تحلیل ایرانی
بررسی و تحلیل
مرضیه ضیغمی

وضعیت گردشگری در ایران بعد از لغو روادید برای 33 کشور

گزارشی از وضعیت گردشگری بعد از لغو روادید در ایران

0

وضعیت گردشگری در ایران بعد از  لغو روادید برای 33 کشور

العربی الجدید

ایران صدور روادید برای 33 کشور از جمله عربستان سعودی، امارات، قطر و بحرین رابرای سفر به ایران  لغو کرده است تا  ساکنین این کشورها برای از پرداخت وجه ویزا معاف شوند.

موضع کشورهای عربی حوزه خلیج فارس در خصوص تمدید روادید شهروندان ایرانی مانند تهران همچنان در هاله ای از ابهام قرار دارد. هر چند تهران سعی کرد تا پس از سال‌ها تنش میان دو رقیب تولیدکننده نفت، با اتخاذ چنین تصمیمی به روابط سرد دو طرف ، گرم ببخشد.  با توجه به اینکه تهران و ریاض با میانجی گری چین در مارس گذشته در خصوص از سرگیری کامل روابط سیاسی قطع شده از سال 2016 به توافق رسیده اند.

آخرین نمونه ای که نشان می دهد اقدام ایران همچنان یک ابتکار یک جانبه است، سخنان ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه است که اعلام کرد: تعلل برخی کشورهای منطقه در صدور روادید نه تنها برای شهروندان عادی ایرانی، بلکه برای اعضای تیم‌های ورزشی ایران را نیز در بر گرفته است . این امر معمولاً وزارت امور خارجه را مجبور می کند تا با مقامات کشورهای مربوطه ارتباط برقرار کرده و صدور ویزا برای آنها؛ توسط کشور میزبان را تسهیل کند.

کنعانی خاطرنشان کرد: متأسفانه گاهی ملاحظات سیاسی در صدور ویزای ورودی تاثیرگذار است و گاهی از چنین روش زشتی برای برهم زدن آرامش روحی و روانی ورزشکاران کشورهای مهمان استفاده می کنند.

تصمیم ایران برای تعلیق روادید برخی کشورها حاکی از آن است که تهران با توجه به لغو روادید کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در تلاش است تا روند عادی سازی روابط اقتصادی و گردشگری با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس را تسریع بخشد. امارات و قطر و بحرین را نیز شامل می شود، هرچند تهران همچنان روابط خود را به طور کامل با آنها قطع کرده است، در حالی که شهروندان عادی حتی قبل از تصمیم اخیر تهران می توانستند بدون ویزا به ایران سفر کنند.

بر اساس ارزیابی وزارت گردشگری و جهانگردی ایران، سیاست درهای باز برای اقتصاد کشورهای منطقه  در امار مطلوب است. تعداد کشورهایی که می توانند بدون ویزا به ایران سفر کنند ممکن است به 25 کشور برسد.

در همین راستا سازمان حج ایران اسلامی کردستان با انجام سفرهای سازماندهی شده از 28 آذرماه برای اولین بار پس از هشت سال سفر ایرانیان را برای ادای حج عمره در عربستان آغاز می کند.

در ارتباط با این اقدام ایران، حسام عایش کارشناس اقتصادی در گفت و گو با العربی الحدید خاطرنشان کرد: گردشگری یکی از ابزارهای مهم رشد اقتصادی و تولید ارز به ویژه برای ایران است که برعکس رشد گسترده صنعت گردشگری در کشورهای حوزه خلیج فارس و خاورمیانه در این زمینه دچار رکود شده است.

وی با بیان اینکه گردشگری در سال 2022 بین 27 تا 50 درصد سهم مهمی در تولید ناخالص داخلی کشورهای عربی داشته و ارزش آن بالغ بر 112 میلیارد دلار بوده و میزبانی تعدادی از کشورهای حوزه خلیج فارس  به خصوص قطر که میزبان جام جهانی 2022 یکی از رویدادهای مهم جهانی بود   این نقش داشته است.

عایش با اشاره به اینکه درآمدهای پیش بینی شده از فعالیت های گردشگری در امارات تا پایان سال گذشته نزدیک به 50 میلیارد دلار بوده است، تأیید کرد: افزایش درآمدهای گردشگری باعث شد امارات در سال 2023 90 هزار فرصت شغلی ایجاد کند.

وی در همین زمینه خاطرنشان کرد: چشم انداز عربستان برای نوسازی اقتصاد خود مبتنی بر رشد و توسعه گردشگری از منظر فنی و توسعه پروژه های گردشگری در منطقه دریای سرخ و یا در عربستان است.

به گفته این کارشناس اقتصادی، درآمد حاصل از صنعت گردشگری در سه ماهه نخست سال گذشته نزدیک به 10 میلیارد دلار و درآمد مذکور تا پایان سال گذشته از مرز 40 میلیارد دلار گذشت. ایران می خواهد با لغو روادید افق های جدیدی را با استفاده از ظرفیت های گردشگری در کشورهای منطقه بگشاید.

عایش همچنین توضیح داد که تهران در تلاش است تا با جذب گردشگران بیشتر از کشورهای حوزه خلیج فارس برای سفر به ایران، درآمد خود را از صنعت گردشگری افزایش دهد.

وی خاطرنشان کرد: درآمد صنعت گردشگری در سال 2019 در ایران به 5 میلیارد دلار رسید و در سال 2022 به 6.5 میلیارد دلار افزایش یافت که رشد قابل قبولی است اما بیشتر آن منحصر به گردشگری مذهبی است.

وضعیت گردشگری در ایران بعد از  لغو روادید برای 33 کشور

بر این اساس، عایش معتقد است که ایران باید با اتخاذ سیاست مشارکت گردشگری با کشورهای منطقه مانند عربستان سعودی، صنعت گردشگری خود را متنوع کند، زیرا سفر به اماکن مذهبی و تاریخی در نقاط مختلف گردشگری ایران می تواند در کشورهای حوزه خلیج عربی فارس به عنوان  یک سفر گردشگری محسوب گردد.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.