تحلیل ایرانی
بررسی و تحلیل
مرضیه ضیغمی

علل و عوامل مشکلات پیش آمده در تجارت نفت میان ایران و چین

گزارشی از آخرین وضعیت صدور نفت ایران به چین

0

علل و عوامل مشکلات پیش آمده در تجارت نفت میان ایران و چین

الجزیره

بازارهای نفت در انتظار نتایج حاصل از کاهش صادرات نفت خام ایران به چین بسر می برند. این در حالی است که نرخ نفت تقریبا از ابتدای سال تاکنون در میان تنشهای منطقه ای و نظارت بر عملکرد اقتصادهای جهانی تغییری نیافته است.

پس از گذشت بیش از دو سال از امضای سند راهبردی ۲۵ ساله میان تهران و چین خبرگزاری رویتر جمعه گذشته به نقل از منابع بخش تجارت و پالایشگاه ها نوشت: تجارت نفت میان ایران و چین پس از آن با مشکل مواجه شد که تهران محموله ها را متوقف نگه داشت و از بزرگ ترین مشتری خود یعنی چین نرخ بالاتری درخواست کرد. این امر صادرات نفت خام ارزان قیمت به بزرگ ترین وارد کننده نفت خام در جهان را کاهش خواهد داد .

کاهش صادرات نفت خام ایران که تقریبا ۱۰ درصد واردات نفت خام چین را تشکیل میدهد و در اکتبر گذشته رکورد جدیدی را به ثبت رساند باعث تقویت قیمت نفت در بازارهای جهانی و اعمال فشار بر سود پالایشگاه های نفت چین خواهد شد.

گزارش های ضد و نقیض

نهادهای رسمی ایران  در خصوص این گزارش اظهار نظر نکردند اما خبرگزارس جمهوری اسلامی  ایران «ایرنا»  فورا به نقل از  «مجید رضا حریری» رئیس  اتاق مشترک  بارزگانی  ایران  و چین  موضوع  کاهش صادرات نفت به چین را تکذیب کرد.  وی از تخفیف  های ارائه شده  از سوی  ایران به چین  در زمینه  فروش  نفت  به عنوان «اسرار» نام برد.

حریری تاکید کرد :علیرغم  تحریم های  آمریکا علیه نفت ایران  صادرات  نفت این کشور  به چین  به طور کلی  بالاترین  سطح  را به  خود اختصاص  داده است.  وی معتقد است  بخاطر  تحریم های  اعمال  شده درست  نیست  جزئیات  این امر فاش شود.

روزنامه همشهری  وابسته به شهرداری  تهران با  انتشار گزارشی  بر خلاف  گزارش رویتر  نوشت:  صادرات  نفت ایران  به چین  طی ماه های  اخیر  سال گذشته میلادی  به طرز چشمگیری  افزایش یافت.  خرید نفت ایران  از سوی چین  طی دسامبر  گذشته  به یک  میلیون  ودویست  هزار  بشکه  در روز رسید.

چهار ماه  قبل از آن  نیز موسسه  ردیابی  محموله های  نفتی در تابستان  گذشته خاطر نشان کرد  که صادرات  نفت ایران  به چین  در اوت گذشته  به یک و نیم  میلیون  بشکه  در روز رسید  که ظرف  تقریبا  یک دهه  گذشته  بالاترین  سطح به شمار  می رود.

کاهش عرضه نفت

«حمید حسینی» رئیس اتحادیه صادر کنندگان نفت و گاز و پتروشیمی نیز در گفت و گو با الجزیره نت صحت گزارش های انتشار یافته را مورد تایید قرار داد مبنی بر اینکه صادرات نفت کشورش به همپیمان خود یعنی چین کاهش یافته است در حالی که طی پنج ماه گذشته دو بار هر بار چهار دلار در هر بشکه به چین تخفیف داده است.

حسینی افزود ایران در نظر دارد به زودی تقریبا ۴ دلار در هر بشکه تخفیف ارائه دهد. وی کاهش خرید نفت ایران از سوی چین در کوتاه مدت را یک امر طبیعی برشمرد. حسینی پیش بینی کرد که فروش نفت کشورش به چین به وضعیت سابق بازگردد زیرا جایگزینی برای ایران در اختیار ندارد زیرا شرکتهای کوچک از بخش خصوصی نفت خام مورد نیاز خود را خریداری میکنند و در نتیجه تخفیف ارائه شده از سوی ایران در ازای هر بشکه از نفت صادراتی به سود کلانی دست یافته اند.

عوامل و اهداف

حسینی با توجه به خروج نفت ونزوئلا از بازار تنشهای امنیتی در دریای سرخ و قیمت جهانی نفت خام دلیل این اقدام ایران را برآوردهای تهران از قیمت نفت در دوره آتی عنوان کرد.

وی افزود: علاوه بر آن کسر بودجه ایران اقتضا میکند تا با افزایش بخشیدن به نرخ فروش نفت خام خود درآمدهای دولت افزایش یابد تا شکاف موجود پر شود و کسری بودجه تامین گردد.

حسینی تاکید کرد: ارزیابی های کشورش نشان میدهد که احتمال کاهش توان دلار در سال جدید میلادی وجود دارد و همین امر باعث شده تا تهران قیمت نفت خود را افزایش دهد.

این مقام ایرانی پیش بینی کرد با توجه به فاصله به وجود آمده میان تولید نفت سازمان کشورهای صادر کننده نفت اوپک و پیش بینی آژانس بین المللی انرژی مبنی بر افزایش تقاضای جهانی جهت خرید نفت تقاضا برای خرید نفت ایران در سال جدید افزایش یابد.

وی گفت کشورش قصد دارد مازاد نفت تولید شده خود را به کشورهایی صادر نماید که میزبان پالایشگاه های بین قاره ای هستند که ایران طی سالهای گذشته در آنها اقدام به سرمایه گذاری کرده است.

اقدام هوشمند

خبرگزاری انرژی پرس ایران به نوبه خود تصمیم تهران برای کاهش تخفیف در فروش نفت خود به چین را گامی هوشمندانه توصیف و تاکید کرد که کاهش عرضه نفت ایران به افزایش قیمت جهانی نفت کمک می کند.

خبرگزاری مزبور در گزارش خود اعلام کرد: توقف صادرات نفت به چین صحیح ترین تصمیم نفتی دولت به شمار می رود. فروش نفت ایران به چین در دسامبر گذشته به بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه در روز رسید زیرا ذخایر نفت ایران در سطح آبهای آزاد افزایش یافته است.

وی خاطرنشان کرد: تخفیف های به عمل آمده به طور کلی در زمینه نفت فروخته شده به چین طی ماه گذشته به ۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار بالغ گردیده است.

بر اساس این گزارش به دنبال تحریم های غربی اعمال شده. عليه صادرات نفت  روسیه پس از جنگ روسیه و اوکراین ، ایران مجبور شد تخفیف بیشتری در نرخ نفت صادراتی خود به چین ارائه دهد.

خبرگزاری انرژی پرس، نفت روسیه را رقیب نفت ایران در چین میداند و فاش کرد که هزینه های تحویل نفت صادر شده از سوی ایران به چین افزایش یافته است زیرا می بایست این نفت به طور غیر مستقیم توسط یک کشور ثالث مانند مالزی تحویل پکن داده شود.

علل و عوامل مشکلات پیش آمده در تجارت نفت میان ایران و چین

چین با خرید نفت با تخفیف زیاد از کشورهای تولید کننده نفت تحت تحریم و در راس آنها ایران میلیاردها دلار سود به دست آورده است. تهران هم اکنون در حال مذاکره با شرکتهای چینی است تا نفت ایران را در ازای اجرای طرح های مسکن در ایران مبادله نماید که فعالیتهای ساخت مسکن در آن چند دهه است که دچار بحران شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.