که بجز زور اسلحه، چیز دیگری متوجه نمی شود؛ همین است ولی باید اعلام کنیم در وحله نخست اینگونه پاسخ ها از سوی مسئولین نظامی و سیاسی امری طبیعی و البته صحیح بوده و انتظار افکار عمومی کشور نیز بر همین پایه و مدار است یعنی انتقام سخت.

اما اینکه واقعا جمهوری اسلامی ایران در مقابل این قانون شکنی بین المللی از سوی رژیم غاصب و کودک کش اسرائیل چه تصمیمی اتخاذ می کند به چندین مولفه مهم بستگی دارد که توجه به این مولفه ها می تواند به ما در خصوص چگونگی گرفتن انتقام سخت راهنما باشد:

  • میزان فشار افکار عمومی داخلی به نظامیان و سیاسیون کشور یا اینکه صبر نظامیان و خویشتن داری سیاسیون در برابر فشار افکار عمومی تا چه زمانی متصور است؟
  • چگونگی تغییر و تحولات میدانی در فلسطین اشغالی، هم در سطح سرزمین های اشغالی و هم در غزه آیا اجازه انتقام سخت را به جمهوری اسلامی می دهد. به بیان دیگر انتقام سخت باید مکمل مبارزات مردم فلسطین باشد نه اینکه در این مبارزات صحنه و میدان را تغییر بدهد.
  • واکنش ها و انتظارات و نگاه افکار عمومی دنیا در این مقطع نسبت به چگونگی انتقام ایران. این مهم به چگونگی ادامه رفتارهای ددمنشانه اسرائیل بستگی خواهد داشت.
  • رفتارهای قانون مدارانه نظام بین الملل نسبت به این اقدام غیر قانونی اسرائیل. نظام حقوقی بین الملل بار دیگر در مقابل یک صحنه آزمایش حقوقی قرار گفته است و باید دید تا کجا می تواند برای حفظ حقوق حاکمیت کشورها، فعال عمل کند.
  • میزان توانائی و قدرت مقاومت در لبنان، عراق و یمن تا چه میزان می تواند آبی سرد بر خشم مقدس ایرانیان در گرفتن انتقام باشد. این مولفه مستقیما بر می گردد به اینکه مقاومت ایا قادر خواهدبود به تنهایی انتقام سخت را عملی سازد یا خیر؟
  • مهمترین مولفه را باید در بررسی توان پشتیبانی سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در درون کشور از هر گونه اقدام نظامی بر علیه  اسرائیل دانست. یعنی اینکه آیا در این شرایط تحریمی  و فشارهای اقتصادی و وجود انواع اقسام اژدهای هفت سر اقتصادی که بجان مردم افتاده اند و خون مردم را با بالا بردن و دستکاری در قیمت ها به صورت کاذب می مکند از یک سو و از طرف دیگر هجمه های ناجوانمردانه ایی که در فضای رسانه ایی بر علیه جمهوری اسلامی در داخل و خارج کشور وجود دارد و توانمندی خوبی در شکل دهی افکار عمومی به نفع خودشان دارند و از طرفی  متاثر بودن  فضای اجتماعی از گروه های قدرت، آیا می توان بی محابا  و بدون برنامه و محاسبه دقیق سیاسی و اجتماعی و اقتصادی، عملیات نظامی را شروع کرد که ابتدای ان مشخص و انتهای ان نامشخص است.
  • آخرین مولفه ایی که می توان از آن نام برد نوع، مکان و توانایی بکارگیری قدرت سلاحی است که باید با آن به قول رهبر انقلاب اسرائیل را تنبیه نمود، است تا دیگر به فکر اینگونه خودسری ها و چنگ و دندان نشان دادن های بیهوده به ایران قدرتمند  نداشته باشد؟ یعنی توازن در مقابله.

لذا در این رابطه نباید انتظار رفتارهای عجولانه از جمهوری اسلامی ایران داشت. صبر انقلابی مردم و معادلات و محاسبات صحیح مسئولین نظامی و سیاسی برای انتخاب زمان و مکان صفر در صحنه میدانی و دیپلماسی باید به نحوی پیش برود تا بتوان از آن بیشترین بهره را به نفع پیشبرد اهداف عالیه جمهوری اسلامی ایران و نابودی رژیم کودک کش اسرائیل داشته باشیم.

والسلام

مجید بهمنی

فروردین 1403

2 نظرات
  1. محسن می گوید

    چرا اسراییل را تنبیه نمیکنید؟؟ دیگر منتظر چه مولغه هایی هستید؟؟

  2. سید منصور می گوید

    ●●تحلیل،،، شروع جنگ از سمت ایران و عواقب آن

    ● در ابتدا باید دانست که هر کشوری می‌خواهد، وارد جنگ شود، باید حمایت ملی مردم خود را داشته باشد، و اولین عامل این بحث بوده که در بسیاری جاها به دلیل مسائل اقتصادی، یک نارضایتی عمومی وجود داشته و این عامل خوبی نمی باشد، لذا اگر مبنا را انتخابات و روز قدس هم قرار دهیم و آن را مبنای حمایت ملی بدانیم، نیز دارای خطای برآوردی شده ایم و همچنین برای اینکه وارد یک جنگ شویم، باید یک اقتصاد قوی داشته باشیم که سفره مردم خالی نباشد، و این عامل نیز رویت نمی شود، تا با آن اقتصاد قوی دولت بتواند با مالیات پنهان و علنی جذب بودجه نموده تا از هزینه هاي جنگ برآید همچنین از همه مهم تر مردم کشش جنگ و مالیات توامان را ندارند و این باعث شورش از داخل شده و بسیار خطرناک می باشد..

    ● و در نتیجه کشور هم درگیر جنگ و هم درگیر شورش درونی که بسیار خطرناک خواهد بود، لذا افراد کم هوش، ستون پنجمی ها و تندروها نباید نظام، نظامی های پاک و سرداران هوشمند و سیاست مداران پاک را تحریک کنند برای جنگ..

    ●● همچنین ایران در منطقه هم پیمان قابل اعتماد ندارد و گروه های مقاومت نیز از ایران بهره مند هستن،، لذا جنگ همان با نیروهای نیابتی برای عدم ضربه به کشور بهترین گزینه تا جنگ ها به پایان برسد، لذا کشور را در بحران و جنگ نبرید،،،، به تندروها و بیسوادان شک کنید،،، چرا که کشور رو وارد آشوب خواهند برد و همچنین پروژه های اختلاف انگیزی درونی و درگیری و فتنه درونی و بی حجابی و …

    ●● مديريت اندیشکده نخبگان طلوع… سیدمنصورمحمدی کچپی..09112521140

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.