تحلیل ایرانی
بررسی و تحلیل
مرضیه ضیغمی

آیا موشک مافوق صوت ایران می تواند بر سیستم گنبد آهنین اسرائیل غلبه کند؟

گزارشی از ساخت اولین موشک فراصوت ایران

0

آیا موشک مافوق صوت ایران می تواند بر سیستم گنبد آهنین اسرائیل غلبه کند؟

الجزیره

دکتر ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران، این نوع موشک فتح را توصیف کرد: می تواند بر پیشرفته ترین سامانه های پدافند هوایی غلبه کند. سپاه پاسداران از این موشک در رژه نظامی بزرگ خرداد گذشته خود رونمایی کرد.

این اولین موشک بالستیک مافوق صوت ساخت ایران است.

فرماندهان سپاه پاسداران در عین حال تاکید کردند که این موشک جدید قابلیت نفوذ به سامانه پدافند هوایی اسرائیل موسوم به گنبد آهنین را دارد و اکنون در تلاش هستند برد موشک های مافوق صوت خود را به 2000 کیلومتر برسانند. در نتیجه اسرائیل در تحقق تحقیقات این نوع موشک های ایرانی به نحوی مشارکت خواهد داشت.

این رونمایی همزمان با تشدید تنش بین ایران و آمریکا بر سر برنامه هسته ای تهران انجام شد. موشک های مافوق صوت فتاح تنها بخشی از زرادخانه موشک های بالستیک تولید داخل است که سپاه پاسداران ایران در دو سال گذشته تولید کرده است. که در واقع نوعی رویارویی آشکار و آشکار با تحریم های بین المللی اعمال شده توسط آمریکا و متحدان اروپایی آن علیه ایران است. تحریم واردات سلاح جزء مجازات های مذکور است که مانع از دستیابی تهران به تسلیحات پیشرفته نشد.

به این ترتیب ایران اولین کشور خاورمیانه است که این فناوری را دریافت می کند و پس از روسیه، آمریکا و چین، چهارمین کشور جهان در فهرست کشورهای سازنده موشک های مافوق صوت است. 19 نوامبر گذشته، ایران از موشک جدید فتح 2 رونمایی کرد. با توجه به ادامه جنگ رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه، این امر موجب تقویت قدرت نظامی ایران در برابر اسرائیل خواهد شد.

موشک های مافوق صوت چیست؟

سلاح مافوق صوت سلاحی است که سرعت آن 5 برابر سرعت صوت یعنی بیشتر از 5 ماخ برابر با سرعت 1325 کیلومتر در ساعت باشد. فناوری موشک های مذکور از توانایی پرتاب به خارج از جو و بازگشت دوباره آن را دارد و می تواند با مانور سیستم پدافند هوایی خود به دشمن حمله کند.

ویژگی اصلی موشک های مافوق صوت این است که در هیچ نقطه ای از جهان نمی توان سیستم دفاع موشکی پیشرفته ای برای غلبه بر موشک های مافوق صوت پیدا کرد. اکثر سامانه های دفاع موشکی به گونه ای طراحی شده اند که آنها می‌توانند با موشک‌های بالستیک کلاسیک مقابله کنند، زیرا یک مسیر قوس مانند ثابت را به سمت هدف دنبال می‌کنند و بر این اساس، سامانه‌های پدافند هوایی به راحتی می‌توانند آنها را رهگیری و هدف قرار دهند.

سرعت مافوق صوت چالشی برای سیستم‌های دفاعی کلاسیک است که به زمان بیشتری برای به صدا درآوردن دستگاه‌های هشدار دهنده و فعال کردن سامانه‌های موشکی ضدهوایی نیاز دارند. علاوه بر این که موشک های مافوق صوت قابلیت مانور دارند. این موشک ها مدام مسیر خود را تغییر می دهند و می توانند به هر سمتی حرکت کنند. هر چه مسیر پرواز موشک ها نامنظم تر باشد، اصابت سامانه های پدافند موشکی به آنها دشوارتر می شود.

برای مقابله با موشک های بالستیک کلاسیک سیستم پدافند هوایی قدرتمندی وجود دارد اما برای مقابله با این نوع موشک ها  به سرعت موشک و قدرت مانور آن بستگی دارد لذا موضوع مشخصات فنی این موشک ها توانسته است آن را به یک تهدیدجدی تبدیل کند.

همین امر در مورد سامانه دفاع هوایی آمریکایی تاد نیز صدق می کند. این سیستم برای مقابله با موشک های بالستیک کلاسیک کوتاه و متوسط ​​طراحی شده است نه برای اینگونه موشک ها طراحی شده باشد.

بر اساس گزارش وال استریت ژورنال، اکثر برنامه های ایالات متحده برای دفاع در برابر موشک های مافوق صوت یا در حال بهینه سازی هستند یا در حال آزمایش هستند. در همین راستا ژنرال دی و انهیراک فرمانده پدافند هوایی آمریکای شمالی اعلام کردند که برنامه بودجه سال 2024 بر اساس بحث و بررسی و ارتقای تجهیزات نظامی برای مقابله با سلاح های مافوق صوت تنظیم شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.