تحلیل ایرانی
بررسی و تحلیل
مرضیه ضیغمی

باز خوانی وقایع انقلاب و شعار زن، زندگی، آزادی

بازخوانی شباهت ها و تفاوت های وقایع قبل و بعد از انقلاب با شعار زن، زندگ، آزادی

4

کدام زن، کدام زندگی، کدام آزادی

بنام خدا

پیشگفتار:

قریب یکسال است کشور شاهد وقایع و اقداماتی تکراری از سوی معترضین، مخالفین و معاندین انقلاب اسلامی ایران است. اقداماتی که با هر آنچه قبل و بعد از انقلاب روی داده است، شباهت های فراوان و البته تفاوت هایی دارد.

این یادداشت بدون ورود به محتوای اعتراضات، اغتشاشات و آشوب ها فقط به لحاظ شکلی این وقایع را بازخوانی می کند و هر آنچه می آید از این زاویه مورد بررسی قرار می گیرد.

در اینجا ابتدا شباهت و تفاوت رویدادهای دهه اول انقلاب اسلامی ایران با وقایع پاییز 1401 را ذکر می کنیم و سپس در ضمیمه این یادداشت جدولی از تشابه این آشوب ها با رویدادهای ضد مردمی کودتای 28 مرداد سال 1332 که توسط یکی از خوانندگان فهیم این وبگاه (اقای مجتبی قانعی) واصل شده است؛  به استحضار خوانندگان محترم رسانده می شود.

مقدمه:

در دهه اول انقلاب  دو اقدام بزرگ بر علیه ملت بزرگ ایران در کنار فعالیت مخالفین و معاندین صورت  گرفت:

یک؛  8 سال  جنگ تحمیلی  رژیم بعثی عراق  و صدام حسین، علیه ایران و انقلاب اسلامی بود که با دفاع مقدس جوانان وطن از  وجب به وجب خاک کشور ناکام ماند. این جنگ توسط امام راحل جنگ  بین صدام کافر با اسلام نام گذاری شد.

دوم؛ انجام کودتاهای نافرجام در مقطع دهه اول انقلاب اسلامی ایران بود. (کودتای بر علیه انقلاب قبل از پیروزی انقلاب در 22 بهمن سال 57 توسط نظامیان ارتش شاهنشاهی و کودتای شکست خورده پایگاه هوائی نوژه همدان توسط برخی افسران و همافران تصفیه نشده در نیروی هوائی و سپس کودتای شکست خورده شریعتمداری مرجع تقلید وقت به همراه قطب زاده و کشف نفوذ سران حزب توده در ارتش به منظور انجام کودتا را می توان نام برد).

اقدامات سوء توسط ضد انقلاب و معاندین در ابتدای دهه پنجم انقلاب اسلامی در اهداف با برخی از وقایع گذشته نه چندان دور تاریخی در ایران بر علیه مردم، و دولت های ملی و اسلامی، شباهت های زیادی به همراه داشت. هر چند در برخی موارد جزئی تفاوت های شکلی در انجام اقدامات دیده می شود. (مثل بهره گیری از فضای مجازی و شدت اباحه گری توسط معاندین)  ولی در هر دو زمان، این اقدامات ابتدا با هدف براندازی حکومت های ملی و سپس ساقط کردن انقلاب اسلامی ایران صورت گرفته است.

آنچه باید در این مقال بدان اشاره کوتاه کرد این موضوع مهم است که همیشه مطالبات به حق مردمی از مسئولین و متولیان امور ، فدای خواسته ها و امیال سیاسیون قدرت پرست و وابسته به اجانب و نفوذی ها گردیده است.

شباهت ها:

برگزاری تجمعات و کمپین های حضوری و مجازی

در دهه اول انقلاب اسلامی ایران، اپوزیسیون،  انرژِی خود را در انتشار کتاب، شب نامه و  روزنامه های جعلی و بی هوئیت و احیانا برگزاری میتینگ ها و تجمعات غیر قانونی  به همراه برپا کردن گده های خیابانی  و بحث های داغ پیاده رویی با همکاری  و همیاری برخی از رادیو های بیگانه چون بی بی سی قرار داده بود.  عمده سپاهیان آنان و سیاه لشکر و پیاده نظام اپوزیسیون، را افراد کم سن و سال که عمدتا دختر  یا زن بودند را تشکیل  می دادند.

در سال 1401 به بهانه اعتراض به حجاب، (آنهم حجابی  که امری سنتی، عرفی، دینی و شرعی در جامعه ایران با قدمت 2500 ساله دارد؛) دختران و بانوانی آگاهانه یا ناآگاهانه در این میدان خطرناک وارد شده و افکار عمومی را از آن متاثر نموده اند و موجب  واکنش های متفاوت له و بر علیه خود در این رابطه در تمامی سطوح کشوری  شده اند.

معترضان و مخالفان و معاندان با استفاده از امکانات فضای مجازی که در همین حاکمیت و بنابه اراده انقلاب اسلامی  حتی با ارائه محدودیت های اعمال شده بخوبی در اختیار همگان قرار داد؛ توانستند افکار عمومی را متشنج کرده  و با ارسال فیلم ها؛ تصاویر و گفتارها و سخنان مجازی؛ و با راه اندازی صدها گروه و کانال مجازی ، در حقیقت همان گده های خیابانی را به شکل دیگری تداوم داده و کشور  را به سمت ایجاد اقطاب موافق  و مخالف بکشاند و حتی کار را به جایی برسد که برخی از جوانان فریب خورده متاثر از این فضا؛ اقدام به انجام اقدامات حرمت شکنانه و خشونت های خیابانی بر علیه انسان های بیگناه از جمله افراد ملبس به لباس روحانیت و پلیس نمایند.

شنهادت مسئولین در دهه اول انقلاب
شباهت و تفاوت رویدادهای دهه اول انقلاب اسلامی ایران با اغتشاشات پاییز 1401

ترورهای کور یا کشته سازی

شباهت دیگر را می توان در انجام ترورهای کور و بعضا خیابانی بر علیه مسئولین و مردم دانست. در مقطع دهه اول انقلاب، انجام ترور انسان ها به یک شیوه و رویه پذیرفته شده مخالفین انقلاب  تبدیل شده بود و بجای گذاشتن بیش از 17 هزار شهید ترور به اضافه شهادت رئیس قوه مقننه  شهید بهشتی با 72 یارش و شهادت شهیدان رجائی  و باهنر  رئیس جمهور و  نخست وزیر کشور در طی یک دهه بیانگر و گویای این موضوع است.

البته شهادت برخی از امرای ارتش، سپاه، قوه مقننه و قوه قضائیه و  امامان جمعه از جمله شهیدان سید محمد علی قاضی طباطبایی، سید اسدالله مدنی، محمد صدوقی، سید عبدالحسین دستغیب، عطاءالله اشرفی اصفهانی پنج شهید محراب  هستند که توسط گروهک های ملحد و مرتدد و منافق به شهادت رسیدند را می توان به عنوان لکه ننگ اپوزیسیون مدعی آزادی و که خود را مخالف ترور  و طرفدار آزادی می دانستند؛ نام برد.

به شهادت رساندن افراد بیگناهی که تنها جرمشان این بود که یا دارای محاسن بودند یا فرزندشان در  یک ارگان دولتی خدمت می کردند، در کارنامه منافقین وجود دارد.

شهدای محراب
شباهت و تفاوت رویدادهای دهه اول انقلاب اسلامی ایران با اغتشاشات پاییز 1401

در اواخر دهه چهارم و ابتدای دهه پنجم انقلاب و بخصوص در سال 1401 شمسی این شباهت ها به شکل دیگری ظهور پیدا کرد…

شروع ترورها با انجام ترورهای کور دانشمندان هسته ایی بود که سر لوحه کار ضد انقلاب به رهبری و همیاری رژیم غاصب قدس یعنی اسرائیل قرار گرفت. شهادت شش تن از شهدای هسته ایی ما  اردشیر حسین پور، مجید شهریاری، مصطفی احمدی روشن، مسعود علیمحمدی، داریوش رضایی‌نژاد و محسن فخری زاده پرچم افتخاری شد بر درستی راهی که ملت انتخاب کرده بود.

شهدای هسته ایی
شباهت و تفاوت رویدادهای دهه اول انقلاب اسلامی ایران با اغتشاشات پاییز 1401

سپس انجام ترورهای وحشیانه و غیر انسانی داعش در شاهچراغ شیراز طی دو نوبت و در عرض کمتر از یک سال …از سیاست های کثیف ضد انقلاب در هر دو دهه راه اندازی پروژه کشته سازی بود. 17 هزار شهید ترور در دهه اول انقلاب اماری است  که قابل انکار نیست و به شهادت رساندن بیش از 100 نفر از افراد مردم، بسیجی و کادر نیروی انتظامی و…فقط در سال 1401 در پی راه اندازی آشوب به بهانه حجاب نیز اکنون  سندی بر رسوایی بیشتر اپوزسیون است … انتشار تصاویر و فیلم هایی که مردم را به حضور مسلحانه در خیابان ها تشویق کرده و یا برنامه هایی که ورود سلاح های گرم به داخل کشور را دنبال می کرده اند، گویای خوبی برای این مطلب است.

شهدای اغتشاشات پاییز 1401
شباهت و تفاوت رویدادهای دهه اول انقلاب اسلامی ایران با اغتشاشات پاییز 1401

ملیشیا و دختران 

یکی دیگر از شباهت های اقدامات دهه اول انقلاب با اقدامات دهه پنجم انقلاب  توسط اپوزیسیون را باید در استفاده از سیاهی  لشکر و پیاده نظام های مونث دانست. در مقطع اول انقلاب راه اندازی  میلیشیا توسط گروهک های ضد انقلاب  و بهره گیری از دخترکان فریب خورده بود که با حضورهای خیابانی و صحنه سازی های مهیج و استفاده از جذابیت های جنسی و راه اندازی مباحث خیابانی، و برگزاری اردوهای مختلط سعی در جلب و جذب جنس مخالف داشتند.

در مقطع دهه پنجم و بخصوص در یکسال گذشته این موضوع با مسئله اعتراض به حجاب و متعاقب آن تن نمایی، بی حجابی، بد حجابی و شل حجابی افراد فریب خورده و بازیچه و ناآگاه و بعضا آگاهانه توسط افراد مغرض شدت بیشتری گرفته است و این مسئله تا انجا ادامه یافته که بر اساس امار برخی از سازمان های مرتبط انگیزه بسیاریی از جوانان فریب خورده و دستگیر شده در تظاهرات و اغتشاشات خیابانی،  فقط خودنمایی در برابر جنس  مخالف بوده و به هیچ عنوان انگیزه سیاسی نداشته اند.

رفتار جنسیتی اغتشاشگران
شباهت و تفاوت رویدادهای دهه اول انقلاب اسلامی ایران با اغتشاشات پاییز 1401

https://marada.ir/default-category/watchers/demanding/people-to-the-government/10418/

تفاوت ها:

جنگ:

مهمترین تفاوت اقدامات دهه اول انقلاب  با دهه پنجم را باید در تحرک نظامی کشورهای همسایه علیه جمهوری اسلامی قلمداد نمود. در دهه اول اوج این اقدام در تحمیل جنگ تحمیلی رژیم بعثی عراق علیه  ایران بود . اما در دهه پنجم این ترفند دشمن با درایت نیروهای مسلح از طریق  مانورهای نظامی و به رخ کشیدن توانمندی نظامی کشور، و  البته اجتناب صبورانه مردم و مسئولین از  هرگونه درگیری نظامی در شمال و شرق کشور عملا با شکست روبرو شد.

اخلاق و ضد اخلاق:

تفاوت مهم انچه در دهه اول انقلاب  با دهه پنجم انقلاب رخ داد؛ موضوع اخلاق مداری نسبی مخالفان در دهه اول انقلاب با  انچه که در دهه پنجم دیده می شد، بود. استفاده از کلمات رکیک و الفاظ زشت در تجمعات آنهم در محیط های دانشجویی نشان از این می داد که مخالفان هر چه تیر در چنته دارند را شلیک می کنند.

نتیجه:

براساس ماده 27 قانون اساسی حق اعتراض و تجمعات مردمی با دو شرط غیر مسلحانه بودن و عدم مخالفت با مبانی اسلام، مجاز شمرده شده است. این حق  و حقوق برای مردم ایران که در حقیقت بر گرفته از حقوق اساسی مردم در بیان نظرات و اعتراضات خود آمده است؛ فقط یک پیام می تواند داشته باشد که مطالبات مردمی در خصوص سیاست ها و رویه های اشتباه و غیر مردمی مسئولین و متولیان امور و احیانا سو استفاده دولت مداران و کارگزاران از قدرت؛ باید به صورت مسالمت آمیز بیان و اعلام شود.

اینکه هرگونه اعتراض و مطالبه را با خشونت، آسیب زدن به خود، دیگران و اموال عمومی مطالبه کنیم چیزی جز شکست و انحراف در طرح و بیان خواسته نیست. و این مهم متاسفانه از سوی برخی از مردم معترض و مطالبه گر به خصوص جوانان ممکن است نادیده گرفته شود و بسترهای مناسب برای بهره برداری سوء گروه ضد انقلاب و معاندین را فراهم  سازد.

از همین رو جهاد تبیین به یک امر عقلائی تبدیل شده است تا کمتر شاهد وقایع تلخ مشابهه سال 1401 باشیم.

اما متاسفانه به کرار شاهد هستیم مطالبات بر حق برخی از مردم و معترضین در سایه همین آشوب ها، اغتشاشات و اعتراضات گم شد و شنیده نمی شود و هر چند در گذشته مشاهده شده؛ مردم معترض بلافاصله صف خود را از ضد انقلابیون جدا کردند و با عدم حمایت از این فریب خوردگان و تجزیه طلبان  نشان دادند دلبسته وطن و خاک و انقلاب خود هستند، اما انچه نمود داشته این بود که مطالبات به حق برخی از مردم، به نتیجه ایی نرسیده است و شاید ضد انقلاب همین را می خواست تا مطالبات مردمی همچون اتش زیر خاکستر بماند؛ تا بتوانند در آینده نیز با بهانه های دیگر  انان را شعله ور کنند و انقلاب را به چالش بکشانند. (زهی خیال باطل)

از این رو شایسته است مسئولین مربوطه نسبت به شناسایی و بررسی بسترهای اعتراض و نارضایتی سال های اخیر به صورت مداوم در سه قوه مجریه، مقننه و قضائیه توجه کافی مبذول نمایند و به صورت شفاف و روشن مشکلات را با مردم در میان بگذارند و امیدوار باشند این مردم همانطور که طی قریب به پنچ دهه از انقلابشان با پوست و خون خود دفاع کرده اند؛ همچنان نیز بر این مهم اصرار و پافشاری خواهند کرد و براحتی انقلاب خود را ملعبه دست هوسبازان سیاسی قرار نخواهند داد.

 ضمیمه :

مقایسه تطبیقی کودتای 28 مرداد 1322 با آشوب و اغتشاشات پاییز  سال 1401

ردیف

عنوان

28 مرداد سال 1322 اغتشاشات 1401 ملاحظات

موضوع

1 هدف و اهداف اصلی براندازی و ساقط کردن دولت ملی مصدق تجزیه طلبی و براندازی جمهوری اسلامی
2 مدیریت، برنامه ریزی و اجراء آمریکا امریکا
3 حامیان اصلی کشورهای اروپائی بخصوص انگلیس و فرانسه و آلمان و رژیم غاصب قدس اسرائیل کشورهای اروپائی بخصوص انگلیس و فرانسه و آلمان و رژیم غاصب قدس اسرائیل
4 حامیان وابسته اسرائیل و کشورهای حامی شاه تعدادی از کشورهای عربی خلیج فارس مانند عربستان
5 لیدرها و رهبران داخلی اراذل، اوباش و فواحش مانند: شعبان جعفری -ملکه اعتضاد- پری بلنده اراذل، اوباش و فواحش و سلبریتی ها مانند:مصی علینژاد- علی کریمی – شیرین عبادی و هم پالگی های آنان در این رابطه الگوها کاملا با هم تطابق دارند
6 شیوه ها و روش ها ایجاد رعب و وحشت – عربده کش- قمه کشی – تخریب و اتش سوزی ایجاد رعب و وحشت- اسلحه کشی- جنایت – آتش سوزی- تخریب- راه بندان – دروغ پردازی و جعل اخبار دروغین مدل پاییز 1401 با 1332 و آندلس اسپانیا منطبق است
7 شعارها – اطلاعیه ها ساختار شکنانه – مبتذل  به همراه فحاشی و دروغ افکنی ساختار شکنانه – مبتذل  به همراه فحاشی و دروغ افکنی سو استفاده از حجب و حیای متدین و مسلمین
8 حمایت های اساسی مالی- توزیع پول فراوان  – استفاده از رسانه و روزنامه به صورت وسیع مالی- توزیع  و پخش آن – قول  و وعده های اقامتی و تابعیت – بسیج فضای مجازی – در این رابطه کلیه رسانه های معاند به صورت کامل به میدان آمدند.
9 آلترناتیو و جایگزین محمد رضا شاه پهلوی مترصد به بازگشت به حکومت بود فاقد رهبری  و وجود  مدعیان  در بین  سلطنت طلب ها  – منافقین –  لائیک های  چپ و تجزیه طلبان این شورش  فاقد رهبری متحد و منسجم  بود
10 خاستگاه اجتماعی  و مردمی ایجاد رعب و وحشت  و جلوگیری  از ورود  مردم  به صحنه  و با ایجاد اختلاف بین خواص توانستند صف مردم را جدا کنند. با تند شدن فضای اعتراضات صف مردم معترض از معاندین جدا شد اختلافات فی مابین خواص و ملی باعث شکست دولت در سال 1322 شد
11 بستر اعتراضات نا امنی و بی ثباتی  و قحطی  ساختگی و مصنوعی سو استفاده از نارضایتی های موجود  و تلاش برای دو قطبی سازی  جامعه .

توضیح:

1- بدیهی است  موارد دیگری هم  وجود دارد  که بعلت  جزئی بودن  و نهفته بودن  در بندهای  فوق الذکر  به آنها اشاره نشده است.

2- اتحاد و همبستگی  ملی – مذهبی و پرهیز  از دامن زدن  به اختلافات  و خودداری  از دو قطبی  کردن جامعه  گام بزرگی  برای مقابله با اغتشاشات پاییز سال 1401 بود.

مجید بهمنی

شهریور 1402

 

4 نظرات
  1. مریم اشرفی گودرزی می گوید

    👌👌👌👌

  2. نامی می گوید

    سلام …احسنت …استفاده کردیم لطفا ادامه دار باشد …..متشکرم از استادان عزیز و بزرگوار …نشر حداکثری ..ان شا الله ….یا علی

  3. مجتبی می گوید

    کاربرد تسویه بجای تصفیه سطح سواد نگارنده را نشان میدهد و دیگر هیچ…

    1. مجید بهمنی می گوید

      سلام ممنون که با دقت و توجه مطالعه کرده اید . غلط اصطلاحی که اشاره کردید و عمومیت دارد اصلاح شد … لازم به ذکر است فضلایی چون سعید نفیسی هم چنین اغلاطی را داشته اند…. برگرفته از کتاب غلط ننویسیم (دکتر ابوالحسن نجفی)
      تصفیه حساب یا تسویه حساب – در دوران اخیر بعضی گمان کرده اند که « تصفیه‌ی حساب» غلط است و به جای آن باید «تسویه حساب» بگویند. بعضی از فضلا (از جمله سعید نفیسی ، در کتاب مکتب استاد، ص۶۴) نیز بر این تصوّرغلط صحّه گذاشته‌اند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.